Er der andre der har fået svar fra KU vedr. kvote 2?

[quote=“Dysp”:1kwidlqp]Har Mignon ikke tydeligt givet udtryk for, at hun har adskillige uddannelser; haft adskillige jobs; og har meget mere erfaring end den gennemsnitlige 23-25 årige?

Og i mit tilfælde; jeg har kun studeret på Universitetet i et år, men er jeg dermed en dårligere kandidat? Kan det passe, at jeg skal spilde min tid, mit nuværende universitets tid, SU-klip, statens ressourcer og hvad der ellers spildes, BARE fordi jeg bliver nødt til at have en bachelor, for at kunne søge kvote 2? Desuden, så synes jeg bestemt ikke, at en bachelor nødvendigvis er et kvalitetsstempel. Det er meget let at gå igennem en bachelor uden nødvendigvis at være dygtig eller flittig studerende.[/quote]

Nu sidder optagelsesudvalget jo i den heldige situation at de kan vælge og vrage blandt ansøgere. Bare fordi en person er over gennemsnittet betyder ikke at de er blandt top 2-3%.

Realiteten er at jeg kan se man er bedre stillet som kvote 2’er hvis man har færdiggjort en bacheloruddannelse (specielt indenfor de biologiske/sundhedsfaglige områder). Sådan er det bare og jeg kan egentlig godt se hvorfor.

Jeg kan godt forstå du er ked af det, men lad være med at spilde folks tid på at klage over den konkrete vurdering der er blevet foretaget - der står direkte i dit brev at den ikke bliver ændret på og at det alene er retlige spørgsmål der vil blive taget stilling til.

Hvis du nu havde læst mit indlæg stod der:

Altså ingenting omkring din etnicitet eller alder, men alene din uddannelsesmæssige baggrund. Uddannelsen kommer således alene til at hjælpe dig i din optagelse hvis du kan gøre den relevant for livet som lægestuderende i din ansøgning.

Edit: Desuden har optagelsesudvalget ikke engang haft adgang til dit navn.

@Mignon. Jeg kan tydeligt læse en frustration i dit indlæg og den er forståelig. Jeg vil bare at du skal vide, at du ikke må give op og hvis det umulige sker, at jeg kommer ind før dig, skal jeg nok være den første til at gå ind i din kamp også og hjælpe dig indtil det lykkes. Det skal nok lykkes, det må du ikke glemme.

@Dysp: tak skal du have, det betyder meget. Nogle kampe kæmper man desværre alene. Bare man ikke skal slås med vindmøller … :lol:

@Struensee: jeg er lidt bange for at du misforstår grundtonen af mine indlæg…

[quote=“Struensee”:138bu7r7]
Hvis du nu havde læst mit indlæg stod der:

Altså ingenting omkring din etnicitet eller alder, men alene din uddannelsesmæssige baggrund. Uddannelsen kommer således alene til at hjælpe dig i din optagelse hvis du kan gøre den relevant for livet som lægestuderende i din ansøgning.

Edit: Desuden har optagelsesudvalget ikke engang haft adgang til dit navn.[/quote]

Jeg har læst dit indlæg ‘med de rigtige briller på’ og netop fordi ordet diskrimination poppede op, ville jeg tage afstand fra det. Blot for at have det på det rene. Og som tidligere nævnt, det akademiske stand har alligevel en så høj etisk placering i min verden (så høj at jeg selv gerne vil være en del af den!), at jeg ikke ville tænke på at bringe f.eks. de to emner såsom alder og etnicitet (som nogle danskere i min omgangskreds slog ned som det første der ville spænde ben for optagelsen) som mulige faktorer der gjorde udslaget. Der er nemlig ikke noget mere patetisk end at skyde skylden på andre. Og før I får den tanke at det er netop det jeg gør, vil jeg blot gøre opmærksom på at jeg blot synes at man ikke har taget alle mine forudsætninger som beslutningsgrundlag for at give mig afslag.

I øvrigt har jeg både skrevet mit cpr.nr. og fulde navn på både ansøgning og CV (der er nemlig ikke længere krav om anonymitet).

