Biokemi - Nielsen, Krukow


http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=517

Nielsen og Krukow,
hæftet hardback,
udgave/oplag: 02/02,
årgang: 2002,
ISBN: 87-7749-339-7

Forlag skriver:

En solid biokemi-bog på dansk! To the point og uden for mange dikkedarer. Det eneste store minus er den meget kedelige grafiske opbygning kun i sort-hvid; hvis endda så bare forsiden havde lidt sprælske farver…men har man nogle tusser kan man jo bare sidde og farvelægge mens man læser.
Den er selvfølgelig ikke lige så omfattende og detaljeret som nogle af de andre (udenlandske) lærebøger, men fuldt tilstrækkelig og meget forståelig!!!

Forfatterne gør selv opmærksomme på at de har skrevet en bog der er direkte formidlende. Det har de ret i; der er ikke megen ophidsende læsning at hente. Det er bestemt muligt at lære fedtsyrecyklus, glycolyse og alt det andet, men det er gennemgående at teksten er langt, langt lettere at forstå hvis grundbegreberne er på plads først. Kapitlet om fx aminosyrestofskifet er uoverskueligt og giver ingen hjælp til den indlæringsmæssige organisering af stoffet. Generelt kræver det mange opslag og megen bladren rundt at få et overblik over fx stofskiftet ved faste og ikke-faste, og de ledsagende figurer bliver noget uoverskuelige af de plus- og minustegn, der skal illustrere regulatoriske check-points.
De kliniske korrelater er der, men mest i form af faktuelle oplysninger frem for beskrivelser der kunne hjælpe på forståelsen eller vise stoffets relevans, sådan som det kendes fra udenlandske biokemibøger
Alt i alt kan Krukow og Nielsens Biokemi ikke siges at være pædagogisk, men den indeholder en masse biokemisk viden, hvis man som læser formår at grave den frem. På sin vis er det også bogens force: Der er ikke andet at gøre end at læse intensivt.

N & K’s Biokemi kan være kedelig at læse i. Det er blevet sagt før. Nogle kapitler er bedre end andre. Jeg fik aldrig et godt overblik over aminosyremetabolismen. Forfatterne (eller en af dem) har det med at skrive, som om han tænker tysk, men skriver dansk. Det resulterer i unødvendig lange og uoverskuelige sætninger, og betyder at bogen “bremser” en, når man er i gang med at læse den. Det er ikke noget større problem, men kan være ret frustrerende og irriterende under eksamenslæsning.

Det gode ved bogen er, at den indeholder mange vigtige oplysninger. Den er solid, og man henvender sig ikke til andre bøger fordi man ikke kan finde nogle oplysninger. Kapitlerne er praktisk bygget op, med en introduktion, beskrivelse af begreber, integration af disse, og til sidst (min favorit del): Patologiske tilstande. Selvom vi på bachelordelen ikke skal fordybe os for meget i patologi, hjælper afsnittet til forståelse og betydning af hvad man lige har læst i de forrige sider.

Det skal også nævnes, at N&K er dyere end både Meisenberg og Devlin, men det bør ikke være grunden til at man ikke køber den.

Bogens største fordel er efter min mening at den er på dansk. Det er altid rart at lære de korrekte danske navne (som man skal bruge til eksamen).

Bogens største fejl må være de meget lange sætninger, som ofte strækker sig over adskillege linier. Hvis man bliver forstyrret mister man let hele sætningen og skal starte forfra - nogle gange var jeg også nødt til at læse nogle sætninger igen for at få hele meningen ud af dem.

Jeg begyndte at læse i meisenberg men skiftede snart til krukow. Krukow forklarer sammenhangen på et meget godt måde, som jeg ikke synes at de andre anbefælede bøger til 4.semsters biokemi gør.
Jeg synes ikke at bogen er kedelig bare fordi at den er sort-hvid. Meisenberg (en af de andre anbefælede bøger) har en blå-hvid grafisk opbygning og jeg kan ikke se at denne forskel er af stor betydning.