Cellevævsbiologi KU 2.semester

hej medstuderende :slight_smile:
Jeg søger lidt info i forhold til eksamen i celle og vævsbiologi samt excitable celler på KU, 2.semester.

Hvordan har i læst op til den? Jeg har fået meget at vide eksamensopgaver er nøglen, men kunne godt tænke mig at høre andre erfaringer med eksamensforberedelse til denne eksamen :slight_smile:

Det er jo lidt forskelligt om du skal til eksamen nu eller først nu begynder semesteret.
Jeg gik godt nok på en anden ordning dengang jeg gik på 2. semester, men det var stort set sådan:

Mikroskoper når mikroskopirummet er åbent. Se skemaet på MOK og på døren til gangen ind til lokalet.

Cellefysiologien - alt det der med excitabilitet; drop Blaustein og lav eksamensopgaver. Igen og igen. Alle dem du kan komme til. Når det så er sagt husker jeg, at Blaustein for enden af hvert kapitel havde et resumeafsnit. Hvis du på KUB Nord eller andetsteds kan få fat i den, så læs resuméerne og tag notater af dem.

Ad histologi og biokemi: Jeg læste Geneser og lille Alberts (essentials of…). Alt biokemi skal springes over i Geneser (også cytoskelet) - det læses i Alberts, som er en meganice bog. Geneser er måske tør, jeg synes at den var ok, lidt novelleagtig i skrivestilen. :slight_smile:

Og op til eksamen er det eksamensopgaver.

Tak for svaret! Jeg skal til re eksamen i februar måned, og er pt igang med læsningen som jeg har fordelt ved at læse pensum i alberts essentials, blaustein, og histologi kompendie suppleret med geneser.
Jeg læser også eksamensopgaver, men det er som om at når man læser dem før man er færdig med pensum, at det er mere udenadslære end forståelse, og jeg skal jo helst bestå :slight_smile:

Det virker som om at folk lægger meget vægt på eksamensopgaver, men gør man det EFTER man har læst hele pensum eller gør man det undervejs? Det er selvfølgelig individuelt, men søger bare nogle fif og råd fra andre, så det ikke bliver for uoverskueligt og jeg mister overblikket.
Jeg har lavet en læseplan jeg følger, men vil i anbefale jeg fokuserer på eksamensopgaver? Jeg har læst mange igennem, og kan se at de samme spørgsmål går igen, omend standardsvar er korte og kontante, og ikke som jeg ville besvare.

Er det fordi at standardbesvarelser er dem til et 12 tal eller?

Mange tak for svar! :slight_smile:

Jeg har altid lavet eksamensopgaver til sidst efter læsning. Jeg læste dog ikke 100% af pensum, for det meste 70-80% og kastede mig så ud i eksamensopgaver den sidste måned. Som du siger, er der mange opgaver der går igen. Når svarene er for korte kunne jeg finde på at slå emnet, som spørgsmålet omhandler, i bogen og læse lidt om det.

Hvad angår Blaustein synes jeg helt ærligt, at du bare skal smide den væk og udelukkende lave eksamensopgaver - hvad enten du netop er startet på semesteret, eller skal til eksamen i morgen. Cytofysiologi på det niveau, som vi medicinere skal kunne, er rimelig simpelt, og som du vil kunne se på opgaverne går spørgsmålene igen og igen inden for det felt.

Jeg har været gennem nogle last minute eksamener, og der lavede jeg eksamensopgaver, dag ud og dag ind. Hvis der var et emne, som jeg var helt lost i læste jeg lidt i bogen.
Så udgangspunktet var opgaverne og bogen var supplement.

Held og lykke. Det kan sagtens lade sig gøre at bestå, endog med en god karakter!

1 Synes om

Det lyder meget fornuftigt, vil helt klart bruge dine råd, og satse på jeg når det hele med 3 uger til re-eksamen.! Ved du hvor man skal ligge point/procent mæssigt med hensyn til at bestå med 02 (er det 50 % rigtig indenfor samlet sæt, eller indenfor hvert emne: cellebiologi, excitable celler & histologi), og med hensyn til at få 12 ) er det 0 fejl i hele sættet?)?
Ved godt det ligger i hver sin ende, er bare nysgerrig omkring det, idet jeg satser primært på at bestå og det vil hjælpe at vide hvor jeg skal ligge for at kunne det og hvor langt der er imellem til dem der får 12. Tusind tak for svar!

Siden man får en karakter for hele eksamen tror jeg, at det er 50% af det hele, der skal være rigtigt. Jeg ved dog ikke hvilke spørgsmål der tæller mest. For at få 12 til gengæld tror jeg ikke, at man skal have nul fejl, men det er cirka der vi er.
Nogle gange kunne jeg for sjov skyld se hvor mange spørgsmålet jeg havde rigtigt efter, at jeg havde terpet nogle eksamenssæt. Hvis mere end halvdelen var rigtigt besvaret mente jeg, at jeg havde en god chance. Havde jeg ikke terpede jeg “hårdere”!