Drop Det!

Min rigtig gode veninde er lige startet, og hun melder om flere “etnisk danske” medicinstuderende der ikke vil tale med svenskerne (eller taler ned til dem) fordi de overbooker studierne her i landet (hvilket ikke er deres, men deres regerings problem/skyld). Jeg appelerer til jer der er så dumme og er født med skyklapper, drop det så! Håber nogen af dem logger på herinde og kan for en gangs skyld se ud over deres eget næsetip.

Det var det.

M

Det var da et unuanceret indlæg… ?

Hvis det endelig var, så kunne de jo lade være med at søge ind i DK… så naturligvis er det også deres skyld :wink: og iøvrigt, lige meget hvem der har skylden, så er det stadigvæk noget nasseri - det kan jeg godt synes, selvom jeg har nogle vældig flinke svenske medstuderende…

  • Mikkel

Sten, glashus, hvordan er det nu?..

Hvordan i alverden kan du forvente at folk skal tage sådan en melding alvorligt?

Tja, der er vel lidt om det. Har en medstuderende som har været udsat for den slags, og hun er fra norge…

Forstå mig ret, jeg synes da det er helt uacceptabel adfærd at overfuse eller ignorere svenske studerende, og jeg forstår udmærket også godt frustrationen over at de “fylder” så meget på det danske medicinstudie.

Men jeg tager afstand fra en tone der hedder “etniske danskere er født dumme og blinde”. Man kan sagtens redegøre for sit synspunkt uden at blive racistisk og nedladende.

Jeg tror at anatom mente at man er dum og blind hvis man hetzer mod udenlandske studenter, ikke bare fordi man er dansk. Og jeg er enig: det er både dumt og blindt.

Fuldstændig enig med Anatom. Har oplevet det selv med mange af mine medstuderende, der især har været hårde mod svensken.
HVad nytter det ?
Hvis det fører til frafald vil studiepladsen de har “nasset sig til”(come on) jo være nednu mere tabt, end hvis de fuldfører og evt. slår sig ned i danmark efter at have mødt en sød dansk medstuderende.

Nej, jeg vil gerne slå et slag for svensken. Måske lidt generaliserende men her kommer det. De er dygtige, sympatiske meget mere socialt orienterede da de kommer og starter forfra uden venner og familie.

Jeg har MANGE svenske venner på Panum og det sku alle de sure måske ta at prøve. Skål med din svensker, nordmand, færing, islænding, somalier, uzbeker…

kh nikolaj

Jeg er også fuld stændig enig i Anatoms holdning. Hvis man ønsker at gøre noget ved det store optag af svenskere på studiet skal det ske af politisk vej - ikke ved at ignorere en studiekammerat der er kommet ind på lige vilkår med alle andre - han eller hun kan :censored: ikke gøre for, at de danske regler er som de er.

Skal vi så også til at ignorere alle der ikke er født i DK hvis vi mener integrationspolitikken er slået fejl? Hmm - jeg synes det lyder som noget der er set før…

Niko: “…Hvis det fører til frafald vil studiepladsen de har “nasset sig til”(come on) jo være nednu mere tabt, end hvis de fuldfører og evt. slår sig ned i danmark efter at have mødt en sød dansk medstuderende…”

Måske skal vi bare arbejde for at få svenskerne til at blive i landet. Det vil også tilføre lidt nyt materiale til den store gen-pool.

Bekæmp spild af studiepladser - Scor en svensker!

oschjerning

scor en svensker - YES SIR, det er jo løsningen

vi ku lave en kampagne med dette fantastiske slogan, jeg skriver straks til Helge SAnder min meget gode ven(…?)

hvad er der nu galt med Nordjyder?

[quote=“Anatom”:3gr39kjm]Min rigtig gode veninde er lige startet, og hun melder om flere “etnisk danske” medicinstuderende der ikke vil tale med svenskerne (eller taler ned til dem) fordi de overbooker studierne her i landet (hvilket ikke er deres, men deres regerings problem/skyld). Jeg appelerer til jer der er så dumme og er født med skyklapper, drop det så! Håber nogen af dem logger på herinde og kan for en gangs skyld se ud over deres eget næsetip.

Det var det.

M[/quote]

Latterligt indlæg, ja undskyld jeg siger det. Du er godt nok unuanceret, og skærer alle over en kam. Det er egentlig mest synd for dig selv, fremfor synd for svenskerne. Jeg har to gode kollegaer og et par studiekollegaer der alle 5 er svenskere - de har ikke oplevet noget af det du beskriver. Så måske var det en ide, at du så lidt mere ud over din egen næsetip - eller fjernede dine skyklapper for du udstiller dig selv som latterlig og selvretfærdig.

Du misforstår indlægget. Anatom skærer ikke alle over en kam, men raser over dem der lægger sine svenske medstuderende for had pga. noget politisk de ikke har meget at gøre med. Prøv at læse indlægget inden du svarer.

