En masse forskellige spørgsmål

Hejsa

Jeg er en ivrig 2.g´er der har en masse spørgsmål om medicinstudiet (jeg ved godt at det er for tidligt at overveje, men som man siger: “hellere for tidligt end for sent”:))

  1. Dette spørgsmål kan måske forekomme lidt mærkeligt!! Jeg har dog hørt rygter om, at man får “serveret” et lig, som man kan skære i, allerede få måneder efter at man er startet. Er dette sandt?

  2. Hvis man vælger at skrive ph.D ( her snakker jeg om ph.D/turnus ordningen), er der så muligheder for at man stadigvæk kan behandle, eller er man låst fast på forskning?

  3. Hvor stor er chancen for at ende op med en turnus på sjælland?

  4. Er det rigtigt, at man på få måneder skal mestre den latinske terminologi, og dermed alle knoglernes navne osv.? Hvis ja, hvordan bærer i jer ad med det?

  5. Hvor meget fritid har man under sit studie? Hvor tung er lektiebyrden, hvor mange forelæsninger er der osv.? En fyr jeg kendte var nærmest “gift” med sit studie; han havde kanap nok tid til at gå ud…

  6. Hvis man iøvrigt er en person, der forventer meget fritid af sit arbejde, bør man så blive læge?

Foreløbig ´kunne jeg lige komme i tanke om disse spørgsmål

På forhånd tak

Korte svar pga tidspres:

  1. Ja… det er en form for dissektionskursus …
  2. ikke låst fast… bare rolig :slight_smile: Du kan sagtens gøre som det passer dig
  3. 1/3 (nok lidt mere i sidste ende)
  4. Du har et års tid til at lære det, og de fleste ting giver sig selv, når det grundlæggende er på plads. Det er bare at sidde på sin flade :slight_smile: , men der er jo læsegrupper, og undervisning etc… så det er ikke så slemt som det lyder
    5)Ikke slemt på SDU. det er hårdt det 1. år, men ikke mere end du har tid nok til at arbejde/træne osv… bare rolig. Når du kommer på 6. semester, så bliver det endnu friere, så ingen panik…
    6)ja og nej… du kommer til at knokle, men der er også meget fritid - den er bare ikke så skemalagt, som f.eks. et klassisk 8-16 job…

Det er verdens dejligste studie :smiley:
mvh. Lars (færdig til sommer)

  • de har (vistnok) droppet dissektion nu. pga manglende kadavere og/eller penge
  • de har lavet studieordningen om siden Lars gik på 1. år - jeg siger ikke at de dermed er hverken hårdere eller nemmere - jeg ved bare at det er anderledes :wink: de har blok-struktur, hvilket vil sige at du har eksamener løbende, og derfor tror jeg egentlig at hele første-del er ret éns hvad arbejdsmængden angår.

Det er bestemt ikke for tidligt at overveje! Hvis man i gymnasiet lige gør sig selv den tjeneste at arbejde for karakterer til en kv. 1 optagelse, er man da langt. Mange slås med at de for sent er blevet klar over, at de vil læse medicin.

Jeg er lige startet på KU til september i år og kan bidrage med

  1. Man får ikke et lig, men vi har flere anatomiøvelser hvor vi bruger balsamerede præparater (= ligdele i formalin). Hoveder, arme, ben… Jeg har hørt at det med liget kommer på 3. semester, men jeg aner ikke om det passer.

  2. Nej, ikke på få måneder. På første semester skal man kunne de latinske betegnelser for nogle overordnede ting: Store knogler, muskler, arterier - Og ikke så mange igen. Igen har jeg hørt at anatomien bliver rigtig væmmelig på 3. semester, hvor man skal være ret autistisk.

  3. Da vi startede blev vi præsenteret for nogle statistikker som var baseret på evalueringer fra de foregående semestre. Essensen var at de studerende i gennemsnit brugte 30 timer (incl. undervisning) på 1. sem, nogen-og-fyrre på 2. sem og 68!!! på 3. sem. Man havde vist revideret 3. semester lidt på denne baggrund, og tildelt yderligere to ugers undervisning, mener jeg. Men igen, det er KU - Aner ikke hvordan det ser ud på AU og SDU.

  4. Prøv at starte en dialog med Helene78 her i forumet… Hun har helt sikkert en væmmelig masse at sige om det :slight_smile:

Mmmh…

Vil altså lige gøre opmærksom på at man på AU stadig dissikererer. Og der er mødepligt.

Det gør man altså også på tredie semester på KU…

Lige for at tilslutte mig rumlepotte. Giv den gas med hensyn til at få nogle ordentlige karakterer i gymnasiet. Det kræver ikke alverden at rykke sine årskarakterer en enkelt tak op, udelukkende ved at være lidt aktiv i timerne i stedet for at sende SMS’er. Og hvis du er i tvivl om hvor vigtigt et godt snit er, kan du bare lave en søgning her på siden.
Der er rigtigt, rigtigt mange folk som desperat leder efter den optimale måde at samle point og skrive ansøgninger på. Det kan man sgu spare sig ved at gøre sig klart hvad man vil lidt tidligere i gymnasiet.

Desuden: Selvom du ikke vil læse medicin, skader det jo ikke med et højt snit.

Man dissekerer stadig på SDU, Chemnitz(anatomi overnørden) truede vist nok med at skride, hvis de ikke fortsatte med det. Men det er skåret ned til en uge i stedet for to, og ligger vist i 4. modul, der vist nok er på 2. semester… hvordan man skal kunne dissekere dorsum manus på to dage er dog uden for min forstand, jeg er bare glad for at være på den gamle ordning.

  • sorry :oops: jeg bøjer mig i skam og overlader debatten til dem der ved bedere

I skal allesammen have tusind tak for jeres rigtig gode svar!!!
Jeg er ikke sikker på om medicin er den rette vej for mig, da jeg også har en interesse for at at færdes i laboratorier og udføre eksperimenter.

Jeg har dog bare et til spørgsmål til den der turnus ph.D-ordningen:

Er det efter karakter man vælger at skrive ph.d eller det efter eget ønske?
(jeg mener vist nok også, at min studievejleder nævnte et eller andet om, at man kunne udføre sin turnus her i kbh, hvis man gik på turnus/ph.d ordningen)

Jeg takker ydmygt