Bøger til 2. semester KU

Nu har jeg prøvet at søge lidt rundt herinde, men har ikke helt fundet det jeg ledte efter så håber at der er nogen der kan hjælpe mig :slight_smile:

  1. Hvilke bøger plejer man at købe på 2. semester (KU)?

  2. Nogen der har erfaringer med “The Cell: Essential Cell Biology.”?.. så der var en der anbefalede den herinde… har også hørt om den, men lidt blandet… men det jeg er i tvivl om er, hvordan den dækker i forhold til pensum.

Hej Mackie!

Følgende bøger på 2. semester, KU skal du have fat i. 2. semester på Ku konstitueres af 3 kurser.

Kursus i Celle- og Vævsbiologi (16 uger)
Kursus i Medicinsk Genetik (16 uger)
Kursus i Sundhedspsykologi (3 uger)

Celle- og vævsbiologi er sammensat af tre fag:

Biofysik (cellulær fysiologi), cellulær biokemi og mikroskopisk anatomi (histologi)

Histologi:

Finn Geneser: Histologi på molekylært niveau. 998 DKR,-.
Dækker pensum FULDT UD og mere til, og kan bruges på 3.,4., og 5. semester også. Bør suppleres med Lars Kaysers notokompendium i histologi, som du kan finde på blackboard. Og evt. Ellen holms kompendium i almen histologi (kan købes billigt på bogmarked)

Biofysik:

Blaustein: Cellular Physiology. God, tynd, konkret og billig bog. Dækker pensum i biofysik udmærket, da kurset er lavet efter denne bog. 298 DKR,-

Cellulær biokemi:

The Cell er klart mest brugt, og som du nævner kan den også fås i the essentials-udgave, men såvidt jeg ved var denne ikke helt pensum dækkende, hvorfor man bruger den store udgave. Men check lige alligevel op med kursusledelsen. koster ca 599 DKR,-.

Medicinsk Genetik:

2 muligheder:

Jorde: Medical Genetics. Fin bog, der dækker pensum på engelsk.

Nørby: Ny bog fra FADL, som dækker pensum nogenlunde, dog er nogle vigtige begreber ikke helt så uddybende skrevet, men det er kort og klart skrevet, hvilket er rart.

Sundhedspsykologi:

En speciel bog, der netop lige er udkommet. Kan købes i bogladen og er udgivet i samarbejde med Københavns Universitet.

Håber det hjalp.

Vh. Kim

Hej Mackie

Så vidt jeg kan forstå på Kim, bruger man stadig the Cell lige som dengang i januar 2005, hvor jeg tog 2. semester. Bogen var dog alt for detaljeret i forhold til, hvad man skal kunne. Man kan meget hurtigt drukne i små detaljer, som man ikke skal kunne alligevel og har glemt til eksamen. Jeg vil anbefale dig, at du begynder at lave eksamensopgaver lige så snart du kan; altså dem, der drejer sig om det, som du har været igennem. På den måde finder du ud af, hvor detaljerede svar der forventes af dig, og jeg tør godt vove at påstå, at det vil kunne spare dig meget tid, for man skal sortere meget fra i den bog.

Da jeg tog kurset var det meget fornuftigt at læse biokemi efter the Cell, da underviserne næsten kun brugte figurer fra den.

Selvom Geneser er både dyr og lidt kedelig, er bogen ret praktisk at have på 4. og 5. semester, og heller ikke så kedelig som på 2. semester.

Håber dette var en hjælp på vejen.

the cell er et must, men klart skal der sorteres. Men bruger man figurerne grundigt og læser teksten flygtigt er man godt hjulpet.

Biofysik læste jeg efter Berne & Lecy
Histologi - geneser kan godt erstattes af eksempelvis: Kierzenbaum: Histology and essential cell biology

håber du kommer gennem bogjunglen

niko

Lige en kommentar til biofysik; Jeg læste også i sin tid biofysik efter Berne og Levy samt BB. Noget af det man skal læse ligger langt ud over pensum. Og de er IKKE pensum dækkende, med mindre man bladrer rundt omkring og ved hvad man skal kigge efter (har jeg fundet ud af senere hen :wink: ). Mange på mit hold læste efter Blaustein: Cellular Physiology. Det var de meget glade for, jeg var panisk! Så læs den bog, og vent med de tykke fysologibøger til 4 og 5 sem! :wink:

Mange tak for svarene :slight_smile:

Hmm… det ville være rigtigt rart hvis der er nogle flere der kunne fortælle noget om “the essentials of the cell”, for overvejer meget at læse efter den istedet for the cell… men ved ikke helt hvordan jeg kan finde ud af om den dækker pensum (nu skal det også tilføjes at jeg IKKE går efter topkarakterer… vil bare gerne bestå… så det gør jo ikke noget hvis den dækker til 8… hvis i forstår hvad jeg mener :slight_smile: )

Hej Mackie

Vi brugte Essential Cell Biology på 1. semester på SDU og jeg synes det er en rigtig god bog - både pædagogisk og indholdsmæssig. Bogen er en “mini” udgave af The Cell så om den er dækkende på KU ved jeg ikke.

Mike

Hej Mackie,

Jeg har en meget pen Essential Cell Biology som du kan købe for 200 kr, hvis det er. Så kan du eventuelt ha den bogreolen :smiley: Ved det er en del som bruger den på Panum, men officielt er den ikke pensumdækkende.

Mvh

Kjersti

Officielt er den ikke pensumdækkende hehe… men hvor meget dækker den ikke…? Altså skal man alligevel ud i at kopiere/læse alle mulige andre steder hvis man kun læser efter Essential Cell Biology, eller hvordan? Og hvor meget mere overskuelig er denne i forhold til The Cell… ?

Jo, jeg kunne godt overveje at købe den… ville det evt give nogen som helst mening at læse essentials først og derefter the cell… eller hvordan?

Kjersti: jeg vil gerne købe bogen… vi kan mødes på panum en af dagene?