Brug af studieguide (SDU)

Hej!

Til SDU-medicinstuderende; jeg starter på medicinstudiet på SDU i februar, og har fundet en studieguide, for første modul:

Vil jeg komme til at læse efter samme studieguide, og ville jeg dermed kunne købe de anbefalede bøger, og så småt begynde at læse allerede nu, hvis jeg bare følger den?

Mvh.
Medicinstuderende

1 Synes om

Det er de samme lærebøger de kører med nu, som da jeg startede i september 2015. Så de ændrer nok ikke lige på det.
Men jeg vil ærlig talt anbefale dig ikke at læse op før du faktisk begynder. Du skal jo heller ikke brænde ud. Men du kan altid gå ind i boghandelen på SDU (hvis du faktisk bor i Odense) og så kigge lidt på dem eller låne dem hjem fra et bibliotek indtil da. Jeg er selv en nysgerrig person og elsker nye fagbøger :smiley::sweat_smile:

Tusinde tak for svar myraki10!

Min egentlige grund til, at jeg gerne vil forberede mig en smule er, at jeg aldrig rigtig har fundet min personlige læse- og notatteknik. Derfor tænkte jeg det kunne være meget smart, at prøve nogle forskellige af før jeg reelt startede på uddannelsen, så jeg får en så let start som muligt.

I studieguiden anbefaler de i starten (for nogle fag) både danske og engelske bøger, men når man så kommer længere ned til “Ugerplaner” ved “Forberedelse” under de enkelte forelæsninger, så har de kun opgivet forberedelsesstof fra én bestemt bog som de tidligere havde anbefalet. Hvis man så har købt en af de andre anbefalede bøger, hvordan ved man så, hvilke sider man skal læse i forberedelse?

Et lille hurtigt ekstraspørgsmål:

Er det bedst at finde bøger med engelsk eller latinsk nomenklatur - evt. hvis man gerne vil læse i udlandet senere?

Mvh.
Medicinstuderende

For at være ærlig vil jeg sige, at du kommer til at bruge meget tid på det og egentlig ikke få særlig meget ud af det i enden… I bliver undervist i læse- og notatteknik af jeres faglige tutorer og der er vist også et kursus i det fra FADL. Det er noget, man lærer efterhånden som man går på universitetet. Også om man skal læse forud, læse bagud, komme til alle timer eller kun komme til nogle timer… Hvor tit man repeterer osv osv. Det er meget svært at “øve” sig på, når man endnu ikke er begyndt studiet.

Mener du fx at de ifbm. fysiologibøger har skrevet om Berne & Levy og også Boron & Boulpaep, men kun angivet sider fra B&L? De har altid elsket B&L, og så hvis man hellere vil læse efter B&P, så finder man siderne i bogen selv ud fra de læringsmål, der er givet. Hvis man er heldig, er der nogen, der har lavet en sammenligningsliste og lagt den ud på medicinerboksen. Tidligere angav de også sider fra B&P og en tredje bog, Rhoades&Bell. Men den vil de ikke anbefale længere grundet de ikke mener den er pensumdækkende nok. Det var sådan, jeg forstod det - selvom jeg syntes, at den var udemærket. Jeg har selv altid læst efter B&P, selvom det var en massiv bog at komme igennem.

Ift. dit ekstraspørgsmål mener du så nomenklatur ift. anatomi?

Mange tak for hurtigt svar!

Jeg kan godt se din pointe, så jeg tror bare jeg så småt kigger lidt på bøgerne, og venter med de reelle arbejde til uddannelsesbegyndelsen.

Ja okay, så man skal simpelthen selv finde de fagligt tilsvarende sider?

Yes, jeg mener lige netop i forhold til anatomi.

Tusinde tak igen.

Mvh.
Medicinstuderende

Jeg kan godt forstå, hvis du er lidt ivrig efter at komme i gang. Det var jeg også selv :smiley: Men du vil virkelig komme til at spilde din tid og eventuelt brænde ud før du overhovedet starter, fordi de fleste er overhovedet ikke særlig glad for Genesers. Heriblandt mig. Det er en tung lærebog. Men jeg synes sagtens, at du kan læse en smule i fagbøgerne, bare for at kigge lidt.

Yes, hvis du vælger at læse efter en anden bog end den de selv har udpeget som pensumbog. Jeg syntes ikke, at det var besværligt at finde tilsvarende sider i en bog som B&P.

Som udgangspunkt lærer du latinsk nomenklatur og skal også bruge det til eksamen. Du kan sagtens forstå de engelske termer, hvis man er en smule sproglig. Mht. atlas er det mest hensigtsmæssigt at vælge én med latinsk nomenklatur. Hvis du vil lære de engelske termer senere, kan du anskaffe dig Gray’s Anatomy - jeg har den selv i min boghylde, da de listede den som supplerende materiale til B2, men jeg har kun åbnet den én gang :sweat_smile:

Endnu en gang tak for hurtigt svar!

Jeg kunne godt forestille mig at kunne brænde ud især med de flere hundredesider lange bøger.

Cool, jeg har fundet et atlas med latinsk nomenklatur fra Thieme, så tror jeg kigger lidt på den, og evt. låner den fra et bibliotek.

Tusinde tak skal du have for din store hjælp!

God weekend!

Mvh.
Medicinstuderende

Helt sikkert. Du får rig mulighed for at sidde på læsesalen, når du først er startet og dø over at pensum bare ikke sidder fast i hovedet :smiley::grin:

Du kan også kigge på Netters atlas. Jeg har selv Thieme og jeg valgte det egentlig over Netters, fordi Thieme har de fine bokse over musklerne med udspring, insertion, innervation, funktion osv., som jeg selv fandt gav et godt overblik

Jeg glæder mig! :grin:

Jeg har læst, at Thiemes atlas skulle være ret god, men jeg kigger lige på Netters også :blush: Tak for det! :blush:

Mvh.
Medicinstuderende