Dispensation

Hej…

Det er sådan at jeg skal til at søge inden d 1 juli self, men jeg mangler sygeeksaminer og ud fra hvad jeg har læst kan man sagtens søge alligevel på medicin i kbh, men de syge eksaminerne er de specifikke krævet fag!! Altså kemi, mat og fysik (mangler derudover også religion og hist)… Skal jeg søge dispensation på dette? Ville det hjælpe? (Jeg har også et fysisk handicap og er ordblind… men er det muligt??) For det må vel være svært at bedømme på kvote 1 så… Jeg tager noget turbokursus i sommerferien i fysik og mat så jeg kan afslutte dem her i lsutning af ferien…

Og hvordan skal den dispensation vedlægges? Altså som en slags ansøgning, eller er der slags ansøgningsskema for dispensation ?

:slight_smile:

  • Lækerol

De specifikke krav SKAL være opfyldt inden 1.juli det år du søger optagelse.

En du ansøge om en dispensation, skal du søge inden 15. marts det år du søger optagelse. :frowning:

Jeg tror også først du kan søge til næste år… for alt hvad du har lavet (dvs. eksaminerne) skal dokumenteres inden d.1/7… alt hvad du laver derefter fx at du tager eksaminerne i slutningen af sommerferien, tæller derfor ikke med i bedømmelsen. Dvs. lige nu opfylder du ikke kravene for at kunne blive optaget og derfor vil det måske være bedre for dig at vente og søge… eller rettere sagt… det er måske den eneste mulighed du reelt har…

Men hvis du går på et gymnasium/HTX/HH/HF el. lignende tror jeg da at der plejer at være mulighed for at gå til re-eksamen allerede inden sommerferien, altså hvis det er ens sidste år…
Du ku evt. prøve at tale med din skole om det og forklare problemet… hvis altså du er klar til at kunne tage de eksaminer…

[quote=“Lækerol”:392h5qwm]Hej…

Det er sådan at jeg skal til at søge inden d 1 juli self, men jeg mangler sygeeksaminer og ud fra hvad jeg har læst kan man sagtens søge alligevel på medicin i kbh, men de syge eksaminerne er de specifikke krævet fag!! Altså kemi, mat og fysik (mangler derudover også religion og hist)… Skal jeg søge dispensation på dette? Ville det hjælpe? (Jeg har også et fysisk handicap og er ordblind… men er det muligt??) For det må vel være svært at bedømme på kvote 1 så… Jeg tager noget turbokursus i sommerferien i fysik og mat så jeg kan afslutte dem her i lsutning af ferien…

Og hvordan skal den dispensation vedlægges? Altså som en slags ansøgning, eller er der slags ansøgningsskema for dispensation ?

:slight_smile:

  • Lækerol[/quote]

Til en sådan vigtig sag skal du ikke bruge siden her… vi er blot studerende.

Kontakt KOT eller anden relevant myndighed.

I en sådan sag er det lige gyldigt hvad folk tror - der er det hvad der er rigtigt der interessant for dig!

Du kan ringe til KU eller det universitet du søgers studievejledning. Det gjorde jeg nemlig da jeg på et tidspunkt troede jeg blev nødt til at gå til sygeeksamen i et fag.

Nu var det her KU og det var kun tale om et fag umiddelbart, så det er ikke sikkert det vil gælde i din situation, men jeg fik i hvert fald følgende besked:

Jeg kunne godt søge i kvote 1 samme år, men der skulle vedlægges noget bevis mht sygeeksamen. De ville så kigge på mit gennemsnit og mine årskarakterer i det fag jeg skulle til sygeeksamen i. Hvis det ellers levede op til adgangskvotienten kunne jeg få en betinget optagelse. Dvs at jeg selvfølgelig stadig skulle ligge over kvotienten efter jeg havde været til sygeeksamen.

Så derfor vil jeg da ikke afskrive dig muligheden helt. Men ring til universiteternes studievejledning og snak med dem der :slight_smile:

Held og lykke!

Mange tak for jeres svar, jeg ville følge jeres råd, mht. til lige at kontakte dem;)

  • Lækerol