Byt af sommer/vinterstart på AU

Hej alle. Jeg er netop optaget på drømmestudiet på Aarhus Universitet - dog på en vinterstart, da jeg tilhører de yngste ansøgere i denne ansøgningsrunde (dec 1998). Min studiekammerat har dog fået et tilsagnsbrev fra sidste år, så han er optaget på sommerstart i år. Vi skal bo sammen i Aarhus, og jeg kan ikke vente med at komme til min nye studieby samt at begynde på medicin.

Jeg prøver lykken - selvom jeg ved, der er andre i samme båd som mig -

Er der nogen, der har fået tildelt en sommerstudiestart på medicin AU (sept. 2019), der kunne tænke sig at bytte med min plads på vinterstart? (feb 2020).

Jeg tager imod alle henvendelser med åbne arme.

Blot til info:

Det har intet med alder at gøre i år - jeg kender flere på 25+ som er optaget på vinterstart, også uden at have ønsket det

Håber du får byttet, men hvis ikke så tag det halve år og nyd det

Er det kvote 2 ansøgere? for jeg har søgt kvote 1 og ligger langt over snittet, så det virker som om det i mit tilfælde kun kan være min alder

Det er ikke muligt at bytte rundt på tidspunktet for studiestart - desværre!

Jeg kan se, det kan lade sig gøre gennem en dispensationssøgning? På AU’s studievejledning er der en ansøgningsformular til byt af sommer/vinterstart

Din dispensationsansøging skal jo hvile på et solidt grundlag. Det er jo spild af deres tid at behandle et ansøgning med grundlaget om, at du vil starte sammen med din ven.

1 Synes om

Det er bestemt heller ikke det, ansøgningen vil gå på. Jeg ringede kort tid efter min studentereksamen til studievejledningen på AU, hvor de fortalte mig, at et sabbatår ikke ville gøre noget ifht min optagelse året efter, og at det ville være en fin idé. Jeg fik at vide, at jeg godt kunne forvente optagelse gennem K1 i år, sommerstart, da mit snit lå så langt over adgangskvotienten, samt at jeg ved studiestart ville være 3 måneder fra at fylde 21 - og derfor ikke ville være en af de alleryngste ansøgere. Jeg ringede igen i maj måned i år, hvor jeg igen fik at vide, at med min alder og snit ikke skulle være bange for ikke at blive optaget til sommer. I den tro har jeg derfor fundet og overtaget lejlighed i byen. Hvis jeg derimod havde fået at vide, at jeg skulle have sendt en ansøgning direkte efter gymnasiet som så ville blive udskudt, havde jeg da bestemt gjort det. Vejledningen fra AU’s side har derfor været meget misvisende, og det er det dispensationsansøgningen vil gå på :slight_smile:

Nej de er også kvote 1

Held og lykke! Men det er vel i sidste ende mere eller mindre tilfældigt hvorvidt man får sommer/vinterstart. Jeg er ihvertfald bare glad for at jeg fik en plads i det hele taget

1 Synes om

Det kan de jo ikke vide. Ingen ved hvad gennemsnitsalderen bliver et givent år… I øvrigt: hvis man baserer hele sin fremtidsplan på, hvad man har fået at vide i telefonen, og så bliver fornærmet når tingene ikke går ens vej, så synes jeg, at man skal kigge lidt ind ad.

1 Synes om

Der er ingen der siger noget om fornærmelse - blot at vejlederne i så fald burde have vidst, at risikoen for at blive rykket var stor. Hvis det var det, jeg havde fået at vide, havde jeg ansøgt sidste år for så sikkert at blive rykket med 6 eller 12 måneder :smile:

Igen i år ligger gennemsnitsalderen for optagne lige midt i tyverne så for dit vedkommende kunne det jo ærlig talt have gået begge veje:)

Ja, det er ærgerligt. Jeg vil dog prøve at få studiestarten rykket til september… ellers må jeg tage det halve år og få det bedste ud af det

Så skriv din ansøgning hurtigst muligt og sørg for at have din dokumentation i orden! Så kan det være du er heldig

Det bliver bare mget svært, da det som sagt var over telefon begge gange og at jeg derfor ikke har dokumentation…

Så tror jeg desværre ikke at der er så meget at gøre… Men du kan altid skrive en ansøgning og se hvor langt den får dig. Det er jo ikke ulovligt at prøve:)

Jeg er ret sikker på Du ikke kan bygge din dispensation på en vejledning… dispensation er til hvis du er syg eller lignende… man kan jo heller ikke brokke sig på kvote 1 hvis de har sagt man med stor sandsynlighed kommer ind med det snit man har og så alligevel ikke kommer ind det hår fordi kvotienten laver et uventet spring… det samme kan alder jo.
Jeg startede selv sommer (var 24) og min kæreste var den absolut yngste på vores hold (20) og han fik kun sommerdragt fordi han specifikt bad om det da han søgte

Min veninde har netop modtaget mail om at de har lavet en fejl, og hun starter sommer alligevel

Hvad med dig

Har fået præcis den samme mail. Er det legit?

Har også modtaget samme mail. Kæft hvor optur