Elekronisk eksamen i kemi 1 sem

hej…

dette er et spørgsmål til nuværende 2. semester studerende og andre hvis de kan svare på det…

Hvorfor var det nu i fik afskaffet computer eksamen i kemi her i januar måned og fik lov til at skrive i hånden?? Vi (1 sem studerende) bliver opfordret af vores kemi lærere til at “boykotte” computer eksamen og virkelig presse på at få lov til at skrive i hånden!
Er det virkelig så slemt? … det blev så til 2 spørgsmål :slight_smile:

lane_

Kan du uddybe det? Hvad var begrundelsen for at i skulle boykotte det?

bla fordi vi skule skrive i word og det er alt for besværligt, specielt mht reaktioner, ikke nok comp til alle. Det blev osse stærkt påpeget at forrige 1 sem fik det udsat (comp eksamen blev vedtaget i december 07 tror jeg). Generelt er alle kemi lærere meget imod det. Hold repræsentanter for 1 sem har møde med Peter Nielsen (kemi ansvarlig) og så vil jeg bare høre fra nogle af de studerende hvorfor de fik det udsat…

Jeg må nok indrømme at jeg overhovedet ikke forstår modstanden mod tekstbehandling! Jeg er enig i at reaktioner er besværlige i Word, men der er en tilhørende tegneplade, som man sagtens kan skrive sine reaktioner på. I princippet kunne man skrive alt på tegneplade, hvis man ville. Det er ikke specielt vanskeligt at bruge, og ærlig talt - Vi må kunne forventes at have et minimum af PC-kyndighed. Man forventer jo eksempelvis også at folk ved hvordan de bruger en lommeregner osv. Jeg mener ikke at grundlæggende tekstbehandling er en urimelig evne at forlange af en universitetsstuderende i det herrens år 2008.

Sidste gang IT-eksamen blev udsat, skyldes at teknikken endnu ikke var på plads, og man alligevel havde forsøgt at haste projektet igennem. Så vidt jeg ved fungerer teknikken nu, og man har afholdt flere eksamener. Selvfølgelig skal vi studerende have tid nok til at gøre sig bekendt med den nye eksamensform, bl. a. ved prøveeksamener/midterms før man skal til det for real.

Jeg synes at det største problem omkring IT-eksamen er, at informationsniveauet til de studerende har været under al kritik. Ingen har anet hvad der foregik, hvad planen var, og hvad de kunne forvente. Det har nok skabt en del usikkerhed omkring eksamensformen, og givet anledning til en masse skinger tale.

[quote=“Rumlepotte”:38enqg9q]
Jeg synes at det største problem omkring IT-eksamen er, at informationsniveauet til de studerende har været under al kritik. Ingen har anet hvad der foregik, hvad planen var, og hvad de kunne forvente. Det har nok skabt en del usikkerhed omkring eksamensformen, og givet anledning til en masse skinger tale.[/quote]

…det er lige præcis hvad der sker nu… Der vil også blive holdt åbent hus osv. men det får man ikke at vide med mindre man selv dukker op på eksamenskontor og kræver svar på alle de spørgsmål. Og siden man får at vide at ALLE kemi lærere synes at det er en dårlig ide og opfordringerne begynder allerede en måned inde i studiet, mega unfair for e “uvidende” studerende.

Det lyder virkelig mærkeligt at universitetets egne ansatte fraråder de studerende at gå til eksamen - bare fordi at “det er svært at skrive i Word”??? Det giver ingen mening! Der må være en anden dagsorden.

Jeg synes, at man måske liiiiige skulle trække vejret dybt inden man går helt i spåner, og kan da i øvrigt anbefale at man selv kigger på http://pc-eksamen.ku.dk/, og i øvrigt dukker op når der arrangeres mulighed for at prøve systemet.

Hvornår det så kan lade sig gøre, kan man jo så prøve at afkræve eksamenskontoret et svar på, eller måske endda insistere på at administrationen SELV meddeler de studerende det…

Det er ingen sag at skrive teksten ind i word.

Men når man skal lave mange tegninger og formler er det lidt kringlet at bruge den elektroniske pen eller hvad de kalder den.

