Dermatolog vs Almen Medicin(Privatpraksis)

Jamen således opvågnet fra de døde. Holder ferie og nyder det.

Jeg synes ikke, at man som sådan kan sige, at der er et prestigetab ved at have valgt almen- fremfor speciallægepraksis. Det er to meget forskellige måder at arbejde på, men der er da også ligheder. Lønnen er bedre i speciallægepraksis - men det er min erfaring at mange praktiserende læger går sammen i kompagniskaber og så holder en dag fri hver uge; den dag bruges så med lægevagt. Lægevagterne tjener sig i gennemsnit ret godt ind, så alt i alt løber det fint rundt og gabet mellen almen og speciallægepraksis indsnævres derfor. Men vagtfri er man i speciallægepraksis.

Lige nu er det svært i øjenspecialet at få en slutstilling. Der har været et lille overskud af uddannede hver år i en årrække. Det koblet med at de praktiserende øjenlæger bliver på deres pind til de er højt oppe i alderen, gør at ydernumrene ikke hænger på træerne. Men det sker at regionerne slår nye såkaldte 0-ydernumre op som man kan søge. Men her er det regionen der bestemmer hvor praksis skal ligge. Det sidste 0-ydernummer i min region blev betinget besat af øjenlæge der ville have praksis i Assens.

En af mine venner søgte stilling i nogle måneder på diverse Øjenafd. i DK. Hun gav op og tog familien med til Oslo. Her arbejdede hun i privat klinik i et halvt års tid og nu har hun så fået et 0-ydernummer tæt på Oslo og er ved at bygge sin egen praksis op.

De små specialer kræver at man er fleksibel hvis man vil arbejde med dem. Der er få stillinger få afdelinger og der kan være tider hvor der er masser af praksis af købe. Men så kan der pludselig gå 10 år før der igen er et ledigt nummer i f.eks. byer som Århus eller Kolding. Så man lever med en vis usikkerhed indtil man har fundet sin slutstilling.

Pøj pøj.

2 Synes om