Beskrivelser af specialer

Sidder og skal til at udfylde ansøgningskema i næste uge, og har besluttet mig for at læse medicin, efter lang betænkningstid. Valget stod mellem medicin og fysik, men tror i det lange løb jeg vil blive mest glad for førstnævnte.

Men jeg savner lidt overordnet information omkring specialerne, herunder om der er et speciale der bygger meget på fysik? Er der evt en side er overordnet fortæller om specialerne? I så fald kan jeg ikke finde den :roll: Det samme gør sig gældende for de fag man har på medicin studiet, i studiebeskrivelserne er de blot nævnt men ikke nærmere beskevet…

Det sidste jeg undrer mig over er hvor meget de forskellige naturvidenskabelige fag vægter i undervisningen (Fysik, Bio, kemi, matematik)

Tak for en god side, og masser af god hjælp til os kommende, men forvirrede stud.med. :wink:

Hejsa

Fredag den 27 oktober bliver der afholdt specialernes dag i Søauditoriet i universitetsparken i Århus. Der er ikke noget officielt progam endnu, men ideen er, at de forskellige specialer kan kommer og fortælle lidt om dem selv, så det er da ihvertfald en mulighed for at få et overblik.

vh

Michael

Den del af fysik, kemi og matematik som findes på studiet kan klares på et semester hvis det blev lagt sammen.

Biokemi og “biologi” (fysiologi, anatomi) fylder forholdsvis meget på bachelordelen. Det er mere eller mindre resten af de 2,5 år. Meget udenadslære.

Tag til specialedag hvis du har lyst, det er sikkert inspirerende, men du skal ikke forvente at du bibeholder din interesse for de hårde fag i løbet af de 6 år, jeg har i hvert fald ikke, og studiet lægger op til at man bliver kliniker og ikke biofysiknørd :slight_smile:

Hvis du gør, er der dog masser af muligheder, for de skriger på folk som har lyst til at lave grundforskning inden for fx. biofysikken.

Ellers er der også medico-ingenør på DTU.

Der står en meget kort beskrivelse inde på http://www.ug.dk (under medicin) :slight_smile:

Hej!

Jeg ved, at der er mange, der vælger radiologi (røntgenlære) eller nuklearmedicin som speciale, hvis de er meget fysikinteresseret, men du har god tid til at bestemme dig i - og hvem ved - måske finder du et andet spændende speciale.

Vh. Kim

Kig evt. ind under http://www.dadl.dk - her kan du ihvertfald finde lidt oplysninger om speciallægeuddannelserne.

Som fysik interesseret burde du have rigeligt med muligheder indenfoor medicin - kender selv en der er overlæge i nuclearmedicin - og det kræver ihvertfald en grundlæggende interesse og forståelse for fysik… desuden har de afdelinger for det meste kun åbent i dagtimerne :slight_smile: - så det ville da ikke være noget dårligt speciale :smiley:

Men tag du det bare roligt - de fleste når alligevel at skifte mening 55 gange inden de er igennem studiet, og er helt sikker på at du nok skal finde noget der intereserer dig til den tid - det kan jo også være der er kommet helt andre parametre ind i billedet til den tid - der kan jo nå at ske meget i ens liv på de 8-10 år man er undervejs før man står for at skulle vælge speciale.