Ja, det kræver i hvert fald lidt tilvænning, men konceptet med at den er rigtig kuglepen samtidig, synes jeg fungerer godt - Så man kan se på blokken hvad man tegner/skriver. Den helt store joke med den pen er, at den kun kan skrive på specielt Logitech-papir - Som garanteret ikke koster det samme som almindelige ternede blokke. Sælgeren må grine hele vejen ned i banken.

Men jeg synes nu at det er et kæmpe fremskridt ifht. konceptet gennemslagspapir + håndskrift. Den smule ekstra tid, man bruger på pennen, synes jeg man vinder mere end rigeligt ind ved at man kan redigere og flytte rundt i sin besvarelse (også tegninger).

Ja, det kræver i hvert fald lidt tilvænning, men konceptet med at den er rigtig kuglepen samtidig, synes jeg fungerer godt - Så man kan se på blokken hvad man tegner/skriver.

Men jeg synes nu at det er et kæmpe fremskridt ifht. konceptet gennemslagspapir + håndskrift. Den smule ekstra tid, man bruger på pennen, synes jeg man vinder mere end rigeligt ind ved at man kan redigere og flytte rundt i sin besvarelse (også tegninger).[/quote]

Ja tilvænning må være nøgleordet, men vi får ingen mulighed for dette.
Ja i humanbiologi delen er computeren vel ok, men jeg har svært ved at se fordelen ved at kunne rykke rundt på sin besvarelse? Lay-outet på besvarelsen er ikke hovedformålet for mit vedkommende.
Og mht. at rette og redigere, må det være mindst lige så let at rette i hånden.

Jeg har også fra min underviser fået de kraftigste opfordringer til at brokke mig over situationen med computereksamen. Det var ham som fortalte mig, at det i det hele taget er planen- intet direkte information fra eksamenskontoret. Jeg var da gået i panik hvis jeg var kommet til tentamen uvidende!

Jeg har mailet med Peter Nielsen, og hans udmelding er at vi må gå gennem de officielle kanaler og brokke os alt hvad vi kan. Alle fra kursusledelsen er imod tiltaget, og de kan kun opfordre til at vi selv tager tyren ved hornene og laver noget ballade.

Jeg har desuden mailet med Jens Helby fra Studienævnet, og han er anderledes positivt indstillet. Forrige 1. semester årgang skulle have været afholdt på computer, men det var IKKE de studerende som gjorde noget for at ændre dette. Det var kursusledelsen på 1. semester som protesterede over at antallet af computere ikke stod mål med antallet af studerende (både medicinere og tandlæger), og de fik det derfor forpurret.
Jeg har desuden forstået på Jens Helby, at det er muligt ikke at benytte computeren til tentamen, men derimod tage gennemslagspapiret frem og skrive i hånden. Dette er dog skrevet med et vist forbehold. Men det er sandelig værd at undersøge…

Vores HR arbejder videre med at skaffe info til os, og evt stable noget infomøde på benene. Men det er ikke godt nok. Hvis ikke vi som minimum, og dette er det absolutte minimum, får mulighed for at afprøve det ved midterm, finder jeg det komplet uacceptabelt.

Jeg kan forestille mig, at man efter tentamen så vil se på dumpeprocenten og derfra vurdere om det er godt eller dårligt med computere. Problemet er bare, at det er os som er forsøgskaniner. Og det vil jeg ikke finde mig i. :censored:

Det kan sgu godt være computere er fremtiden- men lad fremtiden blive gradvist introduceret og implementeret. Den skal sgu ikke trækkes ned over hovedet på folk!

[quote=“Simon.”:1j50l9f8]
Ja tilvænning må være nøgleordet, men vi får ingen mulighed for dette. [/quote]
Det har vært åpent hus på lokalene med pcene så man har mulighet til å teste pcen og pennen.

[quote=“Simon.”:1j50l9f8]
Ja i humanbiologi delen er computeren vel ok, men jeg har svært ved at se fordelen ved at kunne rykke rundt på sin besvarelse? Lay-outet på besvarelsen er ikke hovedformålet for mit vedkommende.
Og mht. at rette og redigere, må det være mindst lige så let at rette i hånden. [/quote]
Jeg synes det er en super fordel at kunne rykke rundt på min besvarelse, samt rette og redigere. Det gjør at ens besvarelse mest sannsynlig blir bedre, samt nemmere at rette for eksaminator.

