Cellebiologi-1 sem

hej,

Jeg er lige startet på SDU, og læser pt. cellebiologi efter Geneser. Jeg finder den ret svær, både på grund af de mange fremmedord, men samtidig virker det også som om det kræver et langt mere detaljeret indblik i (bio) kemien, for at kunne forstå teksten.

basisbog i cellebiologi er udgået, selvom der henvises til den som “anbefalet læsning”. Er der nogen der har gode forslag til supplerende læsning?

mvh.Morten

du kan læse Stevens & Lowes human histology, det havde jeg stort udbytte af. Den er i hvert fald fuldt dækkende i Kbh. Og ellers så spring al biokemien over i Geneser; det skal du alligevel læse i faget biokemi. For at undgå at blive overbebyrdet, skal du skære meget i det du læser i Geneser…

1 Synes om

det er også mit indtryk at geneser kan virke meget! overvældende når man starter… selv har jeg dog kæmpet mig gennem den… men jeg har hørt rygter om, at Ellen Holm har skrevet et par små hyggelige bøger som skulle kunne det samme, i hvert fald mht histologien - og som sagt er biokemien ikke vigtig endnu, kun den “rene” cellelære…

god fordøjelse med Geneser

Hygge!

Hauge

Ja, det har hun nemlig :slight_smile: - men som det også nævnes omhandler de kun histologien.

De to bøger er Kompendium i almen histologi: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=82
og
Kompendium i speciel histologi: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=81

Nu kender jeg ikke indholdet af cellebiologi-pensum på SDU, men på gl. studieordning på KU var disse to kompendier yderst værdifulde til både det cellebiologiske kursus samt anatomi II (der inkluderede en stor del histologi). Det essentielle er selvfølgelig skåret helt ind til benet - men som et overblik over pensum og til enten at få en indføring i faget eller lige op til eksamen er de gode. Jeres cellebiologi består måske ikke af en vis del biokemi, så at skulle læse både histologi inkl. biokemi + en selvstændig biokemibog på et senere tidspunkt er måske lige en mundfuld for stor…det lyder det i hvert fald på dig som om du synes. På KU blev vi i hvert fald (af histologerne selv - ja, tænkt engang :? ) rådet til at sortere temmelig meget i Geneser.