Bøger til den nye studieordning på SDU?

Da jeg er optaget på SDU til februar, er jeg ret nysgerrig omkring hvilke bøger der er blevet anbefalet til 1 semester på den nye studieordning.??

Håber der er nogen der kan hjælpe :slight_smile:

Det er disse tre bøger som du skal bruge:

Alberts et al. Garland Science 2003, Essential Cell Biology, 2. edition (ca. 575 kr.)
Blaustein et al. Elsevier Mosby 2004, Cellular Physiology (ca. 350 kr.)
Kirk U. Førstehjælp. Dansk Røde Kors. (ca. 120 kr.)

som det ser ud lige nu, men da det er en ny studieordning, kan det være man ændrer det, så lad vær med at købe dem endnu, det ville være træls at smide 900 kr ud af vinduet :slight_smile:

Er det relevant at købe et opslagsværk fra første modul på den nye ordning på SDU???

Både ja og nej.

Medicinske fagudtryk kommer man til at bruge senere, og den er altid god at have, så den kan du roligt købe :slight_smile:

Ud over de bøger jeg har nævnt skal du bruge disse to eller tre bøger hvis du ikke kan få nok :smiley:

F Geneser: Histologi- på molekylærbiologisk grundlag. 1. udgave 6. oplag, Munksgaard 2006

  • T.W. Sadler: Langman’s Medical Embryology, 10th Edition, Lippincott, Williams & Wilkins 2006
    eller
  • T.W. Sadler: Langmans Embryologi (dansk oversættelse), 2. udgave, Munksgaard 2004

du ender såldes på en samlet bogomkostning på hele første semester (modul 1+2) på ca. 2000±2500 ,- men som før nævnt vent med at øbe bøger dt kan være de laver et om

Tak for de mange tips:-) Skal jo småt til at købe bøger nu…

Effeta går du i øjeblikket på 1 sem??
Hvordan er dine erfaringer med den nye studieordning på SDU??

Ja det gør jeg. Jeg har også gået 1 sem på den gamle ordning. jeg syntes at den nye ordning indtil videre er rigtig lovende. Som det ser ud nu, får vi på den første del en masse praktiske redskaber, såsom journal diktering og praktisk undersøgelse af pt. udlempen er nok at mange syntes det er presset at gå til eksamen hver 8 uge, men det kommer vi alligevel til på 2 del. Så indtil videre syntes jeg det er rigtigt godt :slight_smile:

Er der nogen derude der ved hvilket anatomisk opslagsværk de anbefaler man skal købe til den nye studieordning på SDU??

Ved godt der er mange gode anmelderser af opslagsværker her på siden, men ville bare høre om der var kommet noget nyt, eller om det stadig er de “gamle” klassikere som Sobotta og Netter der anbefales?? :slight_smile:

Det er et spørgsmål om religion :smiley:

Jeg bruger selv Netter, det er, syntes jeg, overskueligt og nemt at slå op i. Men som sagt så vil du få lige så mange anbefalinger, som der er atlas, og egentlige anatomi-bøger. På SDU tror jeg ikke du kommer udenom Bøjsen Møller’ beværeapparatets anatomi, men ellers er der en som Gray’ Anatomy for students som også er udemærket, men på engelsk, hvilket vil sige at alle latinske betegnelser skal bøjes, da de derovre bruger omvendt ordstilling, og andre finurligheder. :wink: det samme gør sig gældende i engelse atlas, som sobotta. Derfor vælger mange Netter da det er tysk og har den rigtige bøjning af ordene.

Mht. studieordningen, er det bare at ringe til sekretariatet og spørge hvilke bøger der anbefales. Mht. hvilke bøger der er gode i forhold til andre, er MIN umiddelbare opfattelse, at de langt de fleste foretrækker Netter’s atlas som opslagsværk. Som lærebog kan jeg kun anbefale Gray’s Anatomy for Students i stedet for Bevægeapparat… Det eneste der er i Bevægeapparatet i forhold til Gray’s er en samlet fortegnelse bagi over alle muskelgrupper samt innervation. Men når det kommer til Gray’s, er illustrationerne og teksten MEGET bedre end i Finn Boysen-Møllers. Kan i min verden slet ikke sammenlignes…
At navnene så er på engelsk, er en mindre detalje, som der virkelig ikke kræver særlig meget at holde styr på. Især når man alligevel har Netter til at supplere med. Det er ikke svært at se hvordan den engelske bøjning skal se ud på latin…

Mht. førstehjælpsbogen så ville jeg nok vente med et købe den - vi bliver øjensynligt eksamineret efter de nye regler på modul 2 (hvilke ikke helt er de samme som beskrevet i bogen). De nye regler kan iøvrigt hentes gratis ned her :
http://www.erc.edu/index.php/guidelines … Mode=view/

Mike

[quote]Mht. førstehjælpsbogen så ville jeg nok vente med et købe den - vi bliver øjensynligt eksamineret efter de nye regler på modul 2 (hvilke ikke helt er de samme som beskrevet i bogen). De nye regler kan iøvrigt hentes gratis ned her :
http://www.erc.edu/index.php/guidelines … Mode=view/ [/quote]
Nu ved jeg ikke hvad I undervises i, men de danske guide findes her http://www.genoplivning.dk

Ellers også under http://www.cardio.dk/sw2922.asp

Hej igen:-)

Tidligere i denne tråd skrev Effeta at man kunne bruge disse to bøger på modul 2 på SDU

T.W. Sadler: Langman’s Medical Embryology, 10th Edition, Lippincott, Williams & Wilkins 2006
eller

  • T.W. Sadler: Langmans Embryologi (dansk oversættelse), 2. udgave, Munksgaard 2004

Hvad er jeres erfaringer med disse bøger og hvilken en ville i anbefale??

Er der nogen der ved om de anbefalede bøger fra sep. start stadig er de aktuelle bøger der skal bruges for os der starter i feb. 2007??

Håber i kan hjælpe:-)

Hej Maria -

Jeg brugte den engelske version, dels fordi den var billigere, nyere også var der en smart cd-rom med :slight_smile:

Den ene store ulempe der er ved den engelske version er selvfølgelig at betegnelserne ikke er de samme som på dansk. Jeg klarede det ved at kopiere dem fra slides fra forelæsningerne.

Tilgengæld er der nogle små fejl i den danske version, som også er lidt irriterende.

Så hvis du vil spare ca. 200,- kr. ville jeg gå efter den engelske.

Mvh
Mike

Er lige blevet optaget på sdu pr. 1. feb. Så jeg kunne godt tænke mig, af ren nysgerrighed, at vide, hvilke bøger der anbefaldes/benyttes på første semester(2 første moduler). Er det de nedenfor nævnte eller? og findes der evt. danske alternativer til disse.?
Kan lige flette et spørgsmål mere ind - Hvornår er rusturen på sdu vinterstarter. skutningen af jan. eller først på feb.

Alberts et al. Garland Science 2003, Essential Cell Biology, 2. edition (ca. 575 kr.)
Blaustein et al. Elsevier Mosby 2004, Cellular Physiology (ca. 350 kr.)
Kirk U. Førstehjælp. Dansk Røde Kors. (ca. 120 kr.)

Maria H jeg tror måske du tager det hele lidt på forskud :wink:
Jeg er selv optaget på SDU pr. 1. februar 2008, så jeg ved godt hvor meget du glæder dig! Men er starten på SDU bare halvt sammenlignelig med den på KU (har læst 1. semester på KU :stuck_out_tongue: ) så får du alt den information om bøger osv som du kan bruge - og det endda i opdateret version, fra studerende der har brugt dem for nylig.
Som bonus info, kan jeg fortælle at de bøger jeg har fra KU ser ud til at være komplet ubrugelige :smiley: (Kemi 1,2 3 - Denniston Gen/Org. Chem - KDO samt Hole’s Essentials). Men de er vel altid gode at have til opslag osv :slight_smile:

Edit: @ herakles --> Så vidt jeg har forstået ligger den i starten af feb. I år lå den vist fra 10-12 feb (eller var det 2006?). Så et godt bud ville fra min side være omkr. weekenden d. 8-9. februar ?

Venlig hilsen,
Sarup.

[quote=“Sarup”:3b4rqyxa]Maria H jeg tror måske du tager det hele lidt på forskud :wink:
Jeg er selv optaget på SDU pr. 1. februar 2008, så jeg ved godt hvor meget du glæder dig! Men er starten på SDU bare halvt sammenlignelig med den på KU (har læst 1. semester på KU :stuck_out_tongue: ) så får du alt den information om bøger osv som du kan bruge - og det endda i opdateret version, fra studerende der har brugt dem for nylig)[/quote]

Hej Sarup,
Jeg kan se at Maria H skrev dette indlæg sidste år i 2006 :roll: Så hun er nok allerede i gang med studiet… Bare li for at gøre dig opmærksom på d :wink:

Story of my life ^^
Sådan er det når man febrilsk leder efter SDU tråde :smiley:

Prøver lige igen.
Er blevet optaget på sdu pr. 1. feb. Så jeg kunne godt tænke mig, af ren nysgerrighed, at vide, hvilke bøger der anbefaldes/benyttes på første semester(2 første moduler). Er det de nedenfor nævnte eller? og findes der evt. danske alternativer til disse.?
Kan lige flette et spørgsmål mere ind - Hvornår er rusturen på sdu vinterstarter. skutningen af jan. eller først på feb.

Alberts et al. Garland Science 2003, Essential Cell Biology, 2. edition (ca. 575 kr.)
Blaustein et al. Elsevier Mosby 2004, Cellular Physiology (ca. 350 kr.)
Kirk U. Førstehjælp. Dansk Røde Kors. (ca. 120 kr.)

up