Bedste forberedelse inden studiestart...?

Du kan hente gamle eksamensæt og opgaver på http://www.imbg.ku.dk der skulle være opgaver nok til at hygge sig med henover julen.

Det er altid god træning at holde sin læsning(studieteknik) ved lige, derfor kan det kun anbefales, at læse i de bøger du skal bruge. Du kan jo bruge det tiden til at læse “overfladisk”. Bare det at havde set nogle af de ord og begreber vil gør det nemmere senere.

Held og lykke og god arbejdslyst! :shock:

Selv har jeg kun haft kemi på c niveau og det er ved at være nogle år siden. Skal starte til februar på sdu. Er der nogle bøger I kan anbefale bare for at få det best basale på plads (gerne på dansk)? Starter man forfra med kemiundervisningen eller forventes det man kan noget i forvejen?

Læs Mygind-bøgerne (1, 2, 3 eller den nye serie: C, B, A) - så er du forberedt.

Man starter ikke forfra med undervisningen. Det forventes, at man har C-niveau (og gerne mere) præsent ved undervisningens start, og undervisningen går hurtigt frem; man kan således ikke forvente, at forelæsning/holdundervisning når at gennemgå hele pensum.

Jeg læser på 1. semester på KU nu. Vi har humanbiologi og kemi (plus tidlig patient kontakt… men det er noget værre useriøst noget).

I humanbiologi har alle på mit hold Holes og en stor del supplere med den danske “Menneskets fysiologi og anatomi”. Jeg har selv den danske bog og er meget glad for den…

I kemi brugte man Holum, men den er åbenbart udgået fra forlaget eller noget så nu bruger alle Mcmurry ink mig selv - jeg har været glad for den og den dækker pensum fint.

Mht at læse Myging 1,2 og 3, så er det måske lige i overkanten da man ikke skal læse hele mygind 2 og under halvdelen af mygind 3.

Som tidligere nævnt burde der ligge kemiopgaver og eksamenssæt (kemi + humanbiologi) på imbg.ku.dk… men det er muligt at i hvert fald en del af det er blevet flyttet til blackboard fra i år af. I så fald kan du jo lige skrive herinde så nogen kan downloade det til dig, hvis du er interesseret.

God fornøjelse :slight_smile:

På SDU mener jeg faktisk vi gik i gang med bind 3 af Mygind som det første i Mol A, men hvordan det ser ud på den nye studieordning har jeg ingen anelse om.

[quote=“Effeta”:3aroftkr]Man bruger ikke devlin mere på SDU, vi er istedet gået over til Essential Cell Biology, og Cellular Physiology. Geneser bliver heller ikke brugt, da vi ikke har histologi som enkeltfag, men får det vi skal bruge når det er nødvendigt. og ja devlin SUCKS :smiley:
På modul 1 og to skal du bruge ovenstående og så rødekors førstehjælp, men den er håbløst forældet i forhold til de nye retningslinier i forhold til genoplivning.[/quote]

Histologien har jo aldrig været et enkeltfag (så er det i hvert fald MEGET længe siden…) og den almene histologi kører mere eller mindre fuldstændigt som på den gamle studieordning, dermed også sagt at Geneser BLIVER brugt!

På SDU mener jeg faktisk vi gik i gang med bind 3 af Mygind som det første i Mol A, men hvordan det ser ud på den nye studieordning har jeg ingen anelse om.[/quote]

På KU der starter man rimeligt langsomt op med mygind 2, og synes faktisk der gik rimelig lang tid før vi begyndte at læse i mygind 3. Det gik i hvert fald i et tempo der gjorde at det ikke var noget problem kun at have C-niveau.

mackie: Gider du måske nævne de emner som man skal læse i mygind 2 (og evt. mygind 3)?

  • fordi så vil jeg primært koncentrere mig om at læse dem op inden jeg stater… :wink:

[quote=“Dr. Lovegood”:319qj9b3]mackie: Gider du måske nævne de emner som man skal læse i mygind 2 (og evt. mygind 3)?

  • fordi så vil jeg primært koncentrere mig om at læse dem op inden jeg stater… :wink: [/quote]

Nu har jeg ikke læst i mygind 1-3 serien, men i A,B,C-serien, men kan sige hvad der skulle læses der (så kan du nok selv gætte hvad det svarer til)

A1:

  1. Kemiske reaktioners hastigheder
  2. Kemisk ligevægt
  3. Syre-basereaktioner
  4. Heterogene ligevægte (minus “Kalk og hårdt vand”)
  5. Energi og kemiske reaktioner
  6. Det periodiske system (læs “Linjespektre”, “Hydrogenatomets orbitaler” og “Det periodiske system”)

A2:

  1. Gasser
  2. Kemisk termodynamik (minus “Elproduktion. Brændselsceller”)
  3. Reaktionskinetik

Man skal godt nok bruge blackboard nu, som du ikke kan få adgang til, men der ligger stadig en del materiale på følgende hjemmeside:

http://www.imbg.ku.dk —>
klik på “undervisningsmateriale” —>
klik på “Sidste udgave af hjemmesiden fra forår 2006, kan ses her” ----> klik på “1. semester: Medicinsk Kemi” ----->
klik på “Forårssemesteret 2006” ---->
se under timeplaner… der finder du den læseplan vi har flugt på 1. semester.

Når du når til A19 og derefter går man over til Holum eller McMurry… den den førstnævnte er udgået for forlaget er man gået over til hovedsageligt at bruge mcmurry. Der er læseplan til begge.

På hjemmeside ligger desuden de øveopgaver vi regner i løbet af året samt tentamenssæt (som vi også regner).

Hvis du på den side hvor du vælger “Forårssemestret 2006” vælger “andet materiale” kan du finde de kompendier vi også læser under “Udkast til kapitler til en lærebog i basal almen kemi: Findes under FADL´s elektroniske udgivelser”… mener der er ca. 10 af dem også.

Håber det hjalp lidt :slight_smile:

super. tusind tak!

Jeg retter mig selv. Da jeg skrev mit indlæg om at Geneser ikke skulle bruges, var det den information jeg havde fået, det har så senre ændret sig, så vi bruger den… Sådan kan det jo gå, når end ikke underviserne ved det helt. Det viste sig også at vi har almen histologi som på den gamle ordning, selv om der var lagt op til en anden model. Så det er som Nikolaj skriver… :slight_smile:

nix, tag FADL’s biokemi, den går måske ikke i dybden, men man får et overblik, og er en bog jeg idag hellere ville have læst efter.

Jag vet iaf. vad jag ska plugga på innan studiestart, Danska!

Hinner inte gå någon danska kurs så jag lär mig det mesta genom att lyssna på dansk radio, hoppas det räcker :lol:

Hittils har jag kommit fram till följande:

Frukost = Lunch
Morgenmad = Frukost
Kort = Karta (inte photografi)
Rolig = lugn

Något mer man ska lägga på minnet? (förutom att danska wienerbröd är gott)

Hey… Hvis man har noget tid, man skal have slået ihjel, inden man skal starte på studiet, kunne man måske kigge lidt i “7 gode vaner” af Stephen R. Covey :book: Ikke at den er møntet specielt på det at være studerende, og slet ikke det at være studmed, men tror absolut at den er brugbar for en studerende…
Jeg har selv lige fået den i julegave, så jeg er i gang med at læse den nu. Det jeg har læst af den indtil videre, har været rigtigt godt, men det er selvfølgelig en personlig holdning…

Et plus er, at den vist ikke er så dyr…

Så for jeres egen skyld, hvis i har tid og lyst, så læs den… :smiley:

[quote=“Jasmine”:3j6hy2qk]Jag vet iaf. vad jag ska plugga på innan studiestart, Danska!

Hinner inte gå någon danska kurs så jag lär mig det mesta genom att lyssna på dansk radio, hoppas det räcker :lol:

Hittils har jag kommit fram till följande:

Frukost = Lunch
Morgenmad = Frukost
Kort = Karta (inte photografi)
Rolig = lugn

Något mer man ska lägga på minnet? (förutom att danska wienerbröd är gott)[/quote]

hvaffornoget? :shock: