Bøger om intensiv terapi

Nogle, der har forslag til gode bøger om emnet? både teoretiske og praktiske indgangsvinkler har interesse…

  • Mikkel

Jeg kan bestemt anbefale bogen “Rationel væske-, elktrolytbehandling og ernæring” af Allan Engquist og Birgitte Brandstrup, ISBN 87-628-0501-0.

Den giver en teoretisk indføring i grundlæggende væsketerapi samt væsketerapi i forskellige specifikke kliniske siuationer. Den er mere eller mindre bibelen for alt arbejde på intensiv, i hvert fald som indledning. Den er nem at gå til, og passer i kittellommen…

(jeg har ikke aktier i bogen, synes bare den er god :slight_smile: )

vh Rasmus

samme her… :smiley:

Bogen Intensiv Vãrd (mangler en svensk korrekturlæser her) er ret god og ret ny. Den kommer, synes jeg meget godt omkring mange af de problemstillinger man møder på en intensivafdeling.

vh
Michael

VT bogen har en god gennemgang af respiratorer (mest servo 900, dvs gammel model) og alt udstyret. Den danske anæstesibog kommer også ind på mange relevante emner, men lider desværre under at mangle ‘rigtige’ afsnit om intensiv terapi.

Ellers kan jeg anbefale afsnittet om intensiv terapi i Kumar & Clark, og hvis du vil mere i dybden, så samme område (der er flere afsnit) i Harrisons Principles of Internal Medicine.

de flest udlanske med. komp. har noget om det.

men hvis du vil have nørd bogen skal du have The ICU Book. det er nok bogen på området.

Jeg kan anbefale “Irwin and Rippe’s Intensive Care Medicine”, der er en ordentlig motherfucker på to bind (ca. 2500 sider), men vistnok lidt af en bibel inden for specialet. Kan garanteret fås billigt på abebooks.com, hvor jeg selv fandt den i sin tid.