Jeg synes at jeg vil nu koncentrere mig om at bruge energien konstruktivt til at formulere min klage, holde en velfortjent sommerferie og til at fortsætte allerede påbegyndt læsning af genetik, Hole’s og andet habengut, mens resten af juli snegler sig af sted.
Så kan der tages stilling til næste skoleårs aktiviteter når jeg ved hvordan jeg står.

Takker for den gode debat, opmuntringer og kritiske og konstruktive kommentarer. Det er altid en fornøjelse at få indspark fra nogle begavede og vise mennesker som Jer jeg jævnligt skriver med her på studmed. :up:

Mvh
Mignon

[quote]Jeg har fået det oplyst af studievejlederen jeg talte med i fredags, at man, i den gruppe hvor jeg hørte til (ikke omregnelig udenlandsk eksamen), har prioriteret folk som f.eks. allerede er bachelorer i medicin, næsten færdige tandlæger, bachelorer i biokemi, sygeplejersker, osv. ‘‘Det var dem du skulle kæmpe med for de få pladser’’, sagde hun.

At man så kalder det at jeg ikke viser tilstrækkelig motivation og studieegnethed på dette baggrund, uden at se på mine nuværende resultater fra f.eks. supplering er en anden sag… [/quote]
Hvis det virkelig er rigtigt, kan jeg da godt forstå, at de er blevet prioriteret frem for dig. De kan jo dokumentere, at de har nogle af de kvalifikationer, som medicinstuderende og/eller kommende læger bør besidde.
Som du selv nævnte i et tidligere indlæg, har du fået dit afslag så tidligt, fordi man går ud fra, at kravet om de adgangsgivende fag er opfyldt. Jeg kan ikke forestille mig, at der er mange (seriøse) kvote 2-ansøgere, der søger ind på studiet med 2- og 4-taller i især de naturvidenskabelige fag. På mine suppleringskurser har jeg mødt nogle af de ovennævnte ansøgere - sygeplejersker, biokemistuderende m.m. - og de har altså alle arbejdet deres røv i laser for at få gode karakterer (med succes). Så jeg tvivler altså på, at du skiller dig meget ud, hvad angår gode karakterer i suppleringsfagene.

Ikke desto mindre får du det sneget ind i dit indlæg, hm :? Hvad navnet angår, tror jeg, at jeg med sikkerhed kan afvise, at det har haft nogen betydning. Det baserer jeg på, at jeg kender mindst en halv snes personer med muslimske navne (som jo er noget nært det værste i dagens DF-dominerede DK :roll: ), der er kommet ind på populære studier som medicin og odontologi via kvote 2. Hvorvidt alder spiller en rolle, har jeg ingen anelse om. Jeg var egentlig ikke klar over din alder, før jeg faldt over din præsentationstråd (indlaeg74511.html#p74511), men jeg må sige, at hvis jeg sad i udvalget, ville jeg helt klart skele til ansøgerens alder. Det af den grund, at medicinstudiet er DK’s dyreste studie med mange kvalificerede ansøgere. I den forbindelse synes jeg, at det er lidt uansvarligt at bruge skatteydernes penge på at uddanne en person, der vil være over 50 år, når hun er færdiguddannet. Det er muligvis et kontroversielt synspunkt, men ikke desto mindre er det mit synspunkt - og jeg mener faktisk, at det kan forsvares ud fra en samfundsmæssig cost-benefit-analyse.
Jeg synes, jeg kan læse ud fra dine indlæg, at du er fortørnet over, at udvalget ikke har kunnet læse/mærke din motivation ud fra din ansøgning. Med stort forbehold for, at jeg jo ikke har læst din motiverede ansøgning, så synes jeg egentlig ikke, du virker så motiveret, når jeg alene baserer det på de fakta (og altså ikke alt udenoms retorik), du fremlægger i din præsentationstråd. Hvis du virkelig havde brændt så meget for medicin, havde du vel forsøgt at komme ind på studiet før. Du har jo været i landet de sidste 18 år og manglende udlevering af eksamensbeviser er for mig at se ingen undskyldning. Min fasters mand kom til DK i 90’erne som krigsflygtning fra det tidligere Jugoslavien og kunne heller ikke få fat i sine eksamenspapir. Det slog ham dog ikke ud. Han tog en dansk gymnasial uddannelse (hvilket bestemt ikke var let, da hans dansk i starten var meget gebrokkent) og strøg direkte ind på medicin på SDU via kvote 1. Du kunne have gjort det samme, så derfor har jeg svært ved at tage din tiltagende utilfredshed med systemet (først SDU, nu KU) særligt alvorligt. Reelt set (dvs. på papiret) har du kun været fokuseret på medicinstudiet i ét år, hvorfor du med rette er blevet forbigået af kvalificerede ansøgere, der måske har brugt 4-5 år på at samle point ind til studiet. Det er efterhånden ret sjældent, at folk kommer ind første gang, de søger ind på KU.

[quote]
Mignon skrev:Om jeg nu er uretfærdigt behandlet eller ej, vil der vel altid være delte meninger om. Selv om det nok ikke er chancer for at ændre på noget, har jeg alligevel besluttet mig for at klage over afgørelsen

Struensee skrev: Jeg kan godt forstå du er ked af det, men lad være med at spilde folks tid på at klage over den konkrete vurdering der er blevet foretaget - der står direkte i dit brev at den ikke bliver ændret på og at det alene er retlige spørgsmål der vil blive taget stilling til.[/quote]
Jeg kan kun give Struensee ret. Det virker meget useriøst. Man må håbe for din skyld, at det ikke er de samme mennesker, der evt. skal behandle din motiverede ansøgning næste år, der kommer til at sidde med klagen. Det kunne jo være, at udvalget mente, at evnen til at stikke en finger i jorden ville klæde en kommende studerende.

@lak1990: jeg respekterer din ret til at have en mening og respekterer højt at du ærligt udtrykker den, men jeg blev alligevel ked af at læse at din hidtidige ‘sympati’ for min ‘sag’ nu vender ved dåbsattestens alder. Men, fair nok. Jeg gad godt møde dig når du når min alder og høre din ærlige mening om hvordan du synes du fysisk og psykisk har det. Og ikke mindst, hvor moden synes du til at tackle nogle ting i forhold til da du var i starten af 20’erne :slight_smile:

Vedr. ‘diskrimination’ (jeg er ked af at dette frygtelige ord overhovedet kom op i tråden): jeg nævnte blot et par ting (f.eks. et efternavn de fleste danskere har svært ved at udtale ved første blik - der ligger der ikke noget etnicitet i den erfaring) som nogle har nævnt for mig som mulige ‘forhindringer’. Men mit menneskesyn tillader mig ikke at beskylde nogen, og allermindst nogle af landets klogeste og bedst uddannede mennesker for sådan tankegang, fordi for mig er der blot tale om en slags faglig diskussion. Derfor, please, misforstå mig ikke ved dette angår!

Mht. det konkrete eksempel du nævner med din fasters mand, så kan jeg fortælle at jeg må have været ualmindeligt uheldig med at få den vejledning jeg fik tilbage i 1990’erne af KU. Ja, undskyld min uvidenhed, men jeg har troet at det gjaldt alle universiteter og har derfor ikke forhørt mig hos hver enkelt, men beskeden jeg fik dengang lød i oversættelse, da jeg ikke kunne dansk dengang (og mundtlig, ved personlig fremmøde, derfor har jeg ikke noget dokumentation for min påstand): ‘Der vil altid tages udgangspunkt i den første gymnasiale eksamen, så uanset hvor mange STX, HF el.lign. du måtte få nu, ville de ikke tælle med. Det der tæller er din eksamen hjemmefra og du skal have dokumentationen for at kunne supplere og søge.’
Kald mig naiv, men jeg har så gjort hvad jeg kunne for at ‘nærme’ mig faget, først og fremmest ved at lære sproget, få en videregående uddannelse der har med mennesker at gøre (og ikke mindst: jeg blev optaget på talentet, der krævedes ikke nogle eksamensbeviser; dette var min eneste chance og den tog jeg), arbejdede i årevis som tolk med bl.a. det sundhedsfaglige og sociale, senere hen arbejde med mennesker, først og fremmest som underviser (bl.a. også psykisk og fysisk handicappede), og så en del selvstudie i det sundhedsfaglige. Så, selv om du har fået det indtryk, er min motivation ikke et år gammelt, men så længe jeg kan huske. Og jeg har arbejdet på sagen med de midler jeg havde til rådighed i mange år.
At jeg har taget den ovennævnte besked for pålydende og ventet på den pragtfulde dag hvor mine eksamensbeviser igen var i mit favn kan du naturligvis kritisere. Jeg vidste ikke bedre. Men nu ved jeg i hvert fald mere!

