Concise Text of Neuroscience - Robert E. Kingsley

[size=4]Concise Text of Neuroscience[/size]

Robert E. Kingsley
########################################

Paperback: 696 pages ; Dimensions (in inches): 1.00 x 10.00 x 6.75
Publisher: Lippincott Williams & Wilkins Publishers; 2nd Book and CD-ROM edition (January 2000)
ISBN: 0683304607

[quote][size=4]Editorial Reviews[/size]

Book News, Inc.
A text for first-year medical students, with anatomical descriptions and a discussion of relevant physiology first, followed by a section on neurology. Supplies a foundation in basic science and explains how to apply neurologic principles in diagnosing and treating patients through case histories of actual patients. This second edition contains new two-color art work and b&w medical images, a high- resolution multiplanar MRI atlas, an appendix on imaging techniques, applications and answers, and a new chapter summary format. The author is affiliated with the South Bend Center for Medical Education at Indiana University School of Medicine. # Copyright © 2000 Book News, Inc., Portland, OR All rights reserved

Book Info
Indiana University, South Bend. Textbook integrating neuroanatomy, neurophysiology, and clinical neurology, for medical students. Two-tone diagrams and halftone illustrations. DNLM: Neurosciences. #This text refers to an out of print or unavailable edition of this title. [/quote]

########################################

Denne bog snyder ved første øjekast. Den sorte forside prydes af et kunstværk, der angiveligt foregiver seks forskellige hjerner.
Ikke lige umiddelbart, hvad man er vant til… Men Kingsleys bog er faktisk heller ikke lige hvad man er vant til. Den er fantastisk velskrevet. :stuck_out_tongue:

Bogen lever om nogen op til sin titel - “A Concise Text of Neuroscience”. Bogen er koncis, men undlader ingenting til tilfældighederne. Kingsley serverer hele neurofysiologien, med alle detaljer, men med et MINIMUM af fyldord, gentagelser og indviklede forklaringer. Bogens forfatter er en af de forfattere, der magter at skrive en lærebog i et flydende og lettilegneligt sprog. Bogen henvender sig nok ikke til den student, der udelukkende erhverver sine bøger på baggrund af bøgernes omfang. Bogen er koncis og meget velskrevet, men omfatter trods alt ca. 700 sider fordelt på 15. kapitler samt et par tillægskapitler. Bogen henvender sig til studenten, der synes, at neurofagene et eller andet sted er meget spændende, men som er træt af at læse efter Brodal eller neurokapitlerne i de almindelige fysiologibøger. Den er som skabt til SDU.

Bogen er mere omfattende end Pritchards “Medical Neuroscience”, men kan i modsætning til denne anvendes senere under neurologien og er samtidig meget mere motiverende at læse efter. Samtidig er der ikke så mange typografiske og “faglige” fejl (jeg er jo ikke neurofysiolog :smiley: ) som i “Medical Neuroscience”.

Jeg har selv anvendt Pritchards “Medical Neuroscience” samt enkelte kapitler fra Brodal. Først meget sent faldt jeg ved et tilfælde over denne, efter min mening, MEGET oversete bog. Jeg fortsatte med “Medical Neuroscience” sideløbende med denne bog.

Bogen indeholder 15. kapitler der systematisk gennemgår neuroanatomien såvel som neurofysiologien. Hvert kapitel er endvidere forsynet med en dybdegående neurologisk/klinisk del. Meget bedre og meget mere udførlig end de kliniske introduktioner, der introducerer hvert kapitel i “Medical Neuroscience”.

Der er endvidere ekstra kapitler, der gennegår neuroembryologi samt en dybdegående og virkelig god gennemgang af den neurologiske journaloptagelse. Herudover et kapitel, der gennemgår neuro-orienterede undersøgelsesmetoder (primært CT- og MR-scanning). Desuden et omfattende atlas med MR-scanninger af hjernen (frontalsnit såvel som tværsnit) samt farveteillustrationer af karrenes forsyningsområder på indersiden af omslaget.

Desuden medfølger en CD-ROM, som jeg ikke har haft særlig meget tid til at anvende. Den indeholder ihvertfald nogle videooptagelser af den neurologiske journaloptagelse, der kan bruges sammen med kapitlet af samme navn.

Prisen er samtiddig meget rimelig, hvilker er muligt, da der er tale om engelsksproget literatur, der udkommer i mange tusinde eksemplarer. :stuck_out_tongue: