Cecil´s Textbook of Medicine

Hardcover: 2784 pages
Publisher: W.B. Saunders Company; 22nd Bk&Cr edition (December 1, 2003)
Language: English
ISBN: 0721696538

I USA er det vist lidt en religionssag om man er til Harrisons, kellys, Current medical Diag. and treatment eller denne her.
Læste bl.a efter denne på 12.sem ku, gl ordn. Se anmeldelser her
og desuden min anmeldelse af Harrisons her på sitet.
Selvom Harrisons er bedre redigeret og mere lærebogsagtig synes jeg denne bog på en række punkter er bedre:

  • Den grafiske fremstilling er bedre
  • Den er lettere at slå op i
  • Der er langt flere og ofte bedre algoritmer
  • Beskrivelserne af Symptomer og kliniske fund er ofte, synes jeg en lille tand bedre end harrisons
  • Den er gennemgribende opdateret i alle afsnit
  • Den er mere evidensbaseret, dvs. du kan fx lettere gennemskue om den foreslåede behandling er veletableret via Dobb.blindede, random. og prospektive undersgelser vs. fx case control undersøgelser

Cecils største force synes jeg imidlertid ligger i oftest utroligt gode og brugbare beskrivelser af differential diagnostiske overvejelser. I stedet for blot at opremse mulighederne (hvilket jeg synes med. komp oftest gør) bruges der megen plads på, at illustrere de forskelle, som lige præcis adskiller sygdommene - herved repeteres ikke blot en del sygdommes klinik, men en del helt unikke og vigtige forhold understreges også. Dette er mesterlære i bogform.

Negativt er det, at bogen kan virke rodet og af og til usammenhængende. Dette gælder især nyre- og væskeafsnittet som er langt bedre og mere forståeligt i harrisons. Omvendt er Rheumatologi og lever kapitlerne geniale.
Alt i alt ville jeg nok vælge harrisons, hvis jeg skulle vælge om, fordi det er vigtigt, at teksten er så sammenhængende som muligt, når det meste stof er førstegangslæsning. Til postgraduat læsning ville jeg vælge cecil…… I tvivlstilfælde kan man jo købe begge (i England) og stadig have omkring 1500 kr i overskud i forhold til kompendiet.