Bøger i Odense

Jeg ville høre om der var en der læser i Odense, der kunne ridse de bøger I bruger op med titel og forfatter…

Har nemlig fødselsdag og er lige kommet ind på medicin, så skal jo ha de bøger :slight_smile:

Håber nogen kan hjælpe

tak!

Hejsa cloe

De bøger der bliver undervist i på 1. sem. på SDU er:

Finn Geneser: Histologi - På Molwkylærbiologisk Grundlag
Finn Boysen-Møller: Bevægeapparatets Anatomi
Helge Mygind: Kemi 2000 A-niveau 1 og 2

Derudover skal du have et anatomi atlas. Her er der lidt forskellige meninger om hvad der er bedst, men jeg kan personligt anbefale:
Netter: Atlas der anatomie des menschen
Den er godt nok på tysk, men det er meget begrænset hvor meget tekst der er i den. Det er jo mest billeder og latin.
Der findes også en med Sobotta, men den skulle være dyrere og nomenklaturen ikke altid helt korrekt. Til gengæld skulle den være mere detaljeret.

Senere på semestret skal du bruge Devlin’s Biochemistry, til biokemien.

Alt er selvfølgelig vejledende, men det er disse bøger der bliver undervist efter.

Håber alt går vel, og held og lykke med det hele

Jacob

Lige et godt råd…
Hvis du kan vælge frit på hylden så vælg Finn Genesers “Histologi…”
Den koster en tudse.

Et godt råd - vent med den… den er overkill. Lån den evt på biblo og kig i den.

Eller ønsk dig et gavekort :wink:

Et alternativ til Geneser, er Ellen Holm Nielsens Kompendium i Almen Histologi. Den ved jeg der også er en del der bruger. Den kan modsat Geneser bare have tendens til at være for overfladisk.

Men som Frold siger, vent med at få fat i den, men vær klar til det, da det er mange penge man skal af med meget pludseligt ellers.

Et godt råd er generelt AT VENTE med at købe bøger til lidt inde i semestret - så har du bedre overblik over de forskellige muligheder, samt hvad de forskellige undervisere anbefaler osv. Du skal ikke bruge bøgerne før da, og hvis du er vild efter at læse forud i sommerferien, så smut på biblioteket…

Mener også ligeså godt du kan vente til du starter. Når du er startet får du 10% rabat på alle bøger i boghandlen på OUH. (15% på FADL-bøger). Tror ikke du får rabat uden at kunne fremvise studiekort.

Mvh. Mike

Kan klart anbefale Finn Geneser, selvom det måske er en smule overkill er det en rigtig god bog, med rigtig gode illustrationer og selvom den virker uoverskuelig ved første gennemlæsning så kommer du til at læse dine bøger igennem et par gange før eksamen, og Geneser bliver bare bedre og bedre for hver læsning, den giver også en masse tillægsinformation med kliniske bokse

Vil klart anbefale Netter over Sobotta, Netters tegninger er mere simple og overskuelige og det er mest ligegyldige detaljer der ikke er taget med, har selv begge Atlas’er og mener kun Sobotta’s er bedre i neuro(anatomi) og enkelte organer, desuden er de fleste atlas i Sobattas med “forkert” latinsk nomenklatur som det også påpeges her, endelig er den dyrere

dog skal det siges at Sobotta har lavet en jubilæumsudgave med “korrekt” latin og samlet i et bind der efter sigende skulle være god

med hensyn til Ellen Holm… synes meget af bogen stinker (og det er de fleste histologi-undervisere på AU i hvert fald enig i) hendes terminologi er halv-underlig og illustrationerne elendige, men den meget basic hvis man bare lige skal have et sneak-peak i histologien

synes ikke nødvendigvis du behøver at vente med at købe bøger før undervisningen starter, fordi hvis den er nogenlunde som på AU så er det meget svært at læse anatomi efter en anden bog en den anbefalede, andre bøger kan bruges sideløbende eller som remindere til eksamen, men at læse en anden uden at have den opgivede mener jeg er højt spil

det her er dog bare min mening, ikke noget der er generel konsensus om på området

Jens

og ja forresten, hold dig langt væk fra bogladen, der findes ikke det sted på internettet hvor bøgerne ikke sælges billigere, selv med rabat (og det er til gengæld et faktum), brug eventuel den søge funktion der er på det her site

Vil give jensemand ret i at nettet mange gange kan gøre bogkøb mere overkommelige. Specielt når det drejer sig om engelske bøger kan de ofte findes billigt på nettet. Angående danske bøger tror jeg sjældent man kan finde dem billgere end i boghandlen på OUH eller ude på uni… Har dog ikke undersøgt det næmere…

Mike

Ellen Holm skal man nok have oplevet i aktion, hvis man skal holde af hendes kompendie. Synes nu personlig at det er glimragende til at danne et hurtigt overblik. Så følger der jo også hende legendariske cd-rom med, med alle de mærkværdige og mistænksomme lyde hun producerer undervejs.

