Brandsårsspørgsmål ved 9. semester skriftlig eksamen v06/07

Til 9. semester skriftlig var der et spørgsmål om en brandsårspatient, hvis timediurese faldt (hovedopgave 3, spørgsmål 6).
Der står i rettevejledningen, at han ikke må få diuretika, da det vil være letalt i løbet af 30 minutter.
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor?

Jeg har ikke kunnet finde svaret i hverken medicinsk kompendium eller basisbogen.

Rettevejledningen ligger her: http://medicin.ku.dk/upload/application … edning.pdf

På forhånd 1000 tak!

Umiddelbart vil jeg tro, at patienten er svært hypovolæmisk pga. væsketab fra brandsårene. Derfor mindskes diuresen pga. lavt blodtryk. Hvis man begynder at forcere diuresen med diuretika, mister pt’en endnu mere væske --> Blodtrykket falder yderligere --> Mors

Er det ikke fordi at den faldende diurese er et udtryk for det store væsketab en brandsårspatient oplever? Diuresen er vigtig for nyrefunktionen, men at vride vand ud af en næsten tør svamp er nok akut betydentlig farligere. Dialysegrænsen er heller ikke nået. Løsningen må være at pøse vand ( passende slags ) på patienten.

Andre forslag er velkomne, det kan man kun blive klogere af :smiley:

Edit: Juks, du var hurtigere på tasterne :slight_smile:

Kan man finde flere gamle opgaver end de par stykker der ligger under rettenøgler eller hvad der stod?

Ifoelge kir.komp. (2.udg, s. 288) og Clinical Surgery (2ed, s. 157) medfoerer en varmepaavirkning over 45°C en momentan frigoerelse af store maengder histamin, katekolaminer og prostaglandiner. Dette medfoerer en vasodilatation i det lokale karnet, samt at dette bliver universelt permeabelt. Ved brandsaar >15% af kropsoverfladen er der risiko for udviklng af brandsaars-shock, da karvaeggen bliver universelt permeabel for vand, elektrolytter proteiner. Hjertets minutvolumen nedsaettes medop til 50%, pga en toksisk paavirkning paa myokardiet af de toksiske stoffer frigives ved cellehenfaldet.

Altsaa ryger der en del vaeske ud af det centrale kredsloeb, og ud i brandsaaret, hvorefter det fortsaetter videre ud i omgivelserne. Desuden er mintvolumen nedsat af anden aarsag (toksisk paavirkning af myoardie).

Diuretika ville blot saenke det centrale volumen yderligere.

Loesningen maa vaere at fylde en masse vand paa, evt. med en expander (HES, m.v.)

Helt enig med ovenstående. Den vigende diurese er nok udtryk for hypovolæmi og skal derfor behandles med væske.

Desuden er diuresen en vigtig parameter til overvågning af hydreringstilstanden, dette kan sløres ved indgift af diuretika.

Rasmus

I følge Parklands formel skal man ved brandsår over ca. 10% have 4 ml / % forbrændt / kg fordelt over de første 24 timer.
Bare lidt paratviden, så man slipper for vigende diureser…

Anders

Tusind tak for hjælpen alle sammen!
Nu forstår jeg det i meget bedre. :?

Til spurs_hot: hvis du går ind på medicin.ku.dk/eksamen/rettevejledning gamle eksamensopgaver med rettelser.

  • Signe

Hmm…slutter mig til “hypovolemi”-teorien, men syns da ligevel at det er et ret brutalt udsagn - “patienten dør inden 30min”… Det ved man da ikke - patienten kan blive sygere ja, og måske dø…men at sætte en tidsbegrænsning på :wink:

Dessuden har censor glæmt et andet scenario; en lækkage i iv-systemet - hvis al vædsken løber ud under patienten/på gulvet (og det er svært at opdage hvis patienten ligger i et badekar under pågående spuling) så vil jo også diuresen falde…

[quote=“klebsiella”:1l1ku3gt]I følge Parklands formel skal man ved brandsår over ca. 10% have 4 ml / % forbrændt / kg fordelt over de første 24 timer.
Bare lidt paratviden, så man slipper for vigende diureser…

Anders[/quote]

Ad. Parkland: Husk det SKAL være Ringer Laktat I.V.
Ja noget skal Ringer jo bruges til!

Nyrerne er det første som stopper, med at fungerer.
Det kan være forudsaget af hypovolumæi, eller en begyndende DIC.

Jeg må nok desværre tilslutte mig, at at give diuretika, er det samme som at dræbe patienten, en læge fejl som er utilgivelig, og aldrig må ske.

Jeg kan anbefale Rosen Emergency medicin.

mvh
svend

slutter mig til gaba

Typisk vil en brandsårspatient med udbredte forbrændinger blive behandlet med væsketerapi jf. parklands formel med det resultat, at de ligner en spærreballon, med massive ødemer grundet ændringer i karvæggenes permeabilitet øget kolloidosmotisk tryk i intercellulærrummet. Desuden medfører den termiske påvirkning ændringer i Na/K-kanaler i bl.a. muskelcellerne, hvilket medfører skift af væske intracellulært til disse. Tilsvarende nedsættes det intravasale volumen med deraf følgende hypovolæmi.

Den nedsatte diurese er således betinget af hypovolæmi og nedsat renal perfusion. Det er tvivlsomt om stimulering med loopdiuretika vil have den store effekt på diuresen, mere fatalt er nok evt. manglende erkendelse af den massive intravaskulære hypovolæmi.

I denne situation ville pt’s BT vel også give et fingerpeg om, at diuretika ikke er vejen frem - der må jo være et meget lavt tryk, der kontraindikerer brugen af diuretika…?

Effekten af diuretika med påvirkning af BT er mig bekendt en omdiskuteret sag…

I ovennævnte tilfælde er der dog hypovolæmi, således ingen diuretika…

Hvad med en roevfuld dopamin saarn til at holde bt og nyreperfusion oppe i begyndelsen af en vaesketerapi?

Nu skal man jo ikke piske på en slagen hest. Brandsårpatienten mangler primært volumen og ikke er næppe vasodilateret på basis catecholaminmangel eller pumpesvigt. Hvis tilstanden kompliceres af sepsis eller cardiogent shock kan inotropi/pressorstoffer blive aktuelt. Min umiddelbare viden om emnet stopper her, de finere detaljer må de mere anæstesikyndige udtale sig om.

Der er en gratis oversigtsartikel fra BMJher