Chance som gammel

Hej
Jeg har set der er mange ældre tråde om optagelse men jeg prøver lige igen.
Jeg blev student i 2015, og har desværre ikke snittet. Jeg har en bachelor i engelsk fra KU.
Jeg har alle adgangsgivende fag.

Jeg vil gerne søge ind på medicin. Hvad er mine chancer? Er det bedst hvis jeg start med min kandidat i engelsk og gør den færdig først? eller skal jeg søge ind nu? er min bedste chance kvote 2 eller hvad er bedst?

Jeg er 24 så jeg er bange for at blive forsinket

Hilsen
Sally

Ja, men selvom jeg er 24 nu kan der jo gå lang tid før jeg bliver optaget.

Ved du om der er statistikker for hvor mange der klarer kvote 2 i første forsøg?
Ved du hvad jeg kan gøre for at øge mine chancer? ved godt man ikke kan læse op som sådan. Men kan jeg fx købe bøger om kritisk tænkning osv. og øve mig på de overordnede emner osv?

Og hvorfor kan man ikke det med engelsk? Hvad så hvis jeg kun tager det første år af engelsk?

og Tak for hjælpen

Jeg var 24 når jeg kom ind i København via kvote 2. Men betingelserne for at blive optaget via kvote 2 var anderledes då.

Jeg synes at du ska søge ind og teste dine chancer.

Tror ikke det finns nogen statistik, men jeg klarede kvote 2 på første forsøg. For mig krävdes det en videregående uddannelse i molekylærbiologi, 2 videnskabelige projekt i forbindelse med min bachelor och kandidatarbejde samt en poster presentation af mine resultat på Federation of European Neuroscience Society 2016 i København. Så jeg havde en tydlig akademisk profil, egnet for at blive optaget i medicin. Jeg vet ikke hvor store dine chancer er at blive optaget med en bachelor eller kandidat i engelsk.

Jeg tror Anonym måske refererer til uddannelsesloftet (?), som dog ophæves til sommer.

Jeg kan ikke svare for KU, hvis det er dér du søger, men har siddet og kigget ansøgnings- og optagsstatistikker for AU for de sidste 5 år, og kan konkludere at de bedste 4-5 % af kvote 2-ansøgere bliver optaget.
For mig som søger ind på AU næste år, betyder det at jeg skal have høje karakterer i de relevante fag og score højt i uniTEST, så jeg ender blandt de bedste (nok) 4 %, da det ser ud til/forventes at flere søger efter ophævningen af uddannelsesloftet.
Vægtningen mellem karakterer og uniTEST kendes endnu ikke.

Selv er jeg 32 og skal først bruge et år på at læse mat-fys-kemi op, før jeg er klar til at søge ind, samt evt. selvstudie i engelsk og dansk for at forbedre karakterer. Jeg vil meget gerne optages i første forsøg, så den får hele armen, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre ifht arbejde.
Og ja, jeg bliver gammel inden jeg nærmer mig en KBU, men jeg skal under ingen omstændigheder fortsætte i det erhverv jeg har været i indtil nu.
Så et råd fra min personlige erfaringsbank: find ud af hvad du gerne vil og gå benhårdt efter det, fuld hammer! Og tænk smart undervejs, forbedr fx dine karakterer om muligt/nødvendigt :slight_smile:
Og fortsæt med engelsk hvis det giver mening for dig; andre kan nok ikke svare på dét…

1 Synes om

Ja jeg har ikke en uddannelse i noget molekylærbiologi så det bliver nok lidt svært…

Men har du været til uni test?

Det er AU. Søger selvfølgelig alle universiteter. Men AU er 1. prioritet…

Troede ikke de kiggede på fag på AU

Nej jeg har ikke været til uni test.

Den kendte jeg ikke!
Tak så må jeg heller vente med kandidaten

Hej

Jeg har tænkt mig at søge ind næste år.

Hvad mener du med det nye? At man skal have over 6,0 i snit? Eller er der andet ud over dette?

Og tak for hjælpen

Kære Sally

Der er desværre ikke mange, der kender til denne genindførelse af reglen - så vent med at tage kandidaten - vi er en gruppe, der arbejder på at få fjernet dette “nye” uddannelsesloft - du kan tilgå siden på FB, hvis du ønsker at støtte op omkring fjernelse af dette loft:

Pft. :slight_smile:

Tak for hjælpen begge.

Jeg går ind og læser det nu :slight_smile:

Er der nogen der har erfaring med klinikophold? Dvs om de ansatte synes det er mærkeligt at det er en ældre medicinstuderende. For dem måske er der nogen der er startet på medicin som 18-19 årig og allerede uddannet mens jeg er gammel osv. gør det noget?

Er alder en forhindring under klinikophold?

Og hvor meget klinikophold er der på hhv AU og sdu?

Tak

Hej Sally. 24 er virkelig ingen alder på studiet. Der er rigtig mange, der vil være ældre end dig. Jeg garanterer dig for at hverken medstuderende eller personalet på afdelingen kommer til at studse over din alder :blush:

På SDU er der ikke meget klinik. Der er 16 ugers obligatorisk klinikophold under hele uddannelsen. Jeg har personligt ikke noget imod det, men det står i stor kontrast til fx AAU. :blush:

Jeg når at blive 25 inden næste års kvote 2 og det er jo Ikke sikkert jeg kommer ind i første forsøg. Hvis jeg kommer ind 3. gang fx er jeg måske 28.

Hvad mener du ift AAU? Er der mere eller mindre der? Og hvad er din holdning?

Tak for hjælpen

Jeg har ikke hørt om at det nogensinde skulle være en udfordring, heller ikke når du stadig er så ung. Jeg er fx i klinik lige nu som 26-årig og én af mine medstuderende er 22 år, og jeg oplever ikke nogen forskel.

Det er ikke unormalt at være 28 ved start på uddannelsen, særligt ikke på SDU, hvor 50% er kvote 2 og der derfor er mange, der har andre uddannelser og erfaringer :blush:
AAU er kendt for at være det universitet med mest klinik. Jeg kan dog ikke svare på præcis hvor meget. Jeg mangler ikke mere klinik på uddannelsen, men andre på SDU ønsker det.

Held og lykke med at komme ind!

Jeg startede på au i sommers. Som 28 årig. Der er aldrig blevet kommenteret på det, hverken fra medstuderende, professorer, tutorer eller andre.

Det er (helt seriøst) ikke et større problem end du selv gør det til inde i dit eget hovede. Så ro på

2 Synes om

Tak for svar alle
Det er godt at høre

@Amelie
HVAD???

Hvordan kan det være rigtigt?? Hvordan kan de indføre dét på 14 dage?!
Og hvad betyder det i praksis?
Kommer jeg kun bag i køen til kandidaten om x antal år, hvor der nok er nogen der er droppet ud undervejs, eller også til bacheloransøgning i 2021?
Og hvor meget bag i køen, hvordan? Hvad kan man gøre for at blive højere prioriteret?

Okay nu har jeg læst lidt op på det… mon en psykiaters udtalelse (i forbindelse med stresssygemelding) omkring at det ikke er godt for mig at fortsætte i den branche er en vægtig nok grund?

Shit mand, hvordan kan jeg have overset dét?? Tror ikke jeg kommer til at kunne sove i nat.
Suppleringsforløb planlagt og betalt for, alt arbejde tilrettelagt omkring dét det næste år…
Så føler man sig lige ret dum og temmelig uretfærdigt behandlet.