Cand.med. uden KBU ? Dårlige jobmuligheder i industrien?

Hejjj alle på platformen.
Jeg er stud.med. og har netop færdiggjort bacheloren i medicin og er startet på kandidaten.

Jeg skriver, idet jeg er rimelig fortvivlet.
Sagen er den, at jeg gn. studiet er blevet mere og mere bevidst omkring, at jeg ikke vil ind i den kliniske verden, men gerne vil ind i medicinalindustrien el. sundhedsministeriet osv.

Jeg elsker det faglige ved studiet, men jeg føler mig ikke kompetent el. på nogen måde tilrette i klinikerrollen.

Jeg overvejer derfor ikke at tage KBU. Og ville i derfor høre om nogle af jer har erfaring med dette, og ved om det har mange begrænsninger ift. muligheder inde for medicinalindustrien?

Jeg har hørt, at man nærmest ikke kan finde arbejde i industrien uden klinisk erfaring? Er dette rigtigt?
Er en cand.med. uden KBU lig med arbejdsløshed el. meget begrænsede muligheder? Meget dårligere jobgaranti ift. andre uddannelser, såsom farmaci? Meget lavere løn?

Jeg har tænkt mig at supplere på anden vis efter endt kandidat, eks. MBA og helt klart forskning under studiet.

Jeg ville blive super taknemmelig, hvis nogle derude har kendskab el. erfaring med ikke at tage KBU og konsekvenser af dette?

Jeg har ikke lyst til at føle mig tvunget til at tage KBU. Bør jeg overveje at starte forfra på farmacistudiet eks., hvis jeg gerne vil ind i medicinalindustrien og have bedre muligheder for jobsikkerhed?

Jeg synes bare, at det er ærgeligt at starte helt forfra- for jeg synes studiet er så spændende, jeg elsker at lære om kroppen…

Vh.
En fortvivlet stud.med.

Kort vil jeg sige at det nok er lægetitlen der åbner flest døre og på sigt giver den bedste økonomiske situation. Så jeg ville, hvis jeg var dig, kraftigt overveje at færdiggøre uddannelsen. Først derefter tage stilling til om du vil tage KBUen eller ej.

Det tror jeg ikke du kan komme alene som cand.med - de går vist meget efter samfundsmedicinere - og den hovedudd. kan du først påbegynde efter KBU.

Når dette er sagt har livet jo mange muligheder og nogle gange ser systemer sundt på en anden profil.

Det kunne være en cand.med med master i f.eks. offentlig ledelse eller anden ledelseuddannelse? Med andre ord - der er også mulighed for efter endt studie at trække din fagprofil i den retning du vil.

Så spørgsmålet er jo også om det er ledelse eller forskning du drages af?

Jeg tænker der er masser af muligheder - blot din profil er skarp.

3 Synes om

Hej!

Måske kan du få glæde af mit (6 år gamle) spørgsmål om (næsten) det samme. Skift fra kandidat i medicin til kandidat i humanbiologi (eller andet)?

Tro mig - du er ikke den eneste som har stået og ikke følt sig tilpas i klinikerrollen. Jeg var rædselsslagen for at skulle gennemføre KBU.

Når du når så langt, så læs evalueringerne grundigt igennem og vælg et sted der scorer højt på socialt miljø og supervision - også selvom du måske får længere til arbejde. Det er dét værd at bruge den ekstra halve time hver vej.

Håber du kan bruge det.

Held og lykke

2 Synes om

Hej
Jeg går på kandidaten på KU.
Jeg vil høre om der er nogle som har erfaring med jobmuligheder efter endt kandidatuddannelse uden KBU? F.eks. Inden for medicinalindustrien?