Bøger 4. semester

Hej alle fremragende mennesker på Studmed.dk
Jeg tænkte på om der var nogen som vidste hvilke bøger man skal bruge til 4. semester KU, og om nogen er bedre end andre?
På forhånd tak

Til det der tarvelige metodekursus skal du bruge de 3 bøger, som anbefales + det kompendium du kan få i bogladen. Alle læser efter dem og de er fuldt dækkende, så køb dem!

Du skal derudover bruge:
En fysiologi-bog: Her brugte jeg Medical Physiology af Boron&Boulpaep. Mange sværger til Berne&Levy istedet og kalder B&B for ufokuseret. Jeg synes derimod at B&B var dejligt detaljeret og meget pædagogisk med tegningerne. Der er én bog mere, men den kalder fakultetet for “tyndetbenet”, så den ville jeg holde mig fra. En af de 2 nævnte, så skal du nok kunne klare dig.

En biokemi-bog: Her findes også 3. Meisenberg er den, som fakultetet anbefaler. En amerikansk lærebog, der er ganske pensumdækkende og rigtigt fint beskrevet. Min læsemakker læste efter den og var rigtig fint med. Der er også “Biokemi” fra FADL. Den brugte jeg selv, og jeg vil sige, at de ekstra penge (den er dyrere end Meisenberg) i min verden er godt givet ud, da jeg er en af de tosser, der bliver ukoncentreret, hvis jeg skal læse engelsk i meget lang tid. Forskellen på FADLs og Meisenbergs er pensummæssigt ikke specielt stor. Der står stort set det samme i dem, så det er vel sådan lidt hip som hap, hvad man vælger.

En respirationsfysiologi-bog: Fakultetet sværger til “Essentials of respiratory physiology” af West, men jeg vil ikke anbefale den. Ufokuseret, udetaljeret og imo meget rodet. Han snakker alt for meget om alle mulige øvelser man kan lave, istedet for at forklare, hvad fanden han egentligt mener. Fakultetet lægger også en dansk bog ud i pdf-form på Absalon, som er gratis. Den er udmærket, men lidt gammeldags i sproget. Jeg læste selv efter min B&B, selvom fakultetet ikke anbefaler det. Det, jeg missede, samlede jeg op via eksamensopgaver. Vær opmærksom på, at respirationsfysiologien mest handler om, at komme ind i beregningsmetoderne.

Energiomsætning: Din biokemibog og din fysiologi-bog er pensumdækkende for dette. Her handler det igen om, om du kan finde ud af at lave beregninger.

Til sidst skal du bruge Hoved-hals fra 3. og din histologi-bog fra 2.