Desuden beviser dine personlige erfaringer om det modsatte ikke at det ikke sker.

For det første synes jeg ikke at vi som danskere bør udtale os om at skære folk over én kam, når man hører os tale om indvandrere her i landet (anyway). Hvis du læser mit indlæg taler jeg om NOGLE og ikke alle…Gud forbyde alle var sådan (eller som dig). Jeg synes det er en snobbet og arrogant holdning at have overfor sine medstuderende, der ikke har gjort andet galt end gerne at være læge…jeg mindes også, at det er dig der udtalte dig om, at folk med tørklæde ikke burde arbejde på de danske sygehuse…syg holdning!

Jeg har aldrig oplevet at der på nogen måde er blevet talt ned til svenskere eller normænd. Er det mon noget der er kommet efter al den polimik der har været her i sommer?
Jeg ville gerne høre fra nogle svenskere/normænd og hvr stort de synes problemet er. Jeg er selv på 6. semester og mener ikke jeg har observeret det.

Nok heller ikke et tilfælde at Odin hedder Odin og har et stolt dansk flag i sin avatar, og ikke kan lide læger med tørklæde. Ja jeg kan godt lægge to og to sammen.

@Niko:
…og det giver “fem”, ikke? Det gazzz :wink:

On-topic:
Jeg er ganske enig i, at det ikke nytter noget at lade sin frustration gå ud over en sagesløs medstuderende pga. et, i mine øjne, media-hypet problem. Tænk selv, gå til egen organisation (fagforening, politisk parti etc.), og tag problemet op. Eller skriv et brev til Bertel Haarder.
At tilsvine en medstuderende er i mine øjne ekstremt illoyalt over for vores branche som helhed (for ikke at nævne det specifikke menneske). Det gælder vel begge veje: for “anti-svenskere” og for “anti-anti-svenskere”, om jeg så må sige, nemlig at man bør forstå følgende: det er et menneske, man taler til, ikke en politisk beslutning og/eller strategi. Hav respekt for mennesket. Har man ikke det, så har man i mine øjne ikke fattet en klap af medicinstudiets grundlæggende tanke: medmenneskelighed.

Off-topic:
Helt basalt, så synes jeg at det ville være en ide, at lære hvordan man bør skrive på et forum. Jeg påstår ikke, at jeg selv er mester, men jeg mener, at det ville være fornuftigt at læse sit indlæg igennem en enkelt gang (eller to) inden man poster. At stille sig selv spørgsmål som eks.: “Kan det jeg skriver totalt misforstås?” og “Bør jeg omformulere?”, er god net-etiquette.

Min begrundelse for at skrive som jeg gør er som følgende: Det ville være fedt om vi kunne undgå de mange indlæg fra folk, som misforstår et indlæg (jvf. dårligt formuleret og/eller struktureret første-indlæg), og som følge heraf poster et surt opstød hertil.

Hvis man brokker sig ustruktureret og fuld af harme, så bør man forstå at det kan afføde vrede, mudderkastninger etc. Kommunikationsforståelse er nøgleordet.

Med fare for selv at være en del af problemet, så vil sætningen “Tænk før du poster” vel passe meget godt hertil.

Med glimt i øjet:
…at score en svensker er vel heller ikke værst? - jeg har hørt de alle er blonde, og med store kasser :wink: (gælder det også for dem af hankøn?)

For det første synes jeg ikke at vi som danskere bør udtale os om at skære folk over én kam, når man hører os tale om indvandrere her i landet (anyway). Hvis du læser mit indlæg taler jeg om NOGLE og ikke alle…Gud forbyde alle var sådan (eller som dig). Jeg synes det er en snobbet og arrogant holdning at have overfor sine medstuderende, der ikke har gjort andet galt end gerne at være læge…jeg mindes også, at det er dig der udtalte dig om, at folk med tørklæde ikke burde arbejde på de danske sygehuse…syg holdning![/quote]´

Den eneste der giver udtryk for en bedrevidende og arrogant holdning her, er da dig selv. Uanset hvad, så skærer du alle over én kam, du prøver bare at dække dig ind med en formulering der åbenbart skal dække over din harme.

Når det så er sagt, så forklar mig lige hvordan “jeg” er? OG tag så lige og kravl ned fra den pidestal du har sat dig selv op på, med din latterlige bemærkning. Jeg har gennemgået mine indlæg, og jeg skriver rent faktisk ikke et eneste sted at jeg er imod folk med tørklæder på danske sygehuse. Jeg fristes til, at kalde dig en “snæversynet lallglad idiot, der benytter enhver lejlighed til, at svine folk til” men da jeg er et kultiveret menneske vil jeg afholde mig derfra.

Man skal ikke generalisere vel?
Den lader vi lige stå et øjeblik…