Blød eller hård kirurgi i turnus - størst udbytte?

Nu når turnusprioteringen langsomt nærmer sig er jeg begyndt at tænkt på, om jeg skal vælge ortopæd eller parenkymkkirurgi i turnus.

Hvad er folks erfaring. Hvad får man mest ud af fagligt?
Vil gerne husere i skadestuen og lappe folk sammen, men får man mere ud af at gå som kirurgisk forvagt? Større erfaring med f.eks akut abdomen osv. Kan godt regne ud at ingen har prøvet begge dele i turnus, men måske nogen alligevel kan dele ud af deres erfaring

Rigtig godt spørgsmål… Jeg har selv tænkt meget over det, men valgte at vælge ud fra geografi frem for speciale, hvilken jeg har fortrudt nu…

Hvad vil du gerne være når du bliver stor? Hvad ligger i uddannelsen til det? Hvis du vil være almen mediciner, så får du parenkymkirurgi i uddannelsen, og så ville jeg bestemt vælge ortopæd nu. Det kommer også lidt an på hvilken kirurgisk afdeling du kommer på. Er det en med bredt optag af patienter, så er det fint og lærerigt, men hvis de eneste akutte patienter du får at se, er urologipatienter, så kan du primært se frem til en god nattesøvn på dine vagter. Men det er der jo også nogen der foretrækker… :zzz:

Men se også på den ortopædkirurgiske afdeling… Er der mellemvagter i vagt eller kan du risikere at stå alene med dybt traumatiserede patienter? Så må du selv vurdere hvad du er til…

Jeg har ingen løsning, men ville selv foretrække et ortopædkirurgisk ophold. Jeg tror det giver lidt mere hård på brystet, hvis man da undgår selv at blive traumatiseret pga. overbelastning…

Ved du hvor du skal hen?

@Shigella: Nej ved endnu ikke hvor jeg skal hen. Trækker først nr. næste efterår, men det kunne være rart at have afklaret med sig selv om man er til blød eller hård kirurgi. Har en fornemmelse at at ortopædkirurgien bliver prioteret højest inden for et amt af turnuskandidaterne ( selvfølgelig sekundært til beliggenhed ), men dette kan sagtens være en forkert antagelse.

Drømmen er at blive infektionsmediciner eller noget indenfor et andet medicinsk speciale. :up: Alternativt psykiater. Har en idé om at et turnusophold på parankymkirurgisk afsnit kunne være mest nyttigt i den henseende. Hvad er arbejdsopgaverne? OP-assistent dage kan jeg naturligvis ikke bruge til noget. På den anden side kunne det også være sjovt at prøve kræfter med skadestuen hvor man kan indøve nogle håndgreb og blive sat i nogle akutsituationer.

Any thoughts? I øvrigt så kan man sove når man bliver gammel :zzz:

Jeg har selv haft turnus på organkirurgisk afdeling, hvor der også kom urologiske og karkirurgiske patienter. Det kan jeg godt anbefale, men det er klart at skal man være almen mediciner vil jeg anbefale ortopæd kirurgi i turnus, da man ser MANGE ortopæd problemstillinger i praksis. Ønsker man et medicinsk speciale vil jeg anbefale blød kirurgi til enhver tid.
I praksistiden savnede jeg alle skadestuekneb, men nu skal jeg nok ikke være almen mediciner og så er det til at overkomme

Lyder interessant. Kan du uddybe lidt?

Der er langt flere medicinske problemstillinger/differentialdiagnoser i organkirurgi end ortopæd kirurgi. Man får rutine i vurdering af abdomen, anæmiudredning, gastroenterologi mm.
Ortopædi er langt hen af vejen jo ret ligetil (med al respekt). Med mindre man vil være reumatolog selvfølgelig :slight_smile:

Jeg har haft et organkir.vikariat under studiet og var på ortopæd under turnus. Er snart færdig med min thorax/kar-kirurgi-introstilling og det er oftest de parenkym-kirurgiske erfaringer og differential-diagnoser jeg har fået brug for siden hen.
Så jeg kan fuldt tilslutte mig hvad Jesper R Balle skriver.