Embryologibog på SDU?

Hej

Vi tænker lidt om det overhovedet er nødvendigt at købe embyologibogen til embryologiundervisningen på SDU 2. semester??

Vi har 3 forelæsninger og 3 eks.timer - det er jo noget billigere bare at kopiere fra en som allerede HAR købt bogen…

Skal vi virkelig KUN bruge den her på 2. semester?? :shock:

Mvh
Casper

Jeg gik med samme spekulationer i sin tid.Jeg endte med at købe den, da jeg fandt ud af man skal bruge den på de følgende semestre også. Det er ikke meget man bruger den på hvert semester. Men på 3. i CNS skal man også lære lidt om udviklingen af dette og på 4. er det udviklingen af bla. hjerte og lunger man skal lære.
Den er ikke livsnødvendig og jeg synes nu ikke den er vanvittig god. Men hvis jeg kunne gøre det om ville jeg nu alligevel have købt den.

Jeg helder nok mest til den vurdering at det er oenge ud af vinduet. Bogen er for det første ikke specielt velskrevet, for det andet er kravene i embryologi ret begænsede. Du skal primært bruge den i forbindelse med første års prøven, men en stor del af det kan faktisk dækkes med det der står i De Indre Organers Anatomi, resten kan du jo bare kopiere.

Hej CAGOT.

Jeg vil helt klart sige, at embryologibogen skal du erhverve dig.
Jeg syntes personlig at den er rigtig god og uundværlig i forståelsen
af vores oprindelse… Den har rigtig gode beskrivelser af både indre organer, hoved/hals og selvfølgelig de 3 første uger i embryonets udvikling (som er pensum til 1. års prøven).

Du kan godt finde lignende beskrivelser til hoved&hals + indre organer i Bogen “hovedet, halsens og de indre organer”, men mange embryologi spørgsmål er bedre besvaret i selve embryologibogen.

Håber mit svar kan bruges.

God læselyst.
Larsvk

udemærket. det vil jeg ttage til efterretning.

men hvad så med at nøjes med en billigere brugt 1ste udgave…???

mvh
casper

Hej CAGOT

Så vidt jeg kan se på pensum.dk sparer du en tyver på at tage 1. udgave istedet for 2., så altså ikke den store besparelse på en bog til ca 500.

Men jeg vil også klart råde dig til at købe bogen(og helst den nyeste), jeg var selv til forelæsningen idag, og den flyvende hollænder har brug for så meget suplement som muligt. Ærgeligt for os at Nedime, der normalt underviser(havde hende selv sidste semester :roll: ), er på barsel.

ja de tvar da verdens mest røvsyge uforståelige forelæsning. det er som om han er blevet endnu dårligere til dansk siden vi havde ham sidst :shock:

men hvis det kan lade sig gøre at få 1ste udgave brugt til 350,- gør jeg nu det. jeg synes at en plovmand er meget at bruge på en bog vi skal bruge så lidt…

Synes at det har været svært med embryologien sådan generelt. Sværest op til 1. årsprøven og dengang forstod man ikke et klap af hvad der var ektoderm, neuralrør og jeg-skal-komme-efter-dig. Dengang brugte jeg Langman og syntes egentlig ikke så meget om den, men i de efterfølgende semestre har jeg brugt den og den har været super. Den har lettet forståelsen overfor mange ting, specielt mht. hjerte, lunger og CNS.
Summa summarum: Jeg vil anbefale Langman, den er letlæselig og er fin at have på 1. del generelt.

CAGOT mine efterretninger siger at hollænderen var vikar for barselsvikaren og barselsvikaren kommer imorgen :c8l:

YESSIR! det glæder vi os til så :up:

Troelsr! Hvad baserer du din udtalelse på, underviserens nationalitet kan have betydning for nogle studerendes fremmøde. Kort sagt, er du sikker?

Min kilde er en anden omgænger, og hans kilde kender jeg ikke. Udover det, så baserer jeg det på den flyvende hollænders irritation(læs: indædte had til administrationen, der tvinger ham) over at skulle undervise os.

Det skal lige siges at den tidligere underviser, selvom hun var meget flink, ikke var meget bedre sprogmæssigt, hun var vist nok tyrker og snakkede halv-dårligt engelsk og dansk. Fordelen ved hende var at hun var interesseret i at undervise, hvilket giver en del.
Med lidt held så får vi en der gerne vil undervise og kan kommunikere.