Ensomhed på studiet

Tak for dit indlæg og din ærlighed i dette.

Det er jo en svær nød at knække. Specielt når du er åben omkring din diagnose, som jeg netop er funderet i udfordringer med det socialesamspil. Der er nogle socialespilleregler du har svært ved grundet din diagnose.

Jeg kan derfor spørge på en anden måde: føler du dig ensom generelt? Eller er det kun i studiekontekst, som indlægget handler om?

Føler du dig forpligtiget til sociale relationer på studiet, eller ønsker du sociale relationer? For jeg synes der er forskel på dit 2 ting. Hvis du får stillet dine sociale behov uden for studiet kan du jo også indtage en distancerende rolle til alt det sociale på studiet og så få det sociale dækket andre steder(hvis du overhovedet har det behov?). Andre steder kunne være hvis du deltager i foreningsliv af nogen art? Det kunne også være, hvis vi taler studie, at være del af en faggruppe på studiet, hvor I måske er en lille kerne der deler samme interessefelt. Så kan du mere trygt lære dem at kende i det mindre lukkede miljø?

Jeg forestiller mig, at netop det at være på et så stort studiested med så mange mennesker og lyde, input og indtryk - at du generelt bruger rigtig mange ressourcer bare på at holde fast i dig selv. Og hvis du så også skal agere ud af til, så kan du ikke rumme det?

Får du noget støtte i et behandlingsforløb af nogen art? Hvor en behandler kunne coache dig til at knække koden med det sociale - så du kan “overleve” i et studiemiljø.

Men helt overordnet tror jeg først du skal gøre dig klart, hvad det er DU ønsker. Er det en anden ven på studiet? Er det at turde tale i en gruppe? Er det at kunne bevæge sig frit og trygt mellem så stor en gruppe fremmede mennesker? Er det at slippe tanken om hvad andre tænker om dig?
Jeg tror det er nemmere at arbejde med dine udfordringer, hvis du sætter dig et mål. Og arbejder med et delmål af gangen i små bider.

Du er ikke den første med en diagnose som har kastet sig ud i et studiemiljø - har asperger foreningen - måske en lokalafdeling på AAU? HVor du kan spare med ligesindede?

Det var flere spørgsmål end svar fra min side. Beklager.

1 Synes om