BIOKEMI - Det nye 3. semster på AU

Hej alle I rutinerede kollegaer derude.

På den nye ordning er 3. semester, på AU, bestående af ren biokemi - dvs 1. og 2. del, som tidligere var fordelt på hhv. 4. og 5. semster.

  • Er der nogen af jer, der kan sige noget om denne opbygning?

  • Er det en fordel at køre alt biokemi over ét semster, og bliver det en hård opgave?

  • Er det en god ide at begynde at forberede fra nu af? (JEG HAR TO BØRN NEMLIG 3. på vej :slight_smile: ))

  • Er det svært at læse biokemi, og især da bøgerne er på engelsk?

På forhånd, tak for jeres hjælp

Mvh en kollega

Jeg har lige afsluttet 5. semester på AU så jeg har læst biokemi og fysiologi samtidig.

Jeg tror bestemt at det bliver en velsignelse for jer at kunne fokusere på ét fag ad gangen. Særligt i forbindelse med eksamenslæsningen tror jeg det er en stor gevinst. Godt nok får i kortere tid til at lære stoffet, men til gengæld skal I ikke koncentrere jer om fysiologien, og I skal ikke huske stof fra et år tilbage. Jeg synes generelt at den nye studieordning ser meget fornuftig ud på papiret - så må vi se hvad der sker i praksis.
Mht. at forberede sig allerede nu så vil jeg ikke anbefale dig at bruge din ferie på at sidde og kværne biokemi, for det kræver en del vejledning at finde ud af hvad det væsentlige ved stoffet er, og hvad man kan tillade sig ikke at bruge helt så meget krudt på. Mit råd er at du bruger tiden med dine børn i stedet, og får ladet batterierne op til et hårdt semester.
Biokemi er ikke som sådan et sværere fag end andet du møder på medicinstudiet, men mht. bøgerne vil jeg (helt for egen regning) foreslå dig at du køber den danske bog i stedet. Den er LANGT bedre end den engelske og den dækker pensum stort set komplet. Den engelske er elendig både fordi den simpelthen ikke er godt skrevet og fordi den er spækfyldt med fejl (den sidste retteliste fra AU fylder 13 hele A4 sider). Jeg læste og bestod selv efter den danske og personligt synes jeg det er en fremragende bog. Køb evt. den engelske brugt som supplerende læsning. Den skulle kunne fås billigt hos tidligere studerende

Held og lykke med den nye studieordning, og med biokemien.

Mvh Kristian

Okay, tak for svar.

Jeg vil godt hurtigt kigge tingene igennem, men problemet er, at der stadig ikke er tilrettelagt nogen læseplan endnu…siden er slet ikke blevet opdateret.
Men jeg er fit for fight - vil bare ikke slide som før…det var noget af det sygeste, jeg prøvede på 2. semester! De siger, det er en af Europas sværeste eksaminer.

Hvordan vil du sammenligne det med det 2. semester så?

Og ér det svært? For der er jo også kemikursus den første måned +/-.

ANDRE DER SIDDER MED MENINGER OM OG HOLDNINGER TIL BIOKEMI MÅ GERNE KOMME MED KOMMENTAR, TAK.
pfhånd tak for svar

Mvh en kollega.

kristian-c :

Tillykke forresten med bestået 5. semester :slight_smile:

Kære kollega

Det er selvfølgelig svært at udtale sig om en ordning, som vi ikke selv har prøvet. Dog vil jeg give Kristian ret i at det ser ud til at være en bedre løsning på papiret. Specielt vil jeg sige at du kan se frem til at kunne fordybe dig i faget uden at have fysiologien hængende over hovedet.

Jeg husker 5. semester som værende et af de hårdere semestre, dog ikke lige så slemt som 2. semester. Det tror jeg dog primært skyldes at man på daværende tidspunkt netop har prøvet 2. semester.