Selv nu, hvor jeg har fået anbefalet at søge GIF (en slags forkortet studentereksamen for folk hvis studentereksamen ikke kan omregnes, så man kan få et snit at søge på) møder jeg modstand, fordi jeg nu har taget 5 af de 6 fag der indgår i GIF (via supplering) og dermed fået afslag på at følge sådan et kursus. Vejledning om GIF har jeg fået nu (man skal også dokumentere at man har en 12-års skolegang hjemmefra, plus dansk og engelsk kundskaber af en vis niveau) og alligevel får jeg et nej. Dermed er det som om mine chancer hele tiden tages fra mig, uden at jeg kan stille noget op mod systemet (eller de mennesker der administrerer den) der sætter forhindringer på min vej. Jeg vil ikke kalde det manglende motivation, snarere et forhindringsløb.

Det gør mig ked af at du kalder min kamp (eller ‘dødskrampe’ mht. at klage) for useriøs, for dette er ikke noget jeg bare gør for at more mig og slet ikke fordi jeg vil spilde de kloge folks tid og tålmodighed. Jeg er ikke, ligesom dig, genetisk begavet til jura, derfor bliver jeg eller min klage måske til grin i sidste ende. Jeg kan ikke paragrafferne på rygraden (eller overhovedet) og derfor er forsøget måske allerede dødtfødt. At man måske vil tage mig det ilde op? Måske. Jeg vil blot gerne være på det rene at ‘hele billedet’ af mig som ansøger var med ved beslutningstagning. Og det mener jeg ikke der var (muligvis heller ikke for en del andre der netop nu har fået eksamensbeviser for supplering), når disse resultater ikke blev taget i betragtning. Som sagt, det kan forstås som man vil, men herfra er det absolut alvorligt ment.

En ting mere vedr. motivation og seriøsiteten: jeg er ganske pænt kørende i mit nuværende fag, både karrieremæssigt og økonomisk. Hvis medicin ikke betød så meget som det gør for mig, faktisk alt, hvorfor tror du jeg ville være parat til at vende ryggen til dette ‘etablerede’ liv for at leve for ingen penge og varme stolen i mange år fremover? Alle siger det er hårdt arbejde og jeg smiler og nikker og er lykkelig i mit hjerte ved bare tanken…

Fremtiden: Jeg satser på at kæmpe mig til en løsning hvor jeg kan få mulighed for at søge igennem kvote 1 næste år, hvis muserne ikke er på min side d. 30. juli de sidste 2 steder. At jeg forhåbentlig får en plads under solen på et af de dyreste og mest eftertragtede pladser vil jeg se som et privilegie og forpligtelse til at gøre mit ypperste. I de sidste mange år har jeg bidraget med pæne skatteindbetalinger til at jeg ikke skammer mig at skulle bruge noget af det til at uddanne mig i et fantastisk fag hvor jeg kan gøre forskel og bidrage til statskassen igen. Og det allervigtigste: at jeg kan gøre forskel og hjælpe andre mennesker, for det synes jeg at jeg kan gøre på længere sigt.

Undskyld mine formuleringer (jeg er bange for at blive misforstået), de er trods alt skrevet af en der ikke mestrer sproget til perfektion, på godt og ondt, men altid velment!

Alt det bedste!
Mignon

Ja, det lyder underligt, at min fasters mand kunne få lov til at tage en ny gymnasial eksamen, når du ikke kunne. Måske skyldes det, at han var flygtet fra et land, der (dengang) lå i ruiner, og man har vurderet, at der ikke var udsigt til, at han kunne få udleveret sine eksamensbeviser. Jeg kan prøve at spørge ham.
Når jeg nu tænker over det, kender jeg også til en iransk flygtning (en ven af familien), der tog en HF-eksamen, selv om han havde en gymnasial eksamen fra sit hjemland. Jeg ved ikke hvorfor, men han var politisk flygtning (systemkritiker), så jeg kan egentlig godt se, at det ville være urimeligt at kræve af ham, at han skulle prøve at få udleveret sine papirer fra et land, der havde sat ham på en dødsliste.

@lak1990:

  • jeg hører nogenlunde under begge kategorier, så det ser ud til at jeg kan takke vejlederen for en oplysning som, set fra dette perspektiv, har kostet mig rigtigt meget på det professionelle plan :frowning: (nu kan jeg for alvor se betydningen af ‘second opinion’-begrebet…)
    Om det skyldes at jeg dengang heller ikke havde permanent opholdstilladelse, ej heller et cpr.nr. skal jeg ikke kunne sige, men ændre fortiden kan jeg ikke. Derfor må jeg kæmpe for fremtiden, selv om det sker i en moden alder. Ingen vil kæmpe mine kampe for mig, ingen af mine drømme har jeg fået opfyldt sovende - derimod er det lykkedes mig rigtigt meget ved hårdt og dedikeret arbejde! Og hvis min drøm med medicinstudiet lykkes, vil jeg håbe på at kunne hjælpe andre til at turde og gå efter opfyldelse af deres drømme. Det er ikke nok at ville det, man skal kæmpe og så kan det vel på en eller anden måde kun gå godt.

  • du skal ikke bruge din tid på at udspørge folk hvordan det er lykkedes dem at komme i gang dengang, det hjælper jo alligevel ikke på min situation i dag.

Jeg håber at det nu klarere fremgår hvorfor jeg har kæmpet så intenst og hårdt for at opfylde fagmålene hele dette skoleår, da det endeligt lykkedes at få fat i de eksamensbeviser. Det er hårdt at blive udsat for paragraffer det meste af sit voksne liv, når man har så meget at byde på, blot hvis man bliver set på med lidt velvillige øjne og får chancen til at bevise sit værd!

Systemet giver en klagemulighed, der er enhver ansøgers ret at bruge, hvis denne mener, at der er sket principielle fejl, eller der ikke er taget tilstrækkelig højde for relevante omstændigheder i bedømmelsen. At der ofte ikke kommer meget ud af at klage over sådanne afgørelser, er nok et faktum. Men at det alene skal afholde en fra at klage at der (som der argumenteres for i tråden) muligvis er tale om de samme personer i optagelsesudvalget til næste år, giver associationer til tilstande, jeg bestemt ikke håber eksisterer i DK.

At kalde Mignon useriøs og desuden tolke på, hvem andre ansøgere er, hvor meget og hvor længe de har kæmpet eller ikke kæmpet, og hvorvidt alder er afgørende eller ej, er ærlig talt lidt trættende at høre på i længden. Det er en hård kamp for alle kvote 2 ansøgere, men jeg tror, man skal afholde sig fra at komme med vurderinger af graden af andres seriøsitet. Det er trods alt meningen med kvote 2 at optage studerende, der potentielt har vidt forskellige (faglige) baggrunde, alder og karakterer, men (måske blandt andet på grund af disse ting) har styrken til at gennemføre medicinstudiet.

Som jeg har forstået på det hele, så vil du kun ind på enten KU eller SDU. Hvis dette virkelig er din drøm, hvorfor søger du så ikke også kvote 2 på henholdsvis Ålborg og Århus, der er mindre krav. Jeg håber det lykkedes for dig, held og lykke!

Det har Mignon vist også gjort, men jeg kunne forestille mig, at der i hendes alder er andre forhold, der gør at en plads på KU eller SDU er bedre end en plads på AU eller AAU - f.eks. familiære forhold.