Jeg har ikke selv haft pc-eksamen, men har da regelmessig fått riktig mange e-mails om at det kommer til at bli pc-eksamen, når det er åpent hus etc. så hvis man kommer uvidende så er det måske ikke noen andres skyld enn sin egen…

De jeg kjenner som har hatt pc-eksamen har kun gode erfaringer; bedre tid, mer oversiktig og supernemme programmer å bruke.

Jeg hadde virkelig aldri trodd at noen kom til at brokke seg over pc-eksamen…

Ja jeg er også meget overrasket over, at folk brokker sig over IT-eksamen! På andre uddannelsessteder har man gjort den slags i fem-ti år, så det manglede da bare at vi også fik lov til at træde med ind i det nye årtusinde.

Men jeg er uenig med Anja i at informationen har været god - Den har været hamrende utilstrækkelig. Som studerende er den eneste kendskab jeg fik til IT-eksamen en mail sendt via Punkt KU nogen tid før eksamen (hvis man ser bort fra uofficielle kanaler). Det viste sig så at IT-eksamen blev aflyst, men der var INGEN information om HVAD det var, HVORNÅR det var, HVORDAN det ville foregå, før til allersidst. Og det er simpelthen for dårligt! Det gav anledning til masser af rygter og nervøsitet, som helt kunne have været undgået med rettidige emails og en midterm på PC.

Som studerende må man som minimum have haft lejlighed til at gøre sig bekendt med eksamensformen inden man eksamineres - Og her er det simpelthen ikke godt nok i en email at invitere til åbent hus et par uger før showdown. Man skal kunne forvente rettidig omhu fra fakultetets administration.

Jeg synes ikke at man skal brokke sig over IT-eksamen, men over den utrolig uheldige måde man har indført den på, og så i øvrigt være konstruktiv og fortælle Eksamenskontoret hvordan vi som studerende er interesserede i at blive informeret og vænnet til den nye eksamensform.

[quote=“anja_”:45y3c8ik][quote=“Simon.”:45y3c8ik]
Ja tilvænning må være nøgleordet, men vi får ingen mulighed for dette. [/quote]
Det har vært åpent hus på lokalene med pcene så man har mulighet til å teste pcen og pennen. [/quote]
Det er meget muligt der har været åbent hus, men der kan være åbent herfra til juleaften uden det vil nytte en disse når man ikke får at vide det er der.

[quote=“anja_”:45y3c8ik][quote=“Simon.”:45y3c8ik]
Ja i humanbiologi delen er computeren vel ok, men jeg har svært ved at se fordelen ved at kunne rykke rundt på sin besvarelse? Lay-outet på besvarelsen er ikke hovedformålet for mit vedkommende.
Og mht. at rette og redigere, må det være mindst lige så let at rette i hånden. [/quote]
Jeg synes det er en super fordel at kunne rykke rundt på min besvarelse, samt rette og redigere. Det gjør at ens besvarelse mest sannsynlig blir bedre, samt nemmere at rette for eksaminator.[/quote]

Jeg har aldrig nogensinde rykket rundt på noget som helst, så det skulle komme bag på mig, hvis jeg pludselig fandt det nyttigt at lave min besvarelse til et puslespil. Desuden tvivler jeg på, at jeg får tid til den slags. Læsevenligheden er ikke i højsædet for mit vedkommende- jeg vil prøve at bruge tid på opgaverne istedet.