Hvis I kommer til at få samme kurser, her tænker jeg på PCR og lignende, som vi havde, vil mit råd være, at du i forbindelse med dette sætter dig grundigt ind i disse procedure og får spurgt ind til dele, du er i tvivl om her. På min årgang blev vi overrasket af et essayspørgsmål i netop syntese og PCR til eksamen. Men som tidligere nævnt af Kristian så hold ferie nu og læs når semestret starter.

Med venlig hilsen

Ole

Tak for svar.

Her er et link til den nye ordning:

http://health.au.dk/fileadmin/www.healt … slinje.jpg

Jeg vil dog læse de gamle Mygind kemi bøger for lige at sætte dét på plads.

Nogen, der kan komme med info omkring sværhedsgrad?

Puha! Fysiologi på et semester? der skal svedes plasma for at kunne klare det hele!

Kære kollega

Du skal vide at Mygind bøgerne primært fordyber sig i uorganisk kemi og organisk kemi fra et kemisk perspektiv og mindre fra et biokemi perspektiv. Med dette mener jeg, at Mygind bøgerne er mere fokuserede på reaktionstypers enkelte egenskaber og ikke den overordnede sammenhæng. De er ikke et dårligt udgangspunkt, men ved min eksamen var den tidligere obligatoriske kortsvarsopgave i uorganisk kemi roteret bort, jeg skal ikke kunne sige, om det fortsat forholder sig således.

Med hensyn til sværhedsgraden skal det ikke være nogen hemmelighed at det ikke er nemt, der fordres et relativt højt niveau, dog mindre end i anatomi, af forståelse af de biokemiske processer. Vi havde et kort kaldet metabolic pathways, som man med god vilje kunne sige at det skulle kunnes. Endvidere blev der ved eksamen semestret efter stillet essayspørgsmål i immunsystemets koblinger, hvilket fylder ca. 4-5 sider i bogen, så der er ingen nemme overspring. Så sammenfatte skal du forvente et højt niveau, hvor overspring af nicher ikke kan anbefales, hvis de ikke har ændret holdning, siden jeg var oppe.

Med venlig hilsen

Ole

Det lyder ikke rart…

Ole M. Hansen:
Okay super infomationer - tak for det.

Jeg har netop også overvejet at kigge lidt i nogle kemibøger, især når jeg læser målsætningen for del 1:

[quote]1. Beskrive kemisk relevante grundstrukturer og funktionelle grupper, samt anvende disse som basis for biostrukturers fysisk-kemiske egenskaber.
2. Beskrive simple uorganiske og organiske forbindelser, og anvende disse som byggesten for organismens makromolekyler.
3. Forklare anaboliske (dannelse af makromolekyler og andre cellulære strukturer) og kataboliske (nedbrydning af næringsstoffer og overskydende cellekomponenter) reaktionsforløb, samt den energetiske kobling mellem disse processer.
4. Klassificere enzymer og analysere deres rolle som katalysatorer.
5. Forklare proteiners funktion som fx receptorer, transportproteiner, forsvarsproteiner, kontraktile og strukturelle proteiner, herunder proteinernes og nukleinsyrernes rolle i replikation, transskription og translation.
6. Forklare organisation og regulation af funktioner i og mellem celler, herunder endokrinologi, signaltransduktion og genekspression.
7. Klassificere essentielle ernæringsmæssige faktorer og forklare deres biokemiske funktioner.
8. Anvende de almindeligste metoder i eksperimentel og klinisk biokemi.[/quote]

Kemi B er meget langt væk, vi taler lysår. Jeg ved godt at det kun er de meget grundliggende ting, man kan læse i gode gamle Mygind, men jeg kan forestille mig at det er bedre end stort set at starte forfra.

Jeg tror det bliver vældigt rart at have biokemi og fysiologi for sig, men nu får vi se hvordan det går os allesammen til eksamen. Det bliver også spændende at se hvor de overhovedet vil få plads og undervisere til alle os der starter på 3. og 4. semester (som jo stadig kører på den gamle ordning).