Computer til eksamen

Så har jeg netop været til en 5½ timers skriftlig eksamn. Hvor er det bare fuldstændig sindsygt at man i år 2005, stadig skal sidde og skrive i hånden på 4-lags gennemskrivningspapir.

Der gik lige præcis en halv time - så var der dømt skrivekrampe - og resten af eksamen var en kamp mod de voksende smerter.

Nu er jeg en af dem der laver mere eller mindre alt studiearbejde på min computer - opgaver, noter, rapporter osv. Primært fordi jeg ikke selv kan læse min skrift. Derfor virker det lidt omsonst, at når jeg så endelig skal vurderes, så skal jeg vurderes i den (i min hverdag) helt urealistiske situation, hvor jeg ikke har adgang til en computer.

Nu er der heldigvis ikke nogen risiko for at jeg dumper denne eksamen, men jeg ikke et sekund i tvivl om, at min præstation ville have været betydeligt bedre ( og langt mere læselig), hvis jeg havde fået lov til at skrive på en computer.

Er jeg den eneste der har det sådan? - eller er der andre som mig, der er trætte af at gå på et så reaktionært studie, der ikke kan finde ud af at vi er kommet ind i et nyt årtusinde?

Jeg er helt og totalt enig med dig!
Jeg og mine venner på holdet havde en diskussion om dette for nogen tid siden, men det har ikke udmyndet i noget… Nok fordi man simpelthen ikke har tid (lige ni i hvert fald) til at engagere sig i dette.
Men hvis nogen gør noget ved det, så er jeg den første der skriver på listen!

Jeg kan opmuntre jer med, at I som læger sjældent kommer til at se en såkaldt datamat. Inputtet til omverden foregår primært pr. diktat og på alle provinssygehuse er der efter kl. 19-20 stykker dømt journaler i hånden. Vi har på min arbejdsplads i øvrigt 1 computer til deling blandt ca. 30 reservelæger - og den kører Windows 95. Så umiddelbart er studiet jo ikke reaktionært, man kan vel næsten tale om, at studiet i den grad er i forbindelse med “den virkelige verden”. :frowning:

Spøg til side, det bliver vel ad åre muligt at benytte en såkaldt datamat og ETB (elektronisk tekstbehandling) til eksamen - se eksempelvis http://www.mdb.ku.dk/mdb_new/mdb/pceksamen/index.htm

Tja… Det er vel egentligt også et problem rundt om på hospitalerne - håndskrevne jounaler ingen kan læse. Der burde der vel egentligt også blive indført nogle mere tidssvarende systemer. Men jeg kan godt se din pointe.

Alligevel virker temmeligt gammeldags. Jeg kunne bruge computer til mine skriftelige eksaminer i 2g - og det er 7 år siden. Det ser jo lidt ud som om de er i gang med nogle tiltag i den retning. Det er da altid noget. Men lur mig om jeg ikke når at blive kandidat, før de for nosset sig færdigt til at få det indført. Sådan noget har det med at tage tid.

Måske man kunne søge om at få dispensation til at bruge computere til eksamen - jeg mener at have hørt, at blinde kan få deres lærerbøger indtalt på bånd. Det er selvfølgelig ikke en helt rimelig parallel at drage, men jeg følte mig bare virkelig handikappet til denne eksamen. Og det ville egentligt ikke kræve ret meget af fakultetet (set i forhold til at indlæse div. kompendier, physiologibøger etc etc etc.)

Det gælder i øvrigt ikke kun provinshospitalerne. Det var det samme på riget, hvor vi som studerende i øvrigt stort set kun fik lov at håndskrive jurnalerne, da der sjældent var en diktafon ledig.

Spild af tid, efter min mening. Og jeg har også svært ved at forstå, at der skulle være nødvendigt med 5-gennemslagspapir anno 2005. Den slags afskaffede de på naturvidenskabeligt fakultet for mange år siden, så hvorfor det ikke kan ske hos os, undrer mig :roll:

[quote=“Martinello”:1mup5q21]Jeg kan opmuntre jer med, at I som læger sjældent kommer til at se en såkaldt datamat. Inputtet til omverden foregår primært pr. diktat og på alle provinssygehuse er der efter kl. 19-20 stykker dømt journaler i hånden. Vi har på min arbejdsplads i øvrigt 1 computer til deling blandt ca. 30 reservelæger - og den kører Windows 95. Så umiddelbart er studiet jo ikke reaktionært, man kan vel næsten tale om, at studiet i den grad er i forbindelse med “den virkelige verden”. :frowning:

Spøg til side, det bliver vel ad åre muligt at benytte en såkaldt datamat og ETB (elektronisk tekstbehandling) til eksamen - se eksempelvis http://www.mdb.ku.dk/mdb_new/mdb/pceksamen/index.htm[/quote]

Et problem med vores eksamner er at meget/det meste af det er udenadslære. Og det ville da være fristende og nemt at lægge et dokumenet ind på sin pc hvor der lige stod et par guldkorn eller to. Dette kan selvfølgelig løses via standardmaskiner, men det er jo til gengæld en meget dyr løsning.

