Bøger på 1. semester

Hej allesammen!

Jeg vil lige forhøre mig omkring bøger på 1. semester. Jeg ved godt, at man bruger Mygind 2+3, men så er der vist også noget med en “cykelbog” eller hvad den så end bliver kaldt :oops: Hvad er titlen på denne bog? De fleste jeg har talt med siger, at det er meget dumt at købe bøger før man starter (jeg starter d. 1. februar), men er man ikke stort set sikker på, at man skal have denne bog? Det er vel ikke helt uforståeligt, at man synes det kunne være spændende at læse lidt osv inden man starter men omvendt er det også meget ærgerligt at købe en bog, hvis man så ikke skal bruge den alligevel. Håber på at få lidt respons, da der sandsynligvis også er mange andre af dem, der starter til februar, som går med de samme tanker. På forhånd tak for hjælpen! :slight_smile:

Hold jer muntre! Janni

Hejsa Janni

Den bog du taler om hedder “Hole’s Essentials”. Det er en mand på en cykel på fremsiden, deraf navnet… Den skal du helt sikkert ha på første semester, men man ved aldrig hvis det kommer en ny udgave før du starter. Så køb den hvis du er virkelig intressered i at læse allerede nu! Men mit tips er nok at slappe af godt inden studiet. Første semester er ikke særlig hård, og hvis man syns at den er det, så er det Kemien (mygid), og ikke Humanbiologin (hole’s) man syns er svær. Men, gør du bare hvad du syns er bedst!

Hej.
Hvilke bøger bruges herudover på 1. semester på KU?
Andre med positive/negative erfaringer med kemi på føste semester?

Der er også undervisning i TAS (Tidlig Almen medicin og Sundhedspsykologi)… Her kan man købe bøger (jeg gjorde det ikke), men dem er der ingen grund til at købe inden man starter!!
Så kan man vist også købe en lille førstehjælpsbog til førstehjælpskurset, men vent også bare med den…

Ergo, køb cykelbogen (formerly known as babybogen) inden, hvis man vil snuse til studiet…

Det kan anbefales at ringe til Novartis på 39 16 87 00 og bestille den tyske udgave af Netters Anatomi Atlas (den engelske udgave har ikke de korrekte latinske former, har jeg ladet mig fortælle).
Bogen: http://www.thieme.de/detailseiten/3131375817.html

Prisen hos Novartis er 650,- bobs. De sender bogen fragtfrit til hele DK sammen med et giro-kort, god service må man sige. Så sparer man i øvrigt 100-200 bobs i fht. din lokale bogpusher.

Jeg har bestilt min udgave i dag. Den flinke receptionist informerede mig om, at det ikke var deres kerneforretning, og at de i den forbindelse ville stoppe servicen når lageret slipper op. Hun sagde de havde mindre end 400 tilbage, så det er nok ved at være sidste chance for at spare penge. Skynd dig at bestille :slight_smile:

Det er totalt overkill at købe Netters atlas til 1. semester. Det er alt rigeligt at læse i “Cykelbogen”. Personligt mener jeg iøvrigt, at man slet ikke har brug for et atlas overhovedet i løbet af studiet - ej heller på 3. semester.

  • Mikkel

Izo læser jo også på AU så han har/havde jo nogle andre bøger på 1. semester end man har på KU så vidt jeg ved.

Hej mackie! Du kan se dit skema her:

http://skema.adm.ku.dk/sund0607/dk/studentset.htm

Det var det jeg forgæves forsøgte at vie dig på Panum. :roll:

MVH P.

Besøg bogladen på Panum, her kan du få en bogliste over de bøger du skal bruge på 1.semester og samtidig se den boghandler hvor du bliver plukket for alt hvad du ejer.

Når du ved hvilke bøger du skal bruge kan de stort set alle sammen, lånes på biblioteket i hvetfald Panums eget bibliotek( her skal du bruge dit studiekort eller sygesikringsbevis for at kunne låne)

Held og lykke!

Til marckie! Håber du kommer på hold 107 da det er det hold hvor Jan står for kemiundervisningen!

Tossen: Hvordan kan du se hvem der er lærer på de forskellige hold? Jeg ved ikke om jeg er helt tosset, men når man vælger de forskellige hold på 1. semester viser den ingenting… er det mig der gør noget forkert eller er det bare ikke blevet sat på endnu?

…Det er fordi du ikke har undervisning i denne uge :slight_smile:
Vælg en en anden uge…

Hej mackie! kan du ikke ringe så skal jeg forklare dig hvordan det fungere. :slight_smile:

[quote=“mgybel”:2h3nu7yd]Det er totalt overkill at købe Netters atlas til 1. semester. Det er alt rigeligt at læse i “Cykelbogen”. Personligt mener jeg iøvrigt, at man slet ikke har brug for et atlas overhovedet i løbet af studiet - ej heller på 3. semester.

  • Mikkel[/quote]

ahVA :?: :!: :?: :?: :shock: :shock: :shock: :!:

Læser vi det samme eller hvad? … kan simpelthen ikke forestille mig en AU’er sige sådan :twisted: :slight_smile:

[quote=“jensemand”:2aztg9f0][quote=“mgybel”:2aztg9f0]Det er totalt overkill at købe Netters atlas til 1. semester. Det er alt rigeligt at læse i “Cykelbogen”. Personligt mener jeg iøvrigt, at man slet ikke har brug for et atlas overhovedet i løbet af studiet - ej heller på 3. semester.

  • Mikkel[/quote]

ahVA :?: :!: :?: :?: :shock: :shock: :shock: :!:

Læser vi det samme eller hvad? … kan simpelthen ikke forestille mig en AU’er sige sådan :twisted: :slight_smile: [/quote]
… nu er Mikkel så også KU’er. Det er undertegnede, som anbefaler bogen, der er AU’er. Jeg giver en kop kaffe - skal du have mælk og sukker i? :wink:

Hej… Er selv optaget på AU her til september, men har slet ikke hørt noget om bøger. Skal man købe dem inden studiestart?

Nej . vent du fint med det.

Alt andet er himmelråbende tåbeligt en del af studiestarten er køb af bøger.

Ah fik det til at virke… man skulle åbenbart vælge “skema” istedet for “liste” for at den ville samarbejde.

Ved i hvornår man finder ud af hvilket hold man kommer på?

Cykelbogen er passé - nu hedder den vistnok “negerbogen” efter negren på forsiden.

Nu jeg er herinde, må jeg hellere advare om at vælge Holums bog til organisk kemi. Manden overgår selv Mygind i pædagogik, så man skal vende et uendeligt antal sider, før man har modtaget bare en lille smule information.

Til bl.a. emnerne bioenergetik, enzymkinetik etc. har Jørgen Christoffersen lavet nogle notesamlinger (link på http://www.imbg.ku.dk). De er selvsagt mere koncise end Mygind, men du sparer også ca. 50 sider pr. emne. De er dog en anelse mere udfordrende.

Angående bøger og fag på 1. semester vil jeg bare lige informere om at TAS er blevet erstattet af TPK (tidlig patient kontakt), hvor man kan printe noget information ud fra http://www.pubhealth.ku.dk/am/Undervisning/1_semester/
og ellers købe et lille ubrugeligt kompendium i bogladen.
Personligt mener jeg ikke at det er nødvendigt med et atlas til første semester… Hole’s dækker alt hvad man skal kunne i humanbiologi.
Til almen kemi er der vist ikke rigtigt alternativer til Mygind, mens der til den organiske kemi er ”Holum” eller ”McMurry”, som skal vælges alt efter temperament. Forskellen på disse bøger er, at McMurry bruger 3 sider på at fortælle det som Holum bruger 10 sider på.

…men som alle andre anbefaler, så vil jeg også anbefale at vente med at købe bøger inden studiestart.