Det har Mignon vist også gjort, men jeg kunne forestille mig, at der i hendes alder er andre forhold, der gør at en plads på KU eller SDU er bedre end en plads på AU eller AAU - f.eks. familiære forhold.[/quote]

@LouisNp: tak for dine gode ønsker. Jeg har skam søgt på alle 4 universiteter. At det er ret meget nemmere at blive optaget på AAU, det tvivler jeg, da jeg så sent som i går har fået besked på at jeg reelt kun kæmper for 1 ud af 1 pladser i kvote 2, nemlig i gruppen af folk der har en ikke omregnelig udenlandsk adgangseksamen (selv om der er 5 pladser i kvote 2).

Udover at jeg har sat mig ind i de forskellige studieordninger og andet godt der omhandler studieliv og har dermed prioriteret som jeg har, er der, som Studmed2012 ganske rigtigt påpeger, også andre forhold i mit liv der ville gøre det nemmere at få alt til at gå op i en højere enhed, hvis jeg blev optaget på KU, bl.a. velbetalt og fleksibelt deltidsarbejde som vil sikre min eksistens mens jeg læser, da jeg bliver selvfinansierende hele vejen igennem. Dette kan ikke lade sig gøre hvis jeg bliver optaget i Jylland og så må jeg også pendle mest muligt da en flytning ikke er på tale. Ikke just et studieliv jeg har drømt om (hader at gå glip af alt det sociale), en alt dette vil jeg ofre for at læse medicin, hvis det endeligt lykkes.
P.t. ser det lidt realistisk ud på AU, men jeg tør ikke håbe for meget.

De bedste ønsker for Jer alle med alt hvad I foretager Jer
Mignon

Mignon
Du har sikkert kørt mod strømmen. Men udfra alt du skriver her på forumet, så synes jeg at du skulle søge ind på
Fysiotærapistudiet. Optagelsesudvalget har det sidste ord! Jeg tvivler meget på, om din ansøgning er gået videre til
behandling på de øvrige lægeskoler. Ingen vil optage dig uden en dansk STX,HF,HTX, eller,GIF med mindre du har en
tilsvarende studentereksamen fra EU. Lad at vær med at klage her og der. På medicinstudiet er klager et uønsket fænomen
I polen kan man komme ind med alle mulige studentereksamener! dog med nogle gode karakter i Mat, Fys,Kem,Bio :roll:
Held og lykke

Hej jimn

Jeg har tidligere nok ikke svaret direkte på dine kommentarer, men må lige gøre det nu, af høflighed for din interesse og gode ønsker på mine vegne, og for at rede nogle ting ud:

Det er kun medicin jeg er interesseret i, ikke andre fag.

Dette har du, måske lidt anderledes formuleret, skrevet flere gange. KOT-systemet er indrettet sådan at man søger aktivt de steder man nu gerne vil læse og sender en prioriteringsliste til sin første prioritet, i mit tilfælde KU. Hvis KU ikke vil optage mig, bliver min ‘evt. plads’ sendt videre til næste prioritet og det næste sted, i tilfælde af at de heller ikke vil optage mig sender det til næste prioritet, osv. På hver af de uddannelser/universiteter man søger skal man opfylde nogle bestemte og for det specifikke universitet gældende regler for optagelse. Kun i tilfælde at man får tilbudt en stand-by plads, bliver ens ansøgning ‘stoppet’ på det sted der tilbyder stand-by plads.
Så, alt i alt, KU vil ikke og kan ikke forhindre andre uddannelsessteder i at optage mig, hvis jeg nu opfylder deres krav.

Jeg har tidligere skrevet at jeg har fået vurderet og godkendt min udenlandske studentereksamen som adgangsgivende i Danmark. Problemet er, at min studentereksamen ikke bliver karakteromregnet, og jeg kan derfor ikke konkurrere i kvote 1.

Jeg har nu oplevet i denne ansøgningsrunde flere fejlfortolkninger af administrativ type, og hvis ikke jeg havde reageret, ville jeg for længst have blevet diskvalificeret på nogle misforståelser i tolkningen af regler. Med en sober tone og konstruktiv tilgang er det lykkedes hver gang at nå et skridt længere!
En klage er, i mine øjne, også opfordring til at prøve at gribe ting anderledes og se dem fra en anden vinkel. Ligesom med kritiske anmeldelser i avisen af ens arbejde: bare én eneste kan betyde at man flytter sig som kunstner langt mere end alle de rosende ord man fik på vejen igennem mange år!
At klager er et uønsket fænomen på medicinstudiet: tja, jeg ved det ikke, jeg er ikke medicinstuderende endnu. Jeg vil bestemt aldrig finde på at kværulere, hvis ikke jeg er inderst inde overbevist om at der er sket en fejlbedømmelse. Jeg har lært at sluge rigtig mange kameler og ved også at nogle sager må man kæmpe for, andre må man lade ligge. Denne sag er af en så stor betydning for mig at jeg ikke kan lade det bare ligge, uanset hvor upopulært det måtte bedømmes. Situationen vil nok være en anden hvis jeg havde fået svaret efter jeg havde sendt dokumentationen. I denne sag mener jeg stadig at man ikke har set et helhedsbillede af mig som kandidat. Og det indebærer en stillingstagen til de forhindringer der har gjort at jeg ikke har kunnet agere anderledes eller før.

Det er Danmark jeg bor i og ikke Polen. Uden at kende til det polske uddannelsessystem, ved jeg at det danske medicinuddannelse tiltrækker mig mere, ikke mindst pga. sproget jeg så hårdt har kæmpet for at tilegne mig og fordi jeg har spottet en tradition i DK om at man ikke værdsætter eksamensbeviser fra tidligere øst-blok-lande. Desuden har jeg et privatliv der skal hænge sammen og ikke giver plads til ekskursioner af den slags du foreslår. Tak for tippet anyway.

Tak skal du have, det har jeg brug for i overflod (må gerne oversvømmes med alt det gode og positive fra nu af og de næste mange år fremover, men især d. 30. juli :smiley: )

Hav en dejlig sommeraften!
Mange hilsner
Mignon

Kære alle studmed’ere, kommende studmed’ere og de af er, der brænder for at blive studmed’ere,

Jeg synes ikke, at det er fair at rakke ned på Mignon mht. hendes alder eller sige, at hun skal søge ind på et andet studium, og hvad ved jeg?
Hun brænder tydeligvis for studiet, og det skal hun have lov til. Om det er realistisk eller ej, er det vores pligt og ansvar at bakke op om hendes brændende ønske og få hende til at holde håbet og humøret oppe.

Mignon, go for it! :slight_smile: For mig at se er du med til at give et dejligt pift herinde, hvad angår stemningen. Du skal bestemt gå efter målet og med dine karakterer fra suppleringsfagene, så har du en stor chance i Ålborg eller Århus. Det ville i al fald være ærgerligt at miste en god læge eller en god kollega pga. tal. (og ja, det er, hvad min gamle folkeskolelærer, som jeg stadig ser op til, kalder karaktererne/studentereksamen)

Alt held og lykke.

Kære Kulka

Tak for din og mange andres (på mail og PB) venlige opbakning! Jeg skal nok kæmpe for mit mål og er ikke sådan til at slå ud :wink: Hvis det lykkes, så vil det sikkert give håb til andre med samme mål og drømme :smiley: Og det glæder mig at jeg bidrager til den positive stemning herinde, det gør du sandelig også!!!

Det er alligevel sundt at høre de kritiske røster, for dem vil da være en del af i fremtiden, hvis jeg nu kommer ind. Kan godt forestille mig at møde modstand, men det skal nok forstumme når folk lærer mig bedre at kende.
En ting er sikkert: aldrig har jeg været bange for at bevise mit værd, om det har kostet søvnløse nætter eller andet, så har jeg hidtil gjort mit for at lykkes med alt hvad jeg har begået mig ud i. Og med tiden lærer folk at respektere det, især hvis man ikke er bleg at tilbyde sin hjælp undervejs :slight_smile:

Og jeg er sikker på jeg bliver en god læge, ellers vil jeg ikke begive mig ud i disse udfordringer :wink:

Knus
Mignon

(altid positiv og optimistisk, men krydret med passende mængder sydlandsk temperament :lol: )