Bøger til 4. semster

Hej…
Hvilke bøger vil I anbefale til 4. semester?

Går du på KU? I givet fald:

  • Fysiologi: Boron til mave-tarm-lever-, og hjertefysiologi; John Wests kompendium til lungefys
  • Anatomi(mak): Jørgen Tranum-Jensens Indre organer
  • Anatomi(mik): Ross/Geneser/Kirtzenbaum eller hvad du nu har liggende til mikroskopisk - det drejer sig kun om få sider.
  • Energiomsætningen: MANU-kompendiet - den fås vist i boghandelen for 200kr, den forklarer også øvelserne på en god måde.
  • Biokemidelen: Meisenberg og Simmons: Principles of Medical Biochemistry

Mit råd er at holde fingrene langt væk fra Berne & Levy (blandt venner kaldet Burn & Leave it). Boron fylder flere sider, men indholdet er lettere at forstå - især med de gode illustrationer, mens det modsatte er tilfældet med Berne & Levy.

Ja jeg går på KU…

Tak, det var en stor hjælp :slight_smile:
Jeg har ikke Geneser, så behøver jeg vel ikke at købe den, hvis man ikke skal bruge den så meget på fjerde :roll:

Jeg har selv Ross, men nåede ikke at læse i den. Jeg klarede det på biblioteket når det var nødvendigt :slight_smile:

Skal selv starte på 4. semester KU nu, så har altså ikke erfaring med det, men har hørt at den nye udgave af Berne & Levy skulle være væsentligt bedre end den gamle, og derfor bestemt værd at købe…

Jeg vil klart anbefale Guyton and Hall til hjertefysiologi.

Hvis man har tid og lyst er det en god ide at læse i den danske Warberg, som er hurtig læst og giver et godt overblik inden man bliver bombarderet med detajler i de øvrige lærebøger.

God fornøjelse med det.

Jeg synes sagtens man kan klare sig uden MANU-kompendiet.
Hvis man følger med i undervisningen (3 SAU-timer og et antal forelæsninger) og deltager i rapportskrivning skal
energiomsætning nok gå godt! Hjerte-Lunger skal ikke læses i Boron og Boulpaep, da det heri fylder alt for meget
(250-300 sider). Var selv ved at brække halsen på det til sidst!

Der er editeret en del sider ud ift. 5. udgave, ikke mindst i mave-tarm-afsnittet, som netop er/var Berne-Levys stærke side. Den er blevet meget farverigere og “lækrere”, men desværre næppe pensumdækkende mere. Hvis du skal købe én fysiologibog, foreslår jeg Boron. Kender flere som har fået 2-cifrede karakterer med kun den som fysiologibog på 4. og 5. semester (og selvfølgelig løse eksamensopgaver, som på 4. og 5. semester er den ultimative nøgle til at bestå eksamen).