Biofysik! Hvad er dog det for noget juks

Nu sidder jeg i skrivende stund og er ved at fortvivle over biofysikken…
Og så håbede jeg lidt på at der er nogle gamle (læs ældre) studerende der evt kan bekræfte rygtet om at undervisningsniveauet ligger langt over eksamensniveauet på AU.
Håber virkelig det er tilfældet… Ellers kommer der mig da en temmelig træls tid imøde…

Mvh.
Philipp (Der er ved at gå kold i åndssvage formler og udledninger…)

Jeg er enig - biofysik er til at blive gammel før tiden af, når man lige har stiftet bekendtskab med det. :frowning:
Desværre kan jeg ikke bekræfte din forhåbning om, at det ligger over eksamensniveauet - med mindre det er ændret drastisk siden 2000 hvor jeg var oppe. Jeg kan kun opfordre til, at du regner opgaver, opgaver og opgaver - det var i hvert fald min måde at komme gennem faget.

God arbejdslyst

Er det her at jeg skal sige at på SDU var det en parodi - x antal forelæsninger med en underviser der i løbet af en time skrev 6 tavler hvidt i kridt. Rygtet ville vide - og var sandt - at til den sidste forelæsning - fik han altid sneget ind "Husk lige at læs ekstra grundigt på … :wink: " Og så var den i hus,…

Nej - det er ikke hér du skal fortælle det - vi er SLET ikke interesserede i at vide, at nogen er kommet sovende gennem deres biofysik :slight_smile:

Men det er vi!!

Grrr…

Endnu en grund til at vælge odense…

Nu sidder jeg har som representant for KU, og undrer mig over denne her tråd. Biodysikken på 2. sem. KU drejer sig meget om forståelse, men kun lidt om udregninger. Jeg synes bestemt ikke vi blev tæsket igennem udledninger. Vi fik faktisk ret konkret besked om at det skulle vi ikke bekymre os om(I modsætning til stort set alle andre fag på KU). Noterne var skrevet således at det vi skulle læse mindre intensivt var skrevet med mindre skrift end resten, i praksis betød det at udledningerne var skrevet med småt.

Er der så meget forskel på de forskellige universiteter? Jeg synes biofysik var meget overkommeligt…

Biofysik på AU har undergået den forvandling, fra at være et halvt semesters fag med egen 6 timers eksamen til nu at være tre spørgsmål ud af 15 stykker til fysiologi eksamen. Der er selvfølgelig nogle ting der overlapper fysiologien, men…biofysikerne er ikke helt med på vognen endnu.

Biokemi er til at lukke op og puste X i :slight_smile: Min læsemakker og jeg har diskuteret om vi for mest ud af bogen ved at brænde den eller bruge den som frisbee, for som læsebog er den ikke meget bevendt. Er det noget du kan genkende?

Men så vidt jeg kunne lure, så går mange af opgaverne ud på at give studenten en teoretisk gennemgang af stoffet med en pædagogik der siger, nu skal vi lige sikre os at I har styr på områderne. Det resulterer ofte i mange mellemregninger og sammenlægninger af formler før man kommer til et rigtigt resultat med mange faldgruber undervejs. Fx er der opgaven med at beregne antallet af H+ molekyler udfra viden om pH og radius på en celle.

Men personligt virker nogle enkelte områder mere velvalgte at skrive eksamensopgaver om:

lyd/linser
Ionfordeling over en membran
energiomsætning/varme + arbejde

Jeg syntes bare biofysik var fedt !

Da var bare det jeg ville sige - HEJ

Der er også folk der synes fluebinderi er spændende… :stuck_out_tongue: