Er der nogen der kender dette problem?

De sidste 10 dage har jeg ikke haft nogen problemer med at falde i søvn, men har ikke kunnet sove mere end 6 timer hver nat og vågner ved en 7-8 tiden. Når jeg står op er jeg ikke udhvilet og har det ret ufedt resten af dagen pga den manglende søvn. Når jeg prøver at falde i søvn igen lykkes det ikke.

Det er ikke pga det er for varmt i værelset - vinduet står åbent
Det er ikke fordi jeg skal op og pisse - det skal jeg ikke
Det er ikke pga støj - jeg sover med ørepropper
Det er ikke pga ørepropperne - de kan bare tages ud

Nogen der kender problemet, eller nogen der selv har oplevet det?

Vil sovepiller hjælpe?

Er det nogen jeg kan regne med er der resten af livet? :frowning:

Hjælp!

Hej :frowning:

Det er jo ikke til at vide hvormeget du sover til dagligt, men 6 timer er fuldstændigt normalt. Nogle mennesker føler dog, de har behov for at sove mere end det, men det er ikke “farligt” kun at sove 6 timer hver nat.

Jeg tror der er en anden grund til, at du ikke føler dig udhvilet om morgen. Probelmer af enhver art, der optager end tanker, kan gøre en træt og uoplagt…nedtrykthed ?? Hvis søvnen er af dårlig kvalitet hvis f.eks. du har mange opvågninger i løbet af natten eller andet.

Jeg tror alle i perioder føler, de sover dårlligt, så hvis du ikke gør det store nummer ud af det, går det sikkert i sig selv igen.

Sovepiller kan få dig til at sove længere og tungere, men søvnen bliver af dårligere kvalitet (mindre REM-søvn), så du kommer nok ikke til at føle dig mere udhvilet. Desuden er der problematikken med tilvænning.

Hej :frowning:
der er som theede siger nok ikke så meget at gøre andet end at vente… jeg kan selv sjældent sove mere end 6 timer, men det betyder jo ikke, at man ikke er udhvilet når man vågner… personligt sover jeg bedre hvis jeg har været fysisk aktiv. Jeg sover ikke længere, men bedre.
Man skal nok passe på med at lægge for meget i det, det er som theede skriver nok meget individuelt og alle har deres egen måde, at tackle det på… drikker the, løber, tager et shot etc. men det er nok mest placeboeffekten der betyder noget.

med andre ord: prøv, at lave noget andet så du ikke tænker på det hele tiden…

For resten er det nok en dårlig ide at læse "Insomnia " af Stephen King :slight_smile:

Tak for svarene :slight_smile:

Problemet er at det ikke er normalt for mig - jeg har altid haft et godt sovehjerte :slight_smile: . Og jeg dyrker tung styrketræning så jeg har hårdt brug for søvnen.

Ved I om der findes nogen søvnklinikker/søvnterapeuter eller lignende?

P.S: Jeg tror næppe det er noget der går i sig selv på et tidspunkt - jeg prøvede i går at drikke mig stiv, for så sover jeg altid til langt op på dagen, men sateme om jeg ikke vågnede efter 6 timer :frowning:

Hej Overgaard,

hvis du betragter det som et reelt problem, synes jeg du skal henvende dig til din egen læge.

VH

Andreas Lundh

Hejsa Overgaard

Du kan jo forsøge med, hvad psykiateren, psykologen, neurologen Viktor Frankl kalder intentionel ironi - i dit tilfælde somniferetisk ironi.

Hvis et par har problemer med sexlivet kan det hjælpe, at de i fx en måned ikke må have samleje, men at de hver anden aften skal have fysisk kropskontakt (massage m.m.) i min. et kvarter. De vil siden, efter sigende, nå et punkt, hvor de ikke KAN holde sig fra hinanden.

I dit tilfælde skal du nægte dig selv at sove. Du skal med andre ord have fat i nogle spil til x-boxen og nogle film (måske kedelige). Enten bliver du træt i løbet af natten, ellers skal du også holde dig vågen hele den efterfølgende dag for ikke at vende døgnrytmen. Jeg ved ikke hvorvidt det hjælper på afkortet søvn som du beskriver. Det er nok mere anvendeligt, hvis du ikke kan falde i søvn.

Hvad med søvnsanering?

-Ingen alkohol, kaffe, the et par timer inden.
-Fysisk udfoldelse eller bare en gåtur et par timer inden

Ellers er baldrian (naturlægemiddel) måske en en mulighed inden de “rigtige” sovepiller?

Du kan måske prøve nedenstående bog.

Den handler om at korrigere kroppens døgnrytme vha. kraftigt lys. Det er det samme man bruger til lettere despressionbehandling.
Jeg har selv haft søvnproblemer, man det gik over da jeg droppede at have nattevagter.

Thomas

61.54
Terney, Ole
Lysterapi / af Ole Terney. - 1. udgave. - Frederiksberg : Bio-Nyt, 1987. - 39 sider : ill. ; 21 cm. - ([Bio-nyt]. [Temanummer] ; [1])

Om lysets betydning for kroppens døgnrytme og om forskningens undersøgelser af lyspåvirkningens indflydelse på den menneskelige sindstilstand
Litteraturliste: side 38

[quote=“Overgaard”:1ed1zeb9]De sidste 10 dage har jeg ikke haft nogen problemer med at falde i søvn, men har ikke kunnet sove mere end 6 timer hver nat og vågner ved en 7-8 tiden. Når jeg står op er jeg ikke udhvilet og har det ret ufedt resten af dagen pga den manglende søvn. Når jeg prøver at falde i søvn igen lykkes det ikke.

Det er ikke pga det er for varmt i værelset - vinduet står åbent
Det er ikke fordi jeg skal op og pisse - det skal jeg ikke
Det er ikke pga støj - jeg sover med ørepropper
Det er ikke pga ørepropperne - de kan bare tages ud

Nogen der kender problemet, eller nogen der selv har oplevet det?

Vil sovepiller hjælpe?

Er det nogen jeg kan regne med er der resten af livet? :frowning:

Hjælp![/quote]

Hvad med søvenapnø tro jeg det staves
det er jo en ret kendt problem som dukke mere og mere op i dagens danmark

Jeg kan give en status på dette: Jeg har i ca. 4 år lidt af svær insomni, hvor det ofte kun er lykkedes mig at sove 3-4 timer pr. nat.

Jeg har nu i 3-4 måneder været næsten totalt kureret, vha. søvn-terapi. Kort fortalt, er det en række principper og metoder, der på kognitiv vis hjælper til at afhjælpe problemet: En fast søvnrytme, kun bruge sengen til søvn, stå op hvis man ikke kan falde i søvn osv. er nogle af de metoder der har virket for mig.

Emnet og kuren kan googles - og for dælen den er effektiv. Jeg troede at intet kunne hjælpe mig, men det her har godt nok virket.

Vedrørende søvnproblemer, lysterapi og såkaldt vinterdepression: Et af de numre af tidsskriftet BioNyt, som har været mest efterspurgt i løssalg har været nr. 111 om lysterapi og lystilskud. http://www.google.com/search?q=%2Bbionyt+%2Blysterapi&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ADBF.

Index til nummeret kan ses her: http://www.bionyt.dk/asp/temaer_vis.asp?chartID=819656091&prodNr=T111.

:shock:

Jeg må anbefale at du evt kontakter din egen læge eller læser på nettet.
Du skal huske at dette er et diskussions forum, og råd ang. sundhed og sygdomme er ikke noget vi kan gøre.

Jeg håber at alt løser sig.
Alle er mere end velkommen til at fortæstte med at give råd gennen emil eller pm.

Jeg har låst emnet.

mvh
Svend Gundestrup