Men jeg er fuldstændig enig i at det der flerføjede papir er irriterende og at man får skrivekrampe til de lange eksamner. Derudover er min skrift gyselig, hvilket helt sikkert har kostet en karakter her og der.

Ude på DTU har de efter sigende også noget, de kalder en “kopimaskine” … men det bliver nok en døgnflue som automobilet og gummisvaberen …

Mht. provinshospitalerne så har de i hvert fald i Esbjerg sådan nogle fine (netværks)diktafoner til at sætte i væggen, så bliver det sent til en central enhed der skriver journalerne … var også meget imponeret over deres digitale røntgenbilleder … tænk hvis man havde haft det på 3. da man skulle sidde og bladre alle de CT og MRscanninger igennem af Fleckelstein (på det der helvedesaggregat i spotsalen). Et rul på scrollhjulet og så var man igennem thorax…

Ikke et ondt ord om Fleckelstein, hans billeder er meget fine, hvis maskinen ellers virkede.
Men en fremviser til CT og en til MR, til små 300 studerende må da også være mere end rigeligt :slight_smile:

Jeg undre mig også over hvorfor de ikke har lavet det digitalt, men sådan er livet nu en gang.

Jeg skal til 6timers skd. på mandag, og glæder mig ikke…
Når 3 time starter, har man svært ved at holde fast på kuglepennen, som skal trykkes hårdt ned i papiret, så ens egen kopi, er nogen lunde ulæslig.

Men se på den lyse side, vi må stadigvæk gerne tage regnestok, med logaritme tabeller med :slight_smile:

mvh
svend

Tja, EPJ er lige om hjørnet, i Kolding har de haft EPJ i 1½-2 år, og der er der næsten nok computere til alle (det meste af tiden er der nok, men lige efter stuegang kan det knibe lidt). Jeg er nok lidt mere optimistisk mhp. computere på hospitalerne end som så.
Og journalskrivning i hånden (efter kl. 21.30 i Kolding) er noget nemmere når det er på en computer og ikke på en kladde.

Sveinar

Bliver journaler udskrevet på papir i EPJ, eller skal man ind på en computer hver gang man skal se et eller andet ?

I Kolding skal man ind på en computer, til gengæld kan du gøre det fra alle computere, så du er ikke afhængig af at gå til afdelingen og finde journalen frem bare for at ordinere noget beroligende om aftenen.

Det er også nemmere at forberede stuegang når man kan nøjes med at sidde foran en computer og læse de sidste notater fremfor at pløje sig igennem en stak papirjournaler.

Ulæmper er bl.a. at de fleste computersystemer er nede noget af tiden, også EPJ, og at computere nogle gange kan være langsomme, f.eks. i opstart af systemerne. Generelt syntes jeg dog det var en stor fordel i forhold til de gamle papirjournaler.

Det latterligste er dog at man er i gang med at udvikle EPJ selvstændigt i alle amter, i stedet for at gøre det centralt, eller at bruge det system der allerede eksisterer. Resultatet bliver flere forskellige systemer, hvorefter man bliver nødt til at udvikle endda et system der kan facilitere kommunikation mellem de øvrige systemer :wallb:

OT, så vil jeg sige at jeg er helt enig med jc om det håbløse i at man stadig sidder og skriver i hånden på 5-lags papir, udover at man skal skrive i hånden, med de ulemper det medfører, så skal man også bruge den sidste halve time eller så på at udfylde headingen på alle siderne korrekt, rive siderne fra hinanden og sortere dem korrekt i de forskellige omslag. Til arbejds- og miljømedicin var det 9 forskellige omslag som skulle have forskellige dele af besvarelsen i tre kopier. Til at blive vanvittig af.

Sveinar

Det er godt at høre, at jeg ikke er den eneste - det havde jeg nu heller ikke forestillet mig. Kunne man ikke lave en underskriftsindsamling, som den for vaccine mod leverbetændelse. Personligt ville jeg hellere have computer til eksamen :slight_smile:

Der blev faktisk sendt et spørgeskema i oktober omkring brugen af PC til skriftlig eksamen:

[quote]Der undersøges pt. mulighederne for at indføre brug af PC til de skriftlige eksamener fra 2005/2006. PC vil blive stillet til rådighed af Fakultetet. Det er
tanken, at der er en elektronisk pen til udarbejdelser af skitser, som er meget
nem at anvende.
Vi vil derfor bede dig svare på spørgeskemaet for at få et dækkende billede af de studerendes holdning.[/quote]
(har vist ligget i min mailbakke et stykke tid :slight_smile: )

Jeg ved ikke hvad der kom ud af undersøgelsen, men så vidt jeg husker var spørgsmålene noget med den omtalte digitale pen og i hvilken grad man ville bruge en printer. I sidste ende er det jo nok noget med ressoucer, men det ville da være dejligt hvis de fik det indført fra 2005/2006 som de skriver.

Morten

Faldt også lige over dette ældre link:

http://www.sund.ku.dk/pceksamen

Morten