Drømme speciale

Hej STUDMED

Jeg har spekuleret lidt på, hvordan man får sine specialer. Dertil også, hvor svært det er. Jeg kan forstå på diverse artikler, at der er specialer, hvor det kræves, at man både har Phd og adskillige læge vikariater, men hvordan foregår det? Jeg har selv en lille drøm om at være ortopædkirurg.

Jeg ved ikke så meget om specialevalg osv. Men snakkede med en ortopædkirurg til specialedag, der sagde “ortopæd, det kan man næsten altid blive” - jeg havde nemlig selv samme spørgsmål, og jeg fik fra ham den opfattelse at ortopædkirurg ikke nødvendigvis kræver en PhD og en masse lægevagter… men samtidig kigger ansættelsesudvalget (specialeudvalget) vel altid på hvor meget erhvervserfaring og specialerelevant man har lavet, antaget at de jo skal udvælge nogle kandidater over andre, dermed må de vel se på hvem det har mest erfaring at byde på. Men dette er kun noget jeg antager, fordi jeg ved det er sådan i andre specialer.

Fandt dette gamle temanummer:

og

https://www.laeger.dk/de-39-faglige-profiler

og

Det er meget få hoveduddannelsesforløb i ortopædkirurgi der besættes af læger med PhD så det korte svar er, at du ikke behøver PhD for at blive ortopædkirurg.
Der er andre specialer hvor PhDen er mere nødvendig, men der er ingen specialer hvor man skal have en PhD-uddannelse for at få en hoveduddannelsesstilling.