Bedste forberedelse inden studiestart...?

Jeg skal vente næsten et år, inden jeg starter (standby), men hvad er bedre end at slå fritiden ihjel med noget sundt forberedende hjemmestudie? Jeg løser masser af opgaver i grundbøger til et førsteårs kemistudie, så det område volder ikke de store problemer, men måske spilder jeg tiden og burde læse noget andet, anatomi og fysiologi fx og/eller biokemi og organisk kemi, der retter sig mere mod fysiologien og mindre mod at få en bred basal og gennemgående indføring i faget (bruger McMurry’s “Fundamentals of Org. Chem.” - ikke den bedste bog - heller ikke som grundbog i org.). Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg griber det an, især mht anat/fys. Det lyder måske underligt, men hvordan giver man sig i kast med den enorme mængde udenadslære på egen hånd og burde jeg overhovedet røre det inden studiestart?

Så det korte af det lange er: Hvad skal jeg primært fokusere på, gerne set ift., hvad der volder flest problemer hos folk på første semester. Nævn gerne titler, jeg bruger gerne penge på bøger, også nogen jeg måske ikke kan bruge på studiet.

Jeg vil anbefale en ganske alm. skønlitterær bog. Du kommer til at have travlt på studiet uanset hvor meget eller lidt du forbereder dig, så det er bare med at nyde friheden mens du kan.

Jeg har fuld forståelse for at du er ivrig etter at komme igang, men er nok enig med Izo… Brug tiden på standby til at slappe af, rejse, tjene nogle penge osv. Selv om du forbereder dig nu, så vil du ligevel skulle bruge meget tid på læsning når du kommer igang med studiet.

Jeg tror også anatomien vil være svær at lære uden de eksaminatorier, øvelser og opgaver man laver med sine medstuderende - faget er simpelthen altfor stort og omfattende til at man kan lære det alene ud fra en bog.

Nej, nyd dit sidste år i “frihed”!

Jeg forstår også godt din iver etter at komme i gang med læsing, men vil slutte mig til de der anbefaler at la bøgene ligge. Vi der er i gang med studiet savner måske den frihed :slight_smile:

Det jeg derimod vil anbefale dig er at høre om du må få komme med på sygehus, skadestue, hos din fastlæge etc for at se lidt om hvad en læges rolle kan være.

MEN, du skal virkelig også nyde din frihed :slight_smile:

Bedste forberedelse inden studiestart… er at du slapper af, laver noget andet og nyder ventetiden så godt som muligt - du skal nok få lov til at læse store tunge bøger - men som skrevet mange gange før er der ingen grund til at begynde før tid

Hej

Jeg er faktisk uenig med alle de andre. Jeg er selv lige startet på 1. semester, og brugte, som du også gerne vil, noget tid inden studiestart på at læse fysiologi og anatomi. Kemien havde jeg haft på A-niveau, så jeg følte ikke det stor behov for at genopfriske det.

Jeg må¨bare sige: Den viden jeg erhvervede mig på det halve år gør studiestart 1000 gange lettere. Jeg læste måske 2 timer om dagen - ikke særlig meget, men nok til at vide en hel del om ting, som nogle af mine studiekammerater først tagter hul på nu.

Vis du gerne vil læse noget anatomi og fysiologi kan jeg anbefale “Hole´s essentials” Det er en grundbog i fysiologi og anatomi, og du kommer med alligevel med garanti til at skulle købe den til studiestart. Den kan fås i bogladen på Panum, og sikkert også i en alminelig boghandel hvis du spørger.

Så: god fornøjelse med læsningen!

Som udgangspunkt skal du bare slappe af og tjene nogle penge, holde ferie NYDE livet. Hvis du starter på SDU kan det ikke betale sig at læse Anatomi, da du først får dette på modul 4 (sidste halvdel af 2 semester) og du har rigligt at se til inden, så det er begrænset hvor meget du får ud af det.

tilsvarende bruges holes essentials ikke på AU overhovedet så medmindre det er KU du skal ind på synes jeg du skal holde bogkøbet i bero og vente til du starter…

Dette er jeg uenig i. Jeg læste anatomi stort set uden læsegruppe, da jeg fandt ud af, at jeg ikke fik noget som helst ud af at læse/lave opgaver med gruppen - det var naturligvis hyggeligt, men det var ikke ret informativt. Jeg har dog også hørt om folk, der slet ikke ville kunne klare det uden en læsegruppe, så jeg tror, det er meget individuelt.

Den bedste måde at finde ud af, om man kan læse anatomien for sig selv, er efter min mening at prøve at lære det udenad og så teste, om det lykkedes, ved at løse nogle anatomi-opgaver. Hvis du skal starte på AU kan du jo snige dig ind på Medicinerrådets kontor i Medicinerhuset og købe et opgavesæt.

apopov

Mit råd er at du gør hvad du har lyst til. Stor hjælp, ikke? :smiley