Bog i almen patologi, 5.sem?

Jeg undrer hvad for en bog man skal vælge til undervisningen i almen patologi på 5. sem? Er der nogen der har forslag?

Jeg kan kun anbefale ::
Basic Pathology - Kumar, Cotran, Robbins
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=101

Den er opbyggede efter organer og må derfor være yderst velegnet til ny studiordning…Jeg var glad for at læse efter den på gammel ordnings 11. sem

jep, er enig, klart bedre en rubins eller den danske bog!!! køb den, sammen med BRS pathology…

du kan købe min for 250 - se auktionen

Lyder jo som om der kun er en bog at vælge.
Jeg undrer mig bare over, at den I omtaler ikke er anbefalet på det pågældende kurses hjemmeside:

Lærebøger: Forslag til lærebøger.
Almen Patologi, Teori og Praksis, U.Baandrup m.fl. red., FADL’s Forlag, København, Danmark
Klinisk Patologi, Teori og Praksis, U. Baandrup m.fl. red., FADL’s Forlag, København, Danmark
Essential Pathology, Rubin, JB Lippincott Company, Philadelphia, USA
Pathology, Rubin & Farber, JB Lippincott Company, Philadelphia, USA

V.H.

Anders Sven Harald

Jeg synes den danske bog er ganske glimrende - på trods af lærernes angreb på princippet om en dansk lærebog i patologi.

Og den nye udgave (2.) er nu dækkende for 5. sem KU - hvis man ikke vil benytte bogpakken og købe bogen til klinisk patologi samtidigt.

Er der nogen der har læst efter Essential Pathology, Rubin, JB Lippincott Company, Philadelphia, USA.
Er den god/dårlig?
/Brunnhage

Hvilken er BRS pathology?

brug søgefunktionen på siden…
ellers her er linket.
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1 … +pathology

Jeg læste Essential Pathology af Rubins. Den er udemærket og hurtigere læst end de danske. Den opfrisker ikke anatomien men det har vi jo andre bøger til

Jeg er ikke fan af Rubins Essential. Den er rodet bygget op og den indledende “almene” patologi er efter min mening ikke særlig god, især, da de ikke spørger til de engelske definitioner på 5 sem. Men ok - prisen er da rimelig i forhold til den danske.

Jeg vil gøre opmærksom på Underwood: general and systematic pathology 4th ed.

Den er anmeldt her på sitet, og er voldsomt god. Slår efter min mening alle de andre bøger med flere længder.

Interessant at høre så forskellige meninger.
Virker som om der er et utald af bøger man kan læse efter når det handler om patologi, hvilket folk så også gør.
Havde været lidt nemmere for os stakler der skal til at vælge, hvis der var bred enighed om hvilken lærebog der var bedst :slight_smile:

Virker dog som om det er en god ide at vælge en bog der går frem efter organerne? Eller?

Og mange tak for Jeres erfaringer, er en stor hjælp. Har en del mere tiltro hvad der bliver udtrykt her på siden, end hvad instuttet anbefaler.

Peter P

Alle bøgerne er på Panum Bib
Find læseplanen og tag ned og kig dem igennem.

Jeg klarede mig fint på 5. med lidt bladren i Rubins Essential, som jo er halvt så dyr som DE danske(skal bruges 2) og så supplering med noter fra undervisning samt denne definitionsliste fra instittutet.
Den er rar da der primært spørges til definitioner til eksamen.

http://www.imp.ku.dk/FElling/dk/7.%20se … %20ark.htm

held og lykke

nikolaj