Bøger til 1. semester (KU)

Hej

Jeg skal til at starte på 1. semester (KU) og vil lige høre hvilke bøger man skal bruge. Jeg ved godt, at det er forskelligt fra semester til semester, men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre hvilke bøger I brugte.

På forhånd tak

Jeg købte lidt flere bøger end man behøver men skriver både hvad folk normalt køber og hvad jeg har købt (har været glad for de ekstra bøger!!)

De fleste køber:

Humanbiologi - “Hole’s essentials”

Kemi: Mcmurrys “Fundamentals of organic chemistry” + Kemiske data og oversigter (KDO) + mygind 1,2,3 eller 2000-serien… de fleste låner dog sidstnævnte.

  • KDO’en er det eneste du må have med til eksamen.

Jeg købte:

Humanbiologi - “Holes essentials” + “Menneskets anatomi og fysiologi” + “anatomiens navne” + “Klinisk ordbog” + “Dansk/Engelsk medicinsk ordbog”

Kemi: Mcmurry + KDO + lånte mygindbøgerne

Uni Boglads bogliste findes her

http://akademiskboghandel.dk/index.php?id=47&no_cache=1

som er opdateret, compatible til nyste studieordninger

Jeg har lige tjekket bogladens liste og vil lige knytte nogle kommentarer: (er selv lige blevet færdig med 1. semester og er på samme studieordning som du)

  • Selvom de skriver at Holes essentials og den danske “Menneskets anatomi og fysiologi” er alternativer, så er det ikke helt rigtigt, da den dansk ikke dækker pensum. Men det kan gøre en del ting nemmere hvis man læser den danske først og derefter Holes.

  • Kan se at de slet ikke nævner Mcmurry, hvilket de heller ikke gjorde da jeg startede, men langt de fleste vælger mcmurry frem fro Holum i organisk kemi, da den skulle være mere overskuelig og pædagogisk. Mcmurry kan på trods af at de ikke nævner den godt købes i bogladen på Panum og der er læselister til alle udgaverne, som er lavet af underviserne.

  • Til sidst foreslår de at man køber førstehjælpsbogen og en kommunikationsbog til introduktionskurset. Altså du kan sagtens købe dem, men du kommer slet ikke til at bruge kommunikationsbogen så det skal kun være for fornøjelsens skyld. Mht førstehjælpsbogen skal det også kun være for din egen skyld, da førstehjælpskurset ikke har nogen former for prøver. (Der var en del fra mit hold der købte førstehjælpsbogen og så byttede de den igen da de fandt ud af at de ikke skulle bruge den.)

(i forbindelse med TPK skal i have noget om kommunikation, men der bruger man et kompendie, som kan købes i bogladen på et tidspunkt)

  • Derudover så hør hvad forelæserne siger i introugen… men nogle af dem har af en eller anden grund ikke helt styr på sagerne, da vi oplevede at de anbefalede bøger der var udgået fra forlaget og bøger der ikke dækker pensum (de sagde de var pensumdækkende), så vær lidt kritisk overfor hvad de siger dog. Så det bedste råd jeg kan give er at spørge dig ad blandt ældre studerende (helst 2-3 semester da de er på samme studieordning som dig).

God fornøjelse med studiestarten! :smiley:

[quote=“Mona”:2h5dhzj0]Hej

Jeg skal til at starte på 1. semester (KU) og vil lige høre hvilke bøger man skal bruge. Jeg ved godt, at det er forskelligt fra semester til semester, men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre hvilke bøger I brugte.

På forhånd tak[/quote]

Hej Mona

Hermed en væsentlig tilføjelse til de øvrige kommentarer. Fra og med i år på 2006-ordningen anbefaler fakultet, at man i organisk kemi på 1. semester læser efter:

Denniston, Topping, Caret: General, Organic and Biochemistry (5th) - 2007
ISBN: 978-0-07-110597-2

Det er en helt nyvideret bog som efter sigende skulle være meget pædagogisk og letlæselig. Det er i øvrigt samme forlag som har udgivet Hole’s. Nu kender jeg ikke selv til den ny bog, men der må jo være en grund til at den er bliver anbefalet fremfor McMurry, Holum mm. Det ændrer dog ikke ved det fact, at man helt sikkert stadigvæk kan læse efter de tidligere anbefalede bøger.

God weekend.!

Jeg synes at man også sagtens kan overveje MSR’s Bogmarked, http://www.mediciner.nu , til at få mere viden om hvilke bøger man kan læse efter, og mulighed for at købe nogle billige bøger

Der er en stor semester-spredning af studerende, der er med til at afholde det, så der er næsten altid nogle at spørge ang. hvilke bøger man skal læse og hvilke man skal holde sig fra.

Jeg skulle selv til at nævne den. Har kun læst uddrag af den selv, da jeg tidligt købte McMurry, som er en udmærket bog, men så vidt jeg kan skønne er Denniston et al. et bedre køb for pengene. På mit hold har de folk, der har købt Denniston, i hvert fald været meget begejstrede for den. Overvejer selv at få fat i den og læse den rigtigt for at få stoffet til at sidde bedre fast. Der er givetvis et par eksemplarer at få på bogmarkedet, hvis man kommer i god tid :wink:

/Rasmus