De sidste detaljer

Kære alle,

Så er jeg lige ved at være færdig med årets motiverede ansøgning, men jeg har dog et par ting, jeg gerne vil høre, hvad folket mener om.

Jeg er klar over, at der ikke er nogen facitliste - og at der sikkert er lige så mange meninger, som der er brugerer…

  1. Det er ikke første gang jeg søger, men fjerde gang. Skal jeg skrive det? Skulle jeg komme i optagelsesudvalget, ved de godt, at konkurrencen er benhård, og man kan være fravalgt på den mindste lille detalje. Jeg mener selv. det viser motivation og vedholdenhed. Hvad mener I?

  2. Sidste år kom jeg ind på mit back-up studie og er startet. Skal jeg nævne det? Jeg har allerede en afsluttet relevant videregående udd. som jeg skriver om. Jeg ved, at optagelsesudvalget generelt helst ser, at man afslutter den uddannelse, man er startet på, men samtidig viser det også, at jeg ikke bare sidder på mine hænder, men gør en aktiv indsats både personligt og fagligt.

3)Åbent hus. Jeg har været der (KU), men mener ikke det er noget, jeg skal spilde plads på. Jeg har mange andre ting, jeg hellere vil fortælle. Hvor vigtigt er det?

  1. En layout-teknisk ting. Som den står nu, fylder min ansøgning en side, men der er ikke mellemrum mellem afsnittene (som der er i dette indlæg). Hvis jeg skal lave dem kommer det til at fylde en del mere. Min ansøgning er ikke for lang, men jeg har ikke mange anslag tilbage at gøre godt med.

På forhånd tak ;o)

Karen

Kære Karen

Du har helt ret - der er ingen facitliste. Men her kommer mine inputs til dine spørgsmål:

Jeg ville bestemt skrive at du har søgt flere gange. I mine øjne viser det at du er motiveret, målrettet og bliver ved med at gå ufravigeligt efter dit mål. Når det er sagt bør du måske også knytte en kommentar til hvad du har gjort det forgangne år for at forbedre dit cv. Relevant frivilligt/lønnet arbejde, relevant studieaktivitet (ved ikke hvad dit backup studie er?), sundhedsfaglige kurser osv… På den måde undgår du at optagelsesudvalget sidder med fornemmelsen af at du “bare” sender den samme ansøgning afsted hvert år og håber på den på et tidspunkt går igennem. (Det er jeg helt sikker på du ikke gør, men nu skriver jeg bare frit fra leveren hvad jeg ville være opmærksom på)

Mit svar fremgår lidt af ovenstående… Er det relevant for medicin det du læser nu, så ville jeg skrive det. Læg evt. vægt på at du er glad for at være der og lære nyt, men at du stadig kan mærke at det du virkelig brænder for er lægevidenskaben, og at det “midlertidige studie” kun har bekræftet dig i at det er den vej du skal. (Her går jeg selvfølgelig ud fra at dit backup-studie er sundhedsfagligt relevant)

Det ville jeg ikke bruge anslag på.

Jeg ville forsøge at finde de få anslag det koster at lave afsnit. Din ansøgning skal være let læst og indbydende. Afsnit er et rigtig godt middel til at skabe overblik for læseren og en ansøgning der ser flot og gennemarbejdet ud, giver læseren et indtryk af at du har brugt tid på at lave den og sætte den pænt op. Jeg var selv ret presset på anslag da jeg skrev min ansøgning for et år siden, men jeg fik folk til at læse den igennem og der var flere der sagde at jeg gentog mig selv flere gange, så der skar jeg ind til benet og fandt ekstra anslag. Det gjorde også min ansøgning meget mere præcis og kortfattet.

Hilsen Anne Sofie

Mange tak.