Eksamener på (AAU)

Halløj derude :slight_smile:
Jeg kunne godt tænke mig at høre nærmere om, hvilke slags eksamener, der er på studiet. Er det udelukkende gruppeeksamener, eller er der også mange individuelle eksamener (hvordan fungerer disse?). Hvilke fylder mest, og er de alle lige “vægtige” i sidste ende? Tak på forhånd
VH. Dan

Hej Dan,

Jeg har kun lige færdiggjort 2. semester, men indtil videre har vi kun haft 2 gruppeeksamener. 1 for hvert semester. De fleste eksamener er skriftlige individuelle eksamener. De fleste af vores eksamener indtil videre, har varet ca. 2-3 timer afhængigt at kursets størrelse.

Fedt, mange tak for svar. Kan du uddybe bare kort om, hvordan en gruppeeksamen foregår, og hvor lang tid man er inde?

Jo selvfølgelig. Gruppeeksamen på første semester omhandler hjerte, lunger og nyrer. Her kommer du til eksamen med din studiegruppe, dvs. at i er ca. 6 personer til eksamen sammen. Til eksamensstart trækker i hvert 1 emne, hvorefter man har lidt tid til at forberede en præsentation. Til forberedelsen må du godt benytte noter.

Herefter fremlægger hvert medlem deres emne, hvorefter eksaminator og censor spørger ind til forskellige dele af pensum. Hvis man kan svaret på spørgsmålet, markerer man med hånden, og hvis du ikke har markeret i noget tid, kan eksaminator godt finde på at stille dig nogle spørgsmål direkte.

På 2. semester er gruppeeksamen strukturelt meget lig gruppeeksamen på 1. semester. Her er man istedet oppe og forsvare en opgave, man har skrevet sammen med ca. 6 andre studerende.

Jeg kan ikke huske præcis, hvor lang tid eksamenerne tog. Det varierer også ift. antallet af studerende til eksamen, men det er ihvertfald nogle timer. Der er selvfølgelig jævnligt pauser.

1 Synes om

Mange tak for det makker :wink:

1 Synes om

Jeg kan bidrage med resten af bacheloren :wink:
De resterende 4 semestre er det kun projekt eksamen, der er mundtlig gruppe eksamen + mini OSCE- der er en individuel mundtlig eksamen. De andre er alle skriftlige.

Varigheden af de mundtlige eksamener varierer alt efter gruppens størrelse. Min sidste gruppe eksamen varede omkring 4 timer.

2 Synes om

Vil du derfor også sige, at der på de sidste 4 semestre er flere individuelle skriftlige eksamener end gruppeeksamener? Gruppeeksamener er vel nemlig kun 1 pr. semester mens resten er individuelle eller hvad?

Ja altså jeg kan også lige stille det op:

1.1 Individuel skriftelig - 3 timer
1.2 Individuel skriftelig - 2 timer
1.3 Gruppe mundtligt - Varierer men ca. 30 min. per person
1.4 Skriftelig aflevering

2.1 Individuel skriftelig - 3 timer
2.2 Individuel skriftelig - 2 timer
2.3 Individuel skriftelig - 2 timer
2.4 Gruppe mundtligt - varierer men 30-45 min per person

3.1 Individuel skriftelig - 3 timer
3.2 Individuel skriftelig - 2 timer
3.3 Individuel skriftelig - 2 timer
3.4 Gruppe mundtligt - varierer men 30-45 min per person

4.1 Individuel skriftelig - 3 timer
4.2 Individuel skriftelig - 2 timer
4.3 Individuel skriftelig - 2 timer
4.4 Gruppe mundtligt - varierer men 30-45 min per person

5.1 Individuel skriftelig - 3 timer
5.2 Individuel skriftelig - 2 timer
5.3 Individuel skriftelig - 3 timer
5.4 Individuel skriftelig - 2 timer

6.1 Individuel skriftelig - 2 timer
6.2 Individuel skriftelig - 3 timer
6.3 Bachelor individuel/gruppe - varierer men ca. 45 min. per person
6.4 OSCE mundtlig individuel - 1 timer max

5 Synes om

Hold da op, der er overraskende meget individuelt end hvad jeg lige havde forventet. Det var hjælpsomt, takker :slight_smile: :+1:

1 Synes om

Ja langt de fleste er. Så man bliver skuffet, hvis man regner med at kunne blive båret igennem studiet af en god gruppe :rofl:

haha ja. Jeg frygtede nemlig, at det var tilfældet, at en gruppe kunne carry en hele vejen igennem. Er det også sådan noget lignende på kandidaten, ved du det?

Nu skal jeg først starte på kandidaten her til september, men så vidt jeg har forstået det, er det nærmest samme fortælling som bacheloren. Altså primært individuelle, dog nu mest mundtlige. :smile:

Ah okay, det giver mening. Takker endnu en gang, og fortsat god ferie :slight_smile:

Men det skal siges at man bliver individuelt bedømt ved gruppeeksaminer, og en typisk projekt gruppeeksamen foregår på den måde, at gruppen starter med at lave et kort oplæg - herefter bliver alle gruppemedlemmer eksamineret (stillet spørgsmål)!

1 Synes om

Ja, det lyder godt. Jeg gik også ud fra, at man blev bedømt individuelt og spurgt ind “nok” til, at censor karaktermæssigt kan differentiere mellem gruppens medlemmer, og altså alle derfor bedømmes fair både på godt og ondt.

1 Synes om