Dårlig karakter på uddannelse? Droppe medicin?

Jeg har fået oplyst mine karakter fra de sidste eksamener på min nuværende uddannelse. Sagens kerne er at jeg desværre står med 2 x 02 på eksamensbeviset nu, og har ikke mulighed for at tage nogen eksamen om. Alle mine andre karakter ligger desværre under 10. Jeg har søgt medicin i år, og vil også prøve at give det en chance næste år. Men spørgsmålet er om jeg bare skal helt droppe det? Jeg ved at de på KU ligger meget vægt på karakterne, og det vil jo se meget dårligt ud, når jeg ikke kan præstere en topkarakter på min nuværende uddannelse?

Søger du ikke andre steder end KU?

Jo, har søgt alle steder i landet. Var op til Unitest i år, men var 8 point for lav til at komme videre til MMI. Så at ind på medicin gennem unitest og MMI er nok umuligt.

Det er jeg ked af at høre. Men det er ikke umuligt!

Jeg kom selv ind via kvote 2 på AU og prøvede 4 gange i alt. Første år (2014) fik jeg 42 point. Jeg kan ikke huske grænsescoren.

Året efter fik jeg 47 point og grænsescoren på SDU var 55.

Men sidste år fik jeg 56,33 point og grænsescoren var 56 på AU, og jeg kom så videre til MMI og derefter igennem til en studieplads.

Min pointe er at jeg synes, at du skal blive ved med at prøve, hvis du virkelig brænder for at komme ind på medicinstudiet. Jeg er nu 24, men jeg fortryder ikke, at jeg prøvede de 4 gange. Så har jeg i den tid lavet andre ting, som har givet mig erfaring.

1 Synes om

Synes det er så flot at du kom ind! Jeg var op til Unitest sidste år, og forskellen på min score har været et sølle point. Hvordan forbedrede du din score?

Jeg har faktisk ikke gjort noget vildt specielt for det. Jeg gik hvert år ca. 5 point op i min score. Men hvert år var der nogle få spørgsmål, jeg havde svaret på året før eller året før også. Sidste år fandt jeg nogle spørgsmål på en engelsk side, som svarede rimelig godt til de spørgsmål, man svarer på til UniTest.

https://www.vcaa.vic.edu.au/Pages/vce/exams/gat/gat.aspx#H2N10017

Men jeg vil også råde dig til at sætte kryds i standbyplads, hvis du virkelig brænder for det og også selv hvis du kun har en chance i kvote to. Jeg har altid sat kryds ved standbyplads og jeg endte med at komme ind på en standbyplads sidste år via kvote to. Jeg kontaktede også selve Optagelse, som kunne verificere, at jeg var kommet ind på standbyplads via kvote to. Det står så godt nok ingen steder. Jeg har nemlig altid læst/forstået, at standbypladser kun er ved kvote 1.

Kære Yaaassi

Jeg kan fra erfaring fortælle at det slet ikke er umiligt, det handler om at du har nogen basale færdigheder i forhold til emnerne i unitest’en og at du så kan håndtere situationen ved MMI. Det første er relativt nemt at arbejde med og jeg er overbevist om at jeg kun kunne ace den del fordi jeg havde læst noget andet først og derigennem dygtiggjort mig indenfor sprog og logist tænkning.

Håber det vil lykkes for dig inden længe :slight_smile:

Hej Mountbatten

Jeg er ved at “forberede” mig til testen, må jeg spørge, hvordan du dygtiggjorde dig? Jeg læser allerede meget hurtigt, da jeg i forvejen læser meget, er der ellers andet? :slight_smile:

Mvh
A

Hej
Hvis ikke du allerede er bekendt med det mener jeg der findes et eksempel på en unitest på SDU’s hjemmeside som kan være smart at se igennem.

Jeg havde selv 2 års studier fra andre fakulteter i bagagen som unægteligt hjalp mig, Jeg havde erfaring fra Jura og Ingeniørmatematik, men sprogkundskab og logisk tænkning generet er essentielt :slight_smile: