Bøger til den nye studieordning på SDU?

Er der ikke nogle, der vil svare på mit spørgsmål:=)

[quote=“Sarup”:14sv233n]
Edit: @ herakles --> Så vidt jeg har forstået ligger den i starten af feb. I år lå den vist fra 10-12 feb (eller var det 2006?). Så et godt bud ville fra min side være omkr. weekenden d. 8-9. februar ?

Venlig hilsen,
Sarup.[/quote]
(!)

Er blevet optaget på sdu pr. 1. feb. Så jeg kunne godt tænke mig, af ren nysgerrighed, at vide, hvilke bøger der anbefaldes/benyttes på første semester(2 første moduler). Er det de nedenfor nævnte eller? og findes der evt. danske alternativer til disse.?

Alberts et al. Garland Science 2003, Essential Cell Biology, 2. edition (ca. 575 kr.)
Blaustein et al. Elsevier Mosby 2004, Cellular Physiology (ca. 350 kr.)
Kirk U. Førstehjælp. Dansk Røde Kors. (ca. 120 kr.)

Du er da godt nok nysgerrig! Alt om hvilke bøger du skal bruge får du at vide når du starter. Du vil ikke få noget ud af at købe bøgerne nu, der kan komme nye udgaver, og du har ikke en læseplan. Nyd din pause inden du skal knokle i 6år! Nyd friheden, nyd at du ikke skal læse 14timer i døgnet i en måned, nyd at du kan have et socialliv!

Når alt det er sagt så…[ul]
[li]Den eneste bog som jeg kan anbefale at du anskaffer dig og gennemlæser omgående er førstehjælpsbogen, fordi så har du i det mindste en idé om hvad du skal gøre ved en bevidstløs person. Den der sælges nu, er dog vist nok stadig forældet. Den angiver at hjertemassage er 15stød og 2pust, hvor der nu anbefales 30stød og 2pust. Alternativt kan du bare bruge den her side http://www.genoplivning.dk de har det vigtigste i bogen.[/li]
[li]Ellers er en “Medicinske Fagudtryk” en god ting som ikke bliver forældet. [/li]
[li]Jeg ved ikke hvornår den bliver brugt på den nye ordning, men det var på første semester på den gamle - Geneser “Histologi på molekylærbiologisk grundlag” - lad dog vær med at købe den på forhånd, hvis den ikke bliver brugt er det 1000kr ud af vinduet, og du får absolut INTET ud af at læse i den uden at have forelæsninger og holdtimer også…[/li][/ul]
Hvis du bare er ude efter at vide hvor meget du skal forvente at bruge, så øremærk ihvertfald 2500kr, og vær parat til at skulle skaffe mindst 1000 mere…

Det burde være svar nok, så stop så venligst med at poste det samme indlæg igen og igen eller bumpe dit indlæg hver dag, det er sådan set forbudt! http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=15185
Desuden er emnet gennemgået utallige gange allerede og forummet har altså en søgefunktion - hvis du ikke er i stand til at finde info, så kan du ikke skrive studiestartsopgaven*, og så holder du ikke en måned på medicin!

*du får godt nok undervisning i at søge, men hvis du ikke er i stand til at finde søgeord så…

Synes da lige Herakles skal have et svar mere, når man nu har valgt at spørge så mange gange…

De tre bøger, der nævnes er dem vi brugte på modul 1 vinteren 2007 og vidst også semesteret før os.
Chancen for at I skal bruge de samme er vidst stor, men vil intet garantere.
Vi får en studyguide med henvisninger til sider vi skal læse til næste forelæsning/holdtime (går jeg ud fra - det gjorde vi). Der er selvfølgelig intet krav om at man følger denne guide og man er da velkommen til at vælge andre bøger, men det er meget smart at benytte de anbefalede, da forelæsning og undervisning tager udgangspunkt i de bøger, der henvises til i studyguiden.

Som sagt er det ikke sikkert det er de samme bøger som nævnt, og det ville jo være ærgerligt at stå med tre bøger man ikke skal bruge… (medmindre man vælger at bruge nogle andre end anbefalet).
I burde få en liste med de bøger, som i skal bruge en af de første dage, og så er det ellers bare med at komme ned i boghandlen og købe dem inden de andre medstuderende får samme ide…

På andet modul brugte vi Genesers Histologi og Langmanns Embryologi + nogle af dem fra første modul…

Førstehjælpsbogen er ikke forældet… i min står 30 stød - 2 pust…
Men brug http://www.genoplivning.dk som troelsr skriver…

Så pga vores studyguide og at bøgerne hele tiden udkommer i nyere udgaver, så vent med dem!
Vil du absolut læse… så lån dem på biblioteket…

Tak for svarene. Det er ikke fordi jeg vil købe børgerne nu. Og slet ikke læse noget specielt i dem- det kan jeg ikke tage mig sammen til, da jeg er blevet for dogen de de sidste 2 år.
Havde bare tænkte mig lige at tage forbi unibib en dag, og se hvad kravene var af ren nysgerrighed:=)
Grunden til jeg postede det hver dag, var fordi en bare skulle bekræfte, det var de nævnte bøger og evt. sige om, der var et dansk alternativ.
Jeg vil nemlig formode, at jeg i starten vil have en dansk brugt bog også ved siden af den anbefaldede.
Kan ikke se på jeres finde oversoigt over bac.bøger, der findes danske børger i de kategorier følgende bøger ligger i.

Alberts et al. Garland Science 2003, Essential Cell Biology, 2. edition Blaustein et al. Elsevier Mosby 2004, Cellular Physiology

Hvis der findes, kan en så ikke bare skriv navnet på en enkelt.

MVH Herakles

Nej vi ha kun de engelske som muligheder i modul1 undtagen førstehjælpsbogen.

jeg ved ikke hvad “essential cell biology” bruges til at undervise i, men hvis det bare er cytologi, så kan man muligvis bruge geneser samt en bog fra fadl’s forlag der hedder “cellebiologi”, hvis det absolut skal være på dansk… hvis man kan kalde geneser for dansk :slight_smile: