Bøger til studiestart SDU!

Da jeg netop er blevet optaget på SDU, ville jeg høre om der var nogen der havde et forslag til hvilke bøger der er de ultimative “bibler”. til 1 og evt. 2 semester??

Skal nemlig til USA over sommeren og har hørt det er langt billigere at købe bøger der.

Håber der er nogen der kan hjælpe:-)

Jeg vil råde dig til at vente med at gå på bogjagt. Der er lavet en ny studieordning på SDU, og derfor er der muligvis ingen af os der ved, hvilke bøger i skal starte med osv. Min kæreste er også netop kommet ind på SDU, og vi har talt om det samme.
Det eneste jeg med sikkerhed kan sige du skal have er nok “Netter´s”-atlas, og dét er BIBELEN når det gælder anatomi-atlas.

Held og lykke på studiet.

Nu læser jeg selvfølgeligt på AU, så jeg skal ikke komme med for mange dumme råd, men jeg vil mene at i nok skal bruge Finn Genesers “Histologi på et molekulærbiologisk grundlag”, da det mildest talt er BIBLEN hvad angår histo. Faktisk en udmærket bog, som er spændende når man først kommer i gang.

Derudover synes jeg at man skal overveje Netter. Jeg synes ikke at dens neurodel er ret god, og at der er væsentligt mere spændende alternativer i bla. sobatta eller Thimes nye Atlas of anatomi.

Men som sagt…vent til du starter med at købe dem. Så kan man også snakke med de ældre studerende om det.

Mht. til Thiemes anatomiske atlas, er det så noget med, at der er flere bind, der er på vej til at blive udgivet? Synes, at jeg læste det under “bøger til bachelordelen”, men jeg kan ikke umidbart se, hvad det er der mangler i det bind, der allerede er udkommet.

Læser på SDU.
Mit råd vil også være at du venter med at købe bøgerne.
I skal have en form for blok-undervisning, dvs. det bliver nok mere intensivt og fx geneser er utrolig meget læsestof og måske (hvis I er heldige) kunne det være I blev anbefalet en anden bog.

Sandsynligheden for at I kommer til at bruge en del af de samme bøger som os er nok stor, da underviserne er “vant” til at tilrettelægge undervisningen på en måde osv. , men igen… det er altså ikke til at vide…
Og en bog som geneser koster vist omkring 900kr (tror jeg??) og det ville være ret ærgerligt at købe den, hvis du ikke skal bruge den.

Hvis du absolut skal købe noget, vil jeg også anbefale anatomisk atlas og diverse opslagsværker som du tror kan blive nyttige…
Jeg plejer at bladre bøger jeg ikke kender lidt igennem… og så finder jeg nemt ud af om det er noget “jeg gider læse i”, dvs. om det virker som noget der er lettere at gå til for mig…

Men jeg håber da at du finder ud af det…

Og tillykke med optagelsen…

Et godt råd: nyd den tid du har tilbage inden du starter… fremfor at stresse over bøger el. at læse osv. for det er hvad dit liv vil bestå af fra du starter… og sikkert til du slutter… :o )

geneser har vi jo på glimrende dansk herhjemme, så spild ikke tid på at lede efter den i usa.

men netters altas er helt sikkert en du bliver glad for. og de tilhørende øve-kort. uanset den nye studieordning.

og ja, husk at slappe af. der bliver nok at se til når først du kommer igang

Helt enig, det er virkeligt en god bog, som jeg ikke rigtigt kunne forestille mig at man ville gå væk. Formentligt den bedste basis bog i Histologi

Jeg bruger også selv øvekortene, men jeg synes helt klart at mans sku overveje “Atlas of Anatomi”, det er virkeligt meget bedre billeder, bedre tekst og små kliniske ting, og så står tekst PÅ ENGELSK. Det er rigtigt at det sidste bind først udkommer medio december, men man må jo vente. Jeg bruger det selv og er meget glad for det.

Det er næsten det vigtigste. Du skal nok lære en masse når du kommer i gang, og den smule du kan nå at lære inden kommer ikke til at betyde det store.

Man skal bare huske på at nomikaturen (eller hvordan det nu staves :? ) der bruges er latin/tysk. Synes derfor et atlas med latin/tysk nomikatur, som opslagsværk, er en fordel, især i begyndelse hvor man ikke har styr på navnene.

Men med mindre man er en haj til tysk, er det nok en fordel at få fat i en engelsk/dansk anatomi bog til at læse i :slight_smile:
Kender flere der har været rigtigt glade for Grays anatomi for students, som alternativ til finn boysens danske anatomi bog.

Jeg vil anbefale dig, at vente lidt… Hold lidt øje med forummet herinde, så skal jeg under alle omstændigheder nok skrive et svar, når jeg ved det. Kan kun tilslutte mig Netter, som værende den eneste bog, du kan være sikker på at skulle bruge.
Man har ved den tidligere studieordning anvendt Finn Boysens anatomibog, men jeg har snakket med anatomiunderviser, og han virker væsentlig mere stemt for Gray’s Anatomy For Students, så der er da en lille mulighed, for at den kunne blive en del af den nye studieordning:)
Som kobborg nævnte, er vi nogle der har haft stor glæde af den, frem for andre.
Men som sagt, er der ikke så mange der er særlig sikre på, hvad der anbefales næste semester, men der må snart være nogle faglige tutorer, som er blevet briefet om den nye studieordning.
Har hørt en lille fugl synge om, at der skulle ske noget i den retning i løbet af næste uge…

Er selv optaget på SDU også, men har læst fysioterapi før, og har venner på alle 3 universiteter…

Umiddelbart vil jeg også anbefale Netter’s “Atlas der anatomie des menschen” (med den tyske nomenklatur). Har kigget i Sobotta, og synes absolut ikke den kan måle sig med Netter. Kender ikke det nye Thimes…

Der findes desuden en cd-rom med Netter’s Atlas, men bl.a. quiz og mange andre features - som er ganske underholdende at snuse lidt rundt i.

Angående de før-omtalte øve-kort, så er jeg lidt i tvivl om hvor gode de faktisk er. Har selv haft glæde af at udarbejde mine egne kort (selve udarbejdelsen var faktisk det jeg lærte mest af) så ved ikke om det er tvingende nødvendigt at købe disse øve-kort…

Tillykke med optagelsen - intet mindre end en vidunderlig :smiley: fornemmelse :smiley: