Bytte af studiested - er det muligt?

Jeg er blevet tilbudt en standbyplads på AU med start enten februar 2007 eller september 2007.

Landet ligger dog sådan, at jeg ville give rigtig meget for at komme til at studere i Odense i stedet (mange venner der, jeg kender byen etc.). Er der nogle der ved, om det er muligt at bytte plads med en anden, hvis man kan finde en der er optaget i Odense men som gerne vil læse i Århus?

Vil studieadministrationen kunne godtage sådan et stunt?

Så vidt jeg ved, har studiestedet jo en liste med de som har søgt optagelse og hvis du bytter med en anden, “snyder” denne sig ind foran på listen på AU og det samme gør du på SDU… for hvis I havde valgt at sige nej tak til pladsen, vil den næste på listen få pladsen.

Så umiddelbart tror jeg ikke at det er noget der kan lade sig gøre…
Og jeg tror ikke at studieadministrationen vil være fleksible mht. sådan et stunt, idet der jo er vild stor konkurrence for bare at komme ind på studiet…

Men… det bedste for dig vil vel være at tale med studieadministrationen om hvorvidt det er muligt… for jeg tror ikke det er noget vi andre kan svare på (medmindre der er en der har været ude for det samme)…

Mange tak for svaret - jeg har lige et tillægsspørgsmål:

Hvor kan man læse om reglerne for at skifte studieplads når man har taget de første 3 år fx? Jeg synes jeg har været universiteternes hjemmesider igennem uden held…

Ring til SDU’s og AU’s studieadministration og spørg.

Jeg ved ikke hvor du kan læse om at skifte studiested. Men som det er lige nu kan man KUN skifte fra SDU til AU eller KU efter bestået 6 semester. Du skal herefter starte på 6 semester igen, på det nye studiested (dette gælder ihvertfald for overflyttelse til AU), du forlænger hermed din studietid med ½ år.

For at blive overflyttet skal man søge om det hos studienævnet hos det pågældende studiested.

P.s jeg ved kun om reglerne for overflyttelse fra SDU til AU, så hvis det er anderledes de andre veje, må i andre lige rette mig

vademann har ret med hensyn til skifte efter 6 semester…

ellers kan bytning ikk lade sig gøre på nogen måde… der er ingen regler andet end det ikk kan lade sig gøre… er ked af det men som Heisenberg skriver ville det være urimeligt og især når det er kvote da universiteterne har optaget på forskellige grundlag :frowning:

abdi

Også nu, hvor medicinstudiet er blevet opdelt i en bachelordel og en kandidatdel? Så troede jeg netop, at standardiseringen gjorde, at man kunne skifte efter 6. semester uden de store problemer og UDEN at skulle forlænge studietiden… Tager jeg fejl?

Min onkel skiftede fra SDU til KU efter 2 år i Odense. Dette skete for ca. 11 år siden. Det er stadig muligt at søge som transfer student - men du er ikke garanteret en plads.

Jeg ved ikke hvad bedømmelseskriterierne er for alm. søgere, men det hidtil akademiske cv på universitetet spiller formentlig en større rolle.

Ved overflytning (til KU) sker fordelingen alene ved lodtrækning og kun i det omfang der er ansøgere og pladser.

http://medicin.ku.dk/om_uddannelsen/overflytning/

Og det sker i henhold til følgende blanket:

http://medicin.ku.dk/om_uddannelsen/ove … .e2006.doc