Cv ræs

Kære stud.med.

Jeg har efterhånden snart kun et halvt år tilbage inden jeg er læge, og jeg har igennem mit studie siden dag 1 følt, hvor meget pres der ligger på os studerende til at gøre noget ekstra, udover at gennemføre uddannelsen, for ikke at ende med at blive samfundsmediciner på langeland (overdrivelse fremmer forståelse) - specielt i takt med at optaget af medicinstuderende bliver ved med at stige.

En del af presset kommer udefra, størstedelen kommer nok fra medstuderende, men en god andel kan jeg også mærke kommer fra mig selv, og jeg har desværre været rigtig dårlig til at sige fra, og er derfor endt med et “pænt” CV, med prægraduat forskning, undervisning som instruktor, lægevikariat samt diverse frivilligt arbejde.

Problemet er, at jeg faktisk ikke har gjort disse ting af interesse, men kun fordi jeg har følt mig presset og tænkt at det var nødvendigt, og derfor har jeg ikke rigtig nydt min studietid så meget som jeg kunne ha’ gjort.
Føler at jeg har brugt alt for meget af min fritid på arbejde, protokoller, at slikke r@v osv.

Nu tænker I sikkert “fedt for dig stræber, tilykke med det”, men grunden til at jeg skriver er egentlig at jeg godt kunne tænke mig at starte en debat.
I hvor høj grad er alt det her cv ræs overhovedet nødvendigt, tæller prægraduat, vikariat, undervisning mm. overhovedet noget når vi først står i den hvide kittel og skal søge vores første intro/hoved uddannelse?
Jeg føler at det er vigtigt at få snakket om dette, for jeg har altid lyst til at sige til yngre studerende, at de bare skal lade være med at gøre alle disse ting med mindre de virkelig virkelig har lyst til det, og at det ikke vil påvirke deres fremtidige muligheder, men i hvor høj grad mener I at det er sandt?
Når jeg kigger rundt på mine medstuderende kan jeg nemlig se at jeg langt fra er den eneste der gør alt dette for den dårlige samvittighed, eller for sikkerhedens skyld, uden egentlig at have lysten.
.