[quote=“anja_”:45y3c8ik][quote=“Simon.”:45y3c8ik]
Jeg har også fra min underviser fået de kraftigste opfordringer til at brokke mig over situationen med computereksamen. Det var ham som fortalte mig, at det i det hele taget er planen- intet direkte information fra eksamenskontoret. Jeg var da gået i panik hvis jeg var kommet til tentamen uvidende!
[/quote]
Jeg har ikke selv haft pc-eksamen, men har da regelmessig fått riktig mange e-mails om at det kommer til at bli pc-eksamen, når det er åpent hus etc. så hvis man kommer uvidende så er det måske ikke noen andres skyld enn sin egen…[/quote]
Jamen jeg forstår ikke at du bliver tæppebombet med info, for jeg har ved gud ikke modtaget noget. INTET! Jeg hørte læse rygter, og spurgte så kursuslederen. INGEN af mine mestuderende har heller modtaget noget info, så det er da påfaldende at vi alle er så uinformerede.

[quote=“anja_”:45y3c8ik]
De jeg kjenner som har hatt pc-eksamen har kun gode erfaringer; bedre tid, mer oversiktig og supernemme programmer å bruke.

Jeg hadde virkelig aldri trodd at noen kom til at brokke seg over pc-eksamen…[/quote]

Jamen det kan være det er super godt, jeg vil da regne med at det fungerer. Men selvom det er det bedste i hele verdenen, vil jeg ikke bruge et eneste sekund af min eksamenstid til at lære det at kende. Det kan ikke være meningen at jeg får ringere forudsætninger for at bestå, ligegyldigt hvad.

Hejsa

Det er godt nok ved at være et stykke tid siden jeg var på 1.sem. Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det er et problem at bruge PC til eksamen, det kommer man jo til resten af studietiden, så hvorfor ikke starte fra 1. sem?
Det eneste problem jeg kan se med PC til eksamen er at det ikke er kommet før. Var til folkeskolens afgangseksamen på PC og det er over 10 år siden, så man kan undre sig over at når man kommer på universitetet så hedder det 5 laget gennemslagspapir frem til 2008 :slight_smile:
Var til min første eksamen på PC i januar og jeg havde ikke været til nogle åbent hus arrangementer, men det var faktisk ikke særligt svært, og selvom jeg lige skulle sætte mig ind i det så tog det kun 5min af min eksamenstid, det tror jeg altså ikke kan betyde en karakter i det lange løb. Desuden gik der nogle såkaldte computerkyndige rundt og hjalp de der gik i stå. Ved dog ikke hvor kundige de var da jeg faktisk godt selv kunne finde ud af det efter at have læst vejledningen. Mere besværligt er det ikke.

Mette

Hele denne sag fremstår i første omgang lidt underlig - hvordan kan det nogensinde være en ulempe at skulle skrive på computer til eksamen? Alle de studerende jeg har talt med, som selv har været oppe til eksamen med computer her til vinter, har været umådeligt positive. Selv oplevede jeg også at min besvarelse blev bedre - både fordi jeg fik mere overblik over besvarelsen, og fordi det rent tidsmæssigt giver en stor fordel at skrive på computer. Alle andre skriftlige eksamener end 1. semester har her til vinter været afviklet på computer, og også de andre semestre hvor der er mange formler og tegninger (fx. 2., 4. og 5. semester) har såvidt jeg er orienteret været afviklet med tilfredshed for alle parter. Censorerne og eksaminatorerne der retter opgaverne er også positive, da de fortæller at de oplever at den faglige, indholdsmæssige kvalitetet af besvarelsen bliver højere, når den studerende ikke skal sidde og kæmpe med gennemslagspapiret i 6 timer. Endvidere undgår de at det ind imellem kan være særdeles vanskeligt at læse hvad der er skrevet på gennemslagspapiret, hvilket også risikerer at være en ulempe for den studerende.

Når ovenstående er sagt, så forstår jeg udemærket at 1. semester føler sig frustrerede over situationen. I er lige startet på et helt nyt studie, også går jeres egne undervisere og kursusledelsen i kemi ud og fortæller at de mener computereksamen er en katastrofe? At i så endnu ikke har fået nogen information fra eksamenskontoret (hvilket forhåbenligt kommer) gør jo kun situationen værre, så jeg kan udemærket forstå hvis i oplever situationen som værende uheldig. Som Simon også refererer længere oppe i tråden, så er kursusledelsens motiver for at modarbejde computereksamen ikke særligt ædle. De kæmpede en indædt kamp her i vinters for at undgå computereksamen på 1. semester, og med dekanatets hjælp lykkedes det dem desværre at overtrumfe eksamenskontoret og studienævnet, der ser det som en selvfølge at også 1. semester kan gå til eksamen på computer. Kursusledelsens ønske om at undgå computereksamen bunder ganske simpelt i, at de vil risikere at skulle lave to eksamenssæt og afvikle to seperate eksamener, da der er for mange studerende på semesteret til at alle kan være i de specielle eksamenslokaler til computereksamen (der er kun 300 pladser). Problemer opstår fordi der på 1. semester også er tandlægestuderende, og kursusledelsen vil derfor skulle lave en seperat eksamen til medicinerne den ene dag, og en anden eksamen til tandlægerne den anden dag, hvilket de ikke er interesserede i. Jeg synes bare det er helt uanstændigt at de udnytter de 1. semestersstuderende i deres private kamp for at undgå at skulle lave flere eksamenssæt - den slags er simpelthen decideret useriøst.

Mht. om man har mulighed for at fravælge at skrive på computer og i stedet få udleveret gennemslagspapir, så har eksamenskontoret gennem hele opstartsprocessen meldt ud at dette er muligt. Imidlertid står der ikke noget om det på hjemmesiden for computereksamen (http://pc-eksamen.ku.dk/), og jeg har ikke hørt om nogen studerende der rent faktisk har brugt muligheden i praksis. Hvis nogen ønsker afklaring omkring hvorvidt dette forsat er muligt, så er det nok lettest bare at spørge på eksamenskontoret.

Så må man vel opveje hvad der er billigst: At etablere flere pladser, eller betale for udarbejdelsen og afholdelsen af to eksamener istedet for en.

Jeg er godt nok harm over, at undervisere og studieledelse forsøger at piske en stemning op, men motiverne i virkeligheden er økonomiske. Så stå da ved hvis i ikke vil betale for ordentlige vilkår for de studerende!

Jens/Simon/m. fl., kan I sige noget om, hvad der så kommer til at røre sig i sagen fremover? Hvilke initiativer er der i gang?

Rumlepotte: Vi er mange der undrer os over at eksamenskontorerne på SUND og JURA, der har arrangeret computereksamenerne, ikke har været opmærksomme på dette problem fra start af. Det burde ikke være en overraskelse for dem, at der kan være mere end 300 studerende til en eksamen på medicin - sådan har det været i mange år. Jeg ved at de arbejder på at finde en mulighed for at udvide lokalerne, men det skulle efter sigende kræve tilbygninger eller andet i samme stil, så det er næppe noget der sker lige nu - det kræver i hvertfald at de respektive dekaner beslutter sig for at ville investere en del penge i projektet.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener når du skriver:

Mht. undervisernes motiver så er jeg naturligvis enig med dig, men jeg synes ikke du kan klandre studieledelsen (der består af studienævnet og studielederen). Det er kursusledelsen og underviserne der har modarbejdet dette, og sørgeligt nok har dekanatet valgt at støtte dem - derfor kom der ikke computereksamen på 1. semester i vinters. Vi har fra studienævnet gjort alt hvad vi kunne for at pålægge kursusledelsen at lave to seperate eksamenssæt til medicinere og tandlæger, men i sidste ende har dekanatet gennemtrumfet deres beslutning. Mht. en løsning på kort sigt, så håber jeg bestemt at det vil lykkes at få kursusledelsen og dekanatet overbevist om at de blot må udarbejde to seperate eksamenssæt, også skal kursusledelsen og underviserne naturligvis lade være med at forsøge at piske en stemning op blandt de studerende på 1. semester - den slags er helt useriøst og urimeligt overfor de studerende der forståeligt nok bekymrer sig over sagen.

Undskyld! Jeg mente naturligvis kursusledelse… Det gik lidt stærkt, dér i blodrusen… :slight_smile:

Helt i orden - det lyder som om vi er helt enige…

Ok jeg vil mandag høre på eksamenskontoret om det er muligt at fravælge computer, og benytte 47 lags gennemslagspapir istedet :smiley: Bare det at muligheden foreligger giver ro i sindet…

Jeg vender tilbage når jeg er blevet klogere.