Hvis du ikke vil vente og få de 10% studierabat med, vil jeg klar anbefale at du køber Finn Boysen Møller og læser de først ca. 100 sider ( vist nok ) som handler om generel nomenklatur m.m.
Derudover kan du købe Netters atlas, så kan du jo dyrke lidt visuel indlæring og få stillet din nysgerrighed.

God læselyst

Det fik mig gennem al histologi undervisning. Og jeg har egentlig været glad nok for det kombineret med diverse øvelser/CD-rom lessioner på Uni… men der er selvfølgelig en grund til at de er gået væk fra hendes bøger… Jeg synes dog at de var ok. Nu har jeg en Finn Geneser stående, som jeg har læst i ca. 2 min. i alt… så jeg synes den er overkill at købe… :smiley:

Jeg vil også anbefale Netters Atlas frem for sobotta. Men det er jo en smagssag… Mht. Helge Mygind, så vent til du starter. Man plejer at kunne skaffe disse bøger brugt til en fornuftig pris - istedet for at købe dem fra ny, da man ikke kommer til at bruge dem mere efter 2. semester… Jeg har et sæt (bind1+2), så du kan bare sige til når du starter, hvis du ikke finder andre…

Held og lykke med studiet

Jeg er helt klart også til Geneser! Efter min mening kan man bruge bogen gennem stort set hele sit studie.
Der er fx gode kapitler om immunologi og mange andre basale ting, når man når der til.
Jeg har brugt min Geneser på 2.del også, så efter min mening er pengene givet godt ud.

Anders
P.S. De andre Uni’er griner af os når vi siger vi læser efter Ellen “Olm” i Odense.

Nu er det også et kompendium, så det er ikke fair at sammenligne de 2 bøger.

Siden ovenstående debattører selv har haft histologiundervisningen, er der sket et par ændringer… Førhen har man kunnet vælge frit mellem Ellen Holms kompendier og Geneser, nu undervises der UDELUKKENDE efter Geneser! Derfor kan man jo sagtens vælge at læse efter Ellen Holm, men det kan ikke anbefales! Grunden til, man er gået bort fra Ellen Hom, er at kompendierne er forældede. Det er gammel viden, der står deri, og nomenklaturen er forkert! Det er vigtigt at bemærke sig for nye studerende, for hvor man i gamle dage selv måtte bestemme, hvem man ville tro på til eksamen, gives der nu forkert for Ellen Holm-viden, hvor de to er uenige. Der er for mig at se slet ingen tvivl om, du skal vælge Geneser!

Frold - du har helt ret i at de to bøger ikke kan sammenlignes. Ikke desto mindre var Ellen Holms kompendier den anbefalede lærebog dengang jeg læste histologi - Geneser var angivet som en god “håndbog”.

Nikolaj - det er da godt nyt at SDU har opprioriteret histologi. Tro det eller lad være - man kan godt bruge det til et eller andet.

Anders

godt at høre at SDU’s politik om fri lærbog, gør at man nu bliv straffet til eksamen hvis man læser ikke efter den rigtig.

Selvfølgelig bliver man straffet, hvis man skriver noget forkert!!!

det har du da ret , men der er også fejl i finn’s bog.
hvis man har låst sig fast på finn’s nomenklaturen, skal man jo bare sig at det kun er den bog der er god nok!
noget de ikke rigtig kan med politiken i den nye studieordning, hvor målsætninger er det man skal køre efter.

jeg er total ligeglad hviken bog de bruger(jeg er færdig med 1. del).

Det drejer sig ikke om, at man SKAL sige, Geneser er bedst! Der er da sikkert også fejl i Geneser… Jeg tænkte mere på inddelingen af bindevævet, typerne af kollagen osv, hvor Ellen Holm er forældet! For et år siden, ville det blive godkendt, hvis det stod i EH, hvor det nu vil regnes for forkert til eksamen!