Eksamener og barsel

Hej, jeg har ledt i tråden og synes ikke at kunne finde svar på mine spørgsmål - håber ikke det er en gentagelse.

Hvornår ligger 1. semesters eksamener?
Kan man få lov at tage dem senere hvis man fx skal på barsel, men alligevel har læst 1. semester?

Jeg står til at komme ind i år og forventer start til sommer, da jeg er 34. Og nu er så blevet gravid, termin midt i december.
Skal jeg tale med en studievejleder, eller er der mon risiko for at de så siger jeg helt må vente med at starte til næste sommer?

Vh Louise

1 Synes om

Altså jeg ved ikke hvordan det fungerer på de andre universiteter, men på KU kan du i princippet udskyde 1. semester eksamen helt til 6. semester, hvis du vil - du kan altså sagtens bare deltage og bestå kurset og tage eksamen på et senere tidspunkt.

Dog er der krav ift til den såkaldte “førsteårsprøve” hvor man skal have bestået x antal ects point indenfor x tid, men fristen for førsteårsprøven forlænges også ved barsel/orlov.

2 Synes om

@Leeloo Tillykke

Hilsen en far til 5

Baby Success GIF

1 Synes om

Mange tak :slight_smile:

Kan se der er et afsnit i studievejledningsFAQ’en på AU Health om det; at man selv bestemmer om man vil læse semestret og tage eksamen efter barsel eller gøre det på en anden måde.
Og at der er forskel på barselsorlov og dispensation, detaljerne har jeg endnu til gode at forstå…

Der er ordinær eksamen i december/januar og reeksamen senere i januar. Og så er der først mulighed for at gå til eksamen igen til juni. På AU er førsteårsprøven, at eksamenerne fra 1. semester skal beståes inden for det første studieår. Den frist kan du dog sandsynligvis få udsat grundet barsel.

2 Synes om

Tak :slight_smile:
Findes der årsprøver hvert år eller kun efter det første?

Der findes kun førsteårsprøven, men den maksimale studietid for bacheloren er 7 semestre. Det kan du dog igen få udsat grundet barsel.

1 Synes om