Det mikrovaskulære system (att: SDU- og AU-studerende)

Hej alle,

KU har desværre ikke en powerpointpræsentation (PPP) om det mikrovaskulære system. Vil en venlig AU- eller SDU-studerende poste et link til det område af deres respektive fakulteters hjemmesider, hvor en sådan PPP kan findes?

M.v.h.

Niemann.

Interessant kunne det da være at vide, hvad det er du vil have at vide om det mikrovaskulære system?, anatomi, fysiologi, patologi mm. ?

Jeg savner uddybning af nogle specifikke emner, som Geneser i “Histologi” behandler under “Det mikrovaskulære sytem” (pp. 395-402). Bl.a. synes jeg behandlingen af den terminale arteriole, metarteriole eller prækapillær sphincter, er for overfladisk. Samtidig mangler jeg angivelse af diameter for lumen i kontinuerlige kapillærer og fenestrerede ditto.

Har du et link, jensemand?

Med andre ord: det er det mikrovaskulære systems anatomi, jeg ønsker information om.

Mnjaeh umiddelbart ikke hvis niveauet skal være højere end Genesers, men har tilfældigvis den præsentation vi fik for karsystemet (på AU ligges der normalt ikke PPP ud fordi billederne ofte bryder copyright), ved ikke om du kan bruge den til noget men du kan lige ligge din mail i en privat besked (filen fylder omkring de 5mb) så skal jeg gerne sende den.