Bryd tabuet om lægefejl

Hej læger og kommende læger,

Jeg arbejder på produktionsselskabet Koncern film og TV, og vi arbejder på et program om at bryde tabuet om at fejl inden for sundhedsvæsenet. Vi ønsker at skabe mere åbenhed omkring det menneskelige i at kunne fejle - og at der skal være plads til at kunne tale om det.
Idéen til programmet udspringer af Svendborg-sagen, der rejste kampagnen #DetKuhaVæretMig. I sagen fik den anklagede læge massiv opbakning fra sine læge- og sygeplejerskekollegaer, hvilket vidner om, at fejl inden for sundhedsvæsenet ikke er enestående - problemet er bare, at fejlene sjældent bliver talt om. Med programmet ønsker vi at bryde tabuet og sætte fokus på, at læger også kan begå menneskelige fejl - men kun ved at fortælle om fejlene, kan vi lære noget af dem.

I den forbindelse søger vi læger og sygeplejersker, der vil fortælle en historie fra deres eget liv, hvor de har begået en alvorlig fejl eller været tæt på. Har du det? Eller kender du en, der har?
Det er vigtigt at pointere, at vi ikke har til sinde at udstille læger og sygeplejersker, men i stedet vil sætte fokus på at menneskelige fejl sker og at det kan have store konsekvenser for alle involverede - inklusiv den sundhedfaglige person. Det er også vigtigt at understrege, at vi ved medvirken i programmet tilbyder total anonymitet - både sløring af ansigt og forvrængning af stemme. Således kan man hverken blive genkendt på billede eller lyd.

I første omgang er jeg blot interesseret i at tage en uforpligtende snak med sundhedsfaglige personer, som kan genkende en episode fra sit eget liv og som har lyst til at dele den.
Alle henvendelser vil selvfølgelig blive behandlet fortroligt og under tavshedspligt.

I kan kontakte mig på [email protected].

Jeg håber meget, at I vil være med til at bryde tabuet.

De bedste hilsner
Lea Marie Grandt, produktionsassistent