Endnu en motiveret ansøgning. Kommentarer vil blive værdsat

Hejsa. Jeg har fået brygget nedenstående ansøgning sammen. Det kunne være dejligt, hvis i gad læse den igennem og give nogle kommentarer.

Mit navn er **, og jeg søger om optagelse på lægevidenskabstudiet på Københavns Universitet. I denne ansøgning vil jeg kort skitsere hvorfor I netop skal optage mig på studiet, og hvorfor jeg vil læse lægevidenskab. Til at starte med vil jeg fortælle lidt om mig selv. Jeg er 20 år gammel, og i min fritid udøver jeg yoga samt Jeet Kune Do. Jeg er derudover sammen med min familie og mine venner. Jeg er en optimistisk person med et stort socialt netværk. I 2007 blev jeg matematisk student på Mulernes Legatskole. Jeg er en person, der er meget god til at håndtere stressfyldte situationer. Jeg har haft adskillige jobs, hvor der kræves højt tempo. Og det har ikke voldt mig nogen besværligheder. Jeg ser det blot som en udfordring, og jeg elsker udfordringer. Egenskaben at kunne kapere stress vil helt sikkert gavne mig på lægevidenskabstudiet.
At studere medicin har tiltalt mig i størstedelen af mit liv, og jeg har altid været fascineret af kroppens anatomi. Derfor valgte jeg, da jeg kom i gymnasiet, blandt andet biologi på højt niveau. Biologien har inspireret mig yderligere, og har således også givet mig en stor interesse indenfor kemi. Via mit arbejde som folkeskolevikar samt frivillig i Red Barnet Ungdom kommunikerer jeg dagligt med en masse slags personer og personligheder, og det kræver, jeg er i stand til at videregive- og referere vigtige oplysninger. Som læge skal jeg på samme vis kunne undersøge patienter, stille diagnoser og sikre helbredende behandlinger, men udover det faglige aspekt figurerer der også et psykologisk, menneskeligt aspekt baseret på kommunikation. Det er derfor, jeg har forbedret mine kommunikationsevner vha. mit arbejde som frivillig for Red Barnet Ungdom samt mit arbejde som folkeskolevikar (se venligst bilag).
Min store interesse for lægestudiet kulminerede med, at jeg i december 2008 rejste til Irak, Baghdad, som frivillig for at hjælpe på en almen praksis og styrke mine kvalifikationer. Under mit ophold i Irak har jeg blandt andet assisteret (vaccinationer, blodtryk), og jeg har derudover varetaget nogle mindre opgaver (se den vedlagte anbefaling). Jeg har endvidere snakket med patienter med Leishmaniasis og Tyfus. Forløbet i Irak var et forløb, der virkelig fik mig til at åbne øjnene op for lægestudiet. Det understregede, hvor vital en læge er for et samfund. Og det understregede desuden menneskets evige afhængighed af og brug for lægevidenskaben.
Medicinstudiet er det rette studie for mig, da jeg brænder for de fag, der indgår i uddannelsen. Dette vil gøre mig til en god studerende, da man når længst med ting, man brænder og interesserer sig for. Jeg er god til at arbejde sammen med andre individer, og jeg fungerer også godt som en del af et større team; denne egenskab vil gavne mig som medicinstuderende såvel som læge.
Jeg har altid set det som livsbekræftende at kunne hjælpe andre mennesker til at få kvalitet og glæde i deres liv. Dette kan jeg gøre ved at læse medicin. Man kunne så spørge, hvorfor jeg vælger medicinuddannelsen frem for andre sundhedsvidenskabelige uddannelser. Jeg vælger netop lægevidenskabsstudiet, fordi det indeholder de elementer, jeg kræver af et studie, som jeg skal tilbringe mange år på. Det er nemlig ikke kun de naturvidenskabelige basisfag, adfærds- og samfundsmedicinske fag der interesserer mig, men også de kliniske samt parakliniske fag, som vækker min store interesse. Jeg har også læst studieordningen for medicinuddannelsen, og denne har bekræftet mit valg af netop medicinstudiet.
Noget andet, der har rettet min opmærksomhed på netop lægevidenskabsuddannelsen, er muligheden for hele tiden at videreuddanne sig. Der er konstant en stor mængde viden, der bliver fornyet. Dette tillægger jeg en stor værdi, da jeg hele tiden vil videreudvikle mig. Jeg er videbegærlig, og jeg kan ikke lide at være i stilstand. Ud fra mine nævnte kvalifikationer og personlige egenskaber finder jeg mig selv yderst velegnet til medicinstudiet. Igennem mine erfaringer og oplevelser har jeg berørt emner og stået i situationer, som medicinstudiet også vil tilbyde mig. Jeg er egnet til medicinstudiet, da jeg er en målrettet person, der gennemfører, hvad jeg har sat mig for. Jeg har en god tilpasningssans og betvivler ikke min hurtige integritet i universitetsmiljøet. Som person med anden etnisk baggrund med tosprogskompetencer kan jeg endvidere hjælpe og støtte mange forskellige mennesker. Jeg ved, at vejen er lang og krævende, men mit brændende ønske om at blive læge, min målrettethed, mit engagement og min åbenhed og videbegærlighed vil uden tvivl hjælpe mig med at gennemføre studiet. Jeg er overbevist om, at jeg vil blive en god studerende, der med sikkerhed gennemfører uddannelsen og bruger denne på erhvervsmarkedet. Derfor skal I vælge mig.

Jeg er lige på vej ud af døren , så har ikke rigtig tid til at kommentere.
Jeg vil sige at du I ansøgningen skal lægge lidt mere vægt på hvorfor du vil læse medicin, ikke hvorfor du vil være læge.

DU ER MEGET SENT UDE!!
ok… jeg søger selv ind i år, og jeg har svært ved at forestille mig at du har læst vejledningen.

1 du må ikke skrive navn og det virker underligt at du skriver **
2 Du bliver udelukkende vurderet på din ansøgning, så du kan ikke vdlægge noget, det vil ikke blive taget i betragtning. (med undtagelse af cv - den er jeg selv lidt i tvivl om.) Alt hvad du siger skal underbygges i ansøgningen!
3 du skal skrive ansøgningen på et specielt skema, på det står der også dine retningslinjer.

lidt om selve ansøgningen.

Umiddelbart vil jeg mene at du skal droppe starten, den er irrelevant, og du skal ikke fortælle hvad du vil med ansøgningen, det ved de!
Du skal primært fokusere på hvorfor du passer godt til medicinstudiet! læg meget mere vægt på dit ophold i irak, det er meget vigtigt at have relevant arbejde og her kan du også fokusere meget mere på hvad du kan, der bidrager til studiet.
Har du tænkt over hvad du vil bruge medicinstudiet til?? noget speciale??
Hvilke fag glæder du dig til ?? - du skal vise at du har sat dig ind i hvad studiet indebærer.
Alt hvad du skriver skal være relevant, hvor vil du hen med en sætning som:
Jeg har endvidere snakket med patienter med Leishmaniasis og Tyfus.
Alt hvad du skriver må også meget gerne vise at du har tænkt over tingene, en sætning som denne her, ville det være godt at komme med en hennelse eller noget der underbygger det:
Jeg er videbegærlig, og jeg kan ikke lide at være i stilstand.

Håber jeg har kunnet hjælpe…

Tusind tak for det :slight_smile: jeg retter det med det samme.

Tusind tak for det :slight_smile: jeg retter det med det samme.