Bog til psykiatri

Hey,
Hvilken bog har I læst psykiatri efter? Synes ikke der er nogen, der sådan rigtig slår igennem på boganmeldelsensiden?

I neuro er det vel FADL bogen?

Hvad med socialmedicin og retsmedicin?

Go valgdag :slight_smile:

Hej
Er der ikke nogen som vil uddybe dette gamle emne. Står vist i samme situation som Lindse gjorde sidste år. 10 semester!!

I psyk er der også anbefalet en ny bog - day poulsen. Nogen som har læst den?

Er det nødvendigt at smide 800kr efter en neurobog?

Er selv først på 10. nu, men har haft et vikariat og i den forbindelse læst Klinisk psykiatri af Hemmingsen o.a.
Den bog er virkelig god, især afsnittet om skizofrenispektret, men jeg kan ikke anbefale den som lærebog på et travlt semester da den er ret omfattende og ikke altid særligt godt struktureret. Bogens styrker er at den er grundig og oftest velskrevet, men kapitlerne er svære at få overblik over og vigtig information er ofte meget godt gemt i tekst-oceanerne.

Akut psykiatri af Benjaminsen o.a. er en kittelbog som gennemgår hele voksenpsykiatrien, men har et særligt praktisk fokus på akutte situationer og visitation. Dette gør bogen værdifuld ud fra et praktisk synspunkt, men bruger man den som lærebog vil jeg nok mene at man kommer til at savne nogen grundlæggende forklaringer og beskrivelser.

I psykiatri læste jeg Psykiatribogen fra Fadls forlag (Vestergaard, Sørensen) og supplerede med kapitlet om skizofreni fra Klinisk psykiatri (som i øvrigt er skrevet i det mest indviklede og snørklede sprog jeg længe har læst. Forfatteren har givetvis selv tankeforstyrrelser i form af vag og omstændelig tale).
Fadls bog er temmelig tynd i det, men pensumdækkende. Så hvis man ikke går efter 13-tallet er den udemærket. Vi blev af vores tutor “advaret” imod Klinisk psykiatri, da den er for omfattende og indviklet til nybegyndere indenfor faget.

Mht. Neuro var jeg rigtig glad for Klinisk neurologi og neurokirurgi. Man kan godt læse i med.komp, men neurologisk undersøgelse er langt langt bedre beskrevet i neurobogen. Alternativt kan man kopiere de første kapitler og læse resten i kompendiet.

Meget enig med Juks. Hvis man ikke har særlig interesse for psykiatrien vil en af de 2 små bøger (FADLs eller Bolwigs hvide) suppleret med skizofreni fra Klinisk Psykiatri være ganske idéelt. Hvis man vil have lidt ekstra er klinisk psykiatri faktisk også ganske velskrevet og tager efter min mening ikke så meget ekstra tid.

Den lille akut psykiatri er i øvrigt perfekt til kittellommen og til hurtig læsning.

Desuden bør man gennemlæse ICD-10-bogens afsnit om de vigtigste sygdomme (især skizofreni og affektive lidelser forventes man at kunne kriterierne mere eller mindre udenad). Bogen kan klart anbefales op til eksamen :slight_smile:

Mht. neurologi er neurobogen ret god. Godt nok er kompendiet dækkende og forfatterne er de samme, men neurobogen har meget klinisk med, som kompendiet mangler. Desuden er billedematerialet også bedre.

Socialmedicin er der vist ikke så meget at vælge imellem, så bare find den bog, der er, og fald i søvn på sofaen til den. Håb at din underviser har nogle gode noter ligesom vores havde i Lyngby… desuden lærer man vist det meste til timerne i socialpsykiatri.