Den svære kunst også at få smedens søn ind på medicinstudiet

FADL ønsker større mangfoldighed blandt de lægestuderende sikret ved et kvote 2-optag på mindst 25 procent på alle universiteter. Men optag via andet end karaktergennemsnit sikrer ikke nødvendigvis større diversitet i optaget, påpeger KU og AAU.

2 Synes om

Jeg er selv optaget gennem kvote 1. Dem jeg kender der er optaget gennem kvote 2, kommer fra ressourcestærke hjem med højtuddannede og velhavende forældre. I øvrigt vil et øget optag i kvote 2 alt andet end lige medføre, at adgangskvotienten stiger endnu mere for kvote 1…bare nogen betragtninger…

3 Synes om

Det er efterhånden en ældre debat, og jeg tænker nogle gange at den ikke afspejler alle sider af sagen. Jeg syntes ikke der snakkes meget om “at få smedens søn igennem medicinstudiet”. I den sidste ende må det jo være afgørende i forhold til diversitet af kommende læger (og ikke kun medicin studerende). At få smedens søn igennem medicin studiet kræver jo både fordomsfrihed, til tider støtte, ressourcehjælp, bolig og tusindvis af andre ting. Hvis man bliver lidt i analogien så kan man sige, at man kan smede med mange jern i ilden samtidig - også når det gælder om at få smedens søn igennem medicinstudiet. I den sidste ende er hudfarve jo blot en farve, et kultur blot en kultur og en alder kun et tal. Men jeg syntes da også at mange universiteter er på vej til at se at diversitet er en force og ikke en farce og det er jo stort i sig. selv. Det syntes jeg er tankevækkende!

2 Synes om

Jeg husker da jeg selv startet på studiet i 1999 - der var det en blandet landhandel da vi startede - bl.a. havde vi en slagter som startede. Vi havde en 55 årig ingeniør etc…

Baseret på de seneste års debatter og forespørgsler her på siden, så synes de uddannelsessøgende at have en meget ens profil. Men jeg ved det dybest set ikke.

Måske @KirurgenmedK ved mere.

Som patient og for at dække specialer bredt, så tænker jeg kun det er en styrke at læger også er forskellige. Bare lige 2 hurtige cents på en vagt…

2 Synes om

Jeg er ret bogstaveligt talt smedens datter og er meget taknemmelig for SDU’s kvote 2 optagelsesprøve. Ellers var jeg nok aldrig kommet ind :blush:
Men jeg kan også godt mærke, at jeg skal arbejde hårdere end mange af mine medstuderende med lægeforældre.

3 Synes om

På min årgang (sommerstartsårgang på SDU) er en betydelig andel af de studerende kvote 2’ere. Et godt stykke over halvdelen vil jeg sige. Og vi består af alt fra håndværkere, tandteknikkere, sygeplejersker, ingeniører, ufaglærte supermarkeds-arbejdere og folk der har startet på andre studier men fortrudt. Alderspændet på årgangen er bredt og det er bestemt ikke en ulempe.
Jeg kan kun give @frold m.fl. ret i at det giver en anden diversitet på studiet at alle ikke er “ligeså ens”. Det samme må gøre sig gældende på en arbejdsplads.
Universitetet er vel dybest set interesseret i at flest muligt gennemfører. Og her fører kvote 2’erne altså så vidt jeg har fået oplyst (har ikke en kilde jeg kan linke til). Faktisk sagde en fra SDU en gang at alt tyder på at kvote 2-ansøgerne klarer sig bedre igennem studiet end de der er optaget udelukkende igennem kvote 1. Og nu må det her jo ikke blive noget med at pege fingre af hinanden eller nogen er bedre end andre, men det var bare det lektoren fra SDU sagde.

Personligt havde jeg ikke haft en chance via kvote 1. Min snit fra gymnasiet er på den gamle skala (13-skalaen) og lad os bare sige at omregningsfaktoren ikke ligefrem tilgodeser os. Og det kombineret med at der ikke liiigefrem blev givet hverken 11 eller 13 som der i dag gives 12 OG at vores snit ikke kunne ganges med en eller anden koefficient gør at jeg aldrig ville have en chance for at komme ind på studiet.
Men MCQen kombineret med MMIen var god for mig og jeg endte med at komme ind via kvote 2. Blev i øvrigt også opaget på KU via kvote 2, men den plads takkede jeg nej til. I min læsegruppe er vi alle kvote 2’ere og vi supplerer hinanden rigtig godt med hver vores forskelligheder, erfaringer og forcer.

Jeg er kæmpe fortaler for kvote 2 og synes at SDUs optagelsesprocedure i mange år har været langt foran de 3 andre universiteter. Nu er AU kommet med og KU er godt på vej.
Og det her er ikke skrevet for at sige noget dårligt om alle jer mega seje knoklere der har fået et super flot snit i gymnasiet. Jeg tager bestemt hatten af for jer! Jeg (og mange andre) havde simpelthen bare ikke disciplinen/modenheden som 16-19 årig til at hive de karakterer hjem. Og vi får så en chance for at komme ind på drømmestudiet via kvote 2 senere :blush:

Dbh.
KmK

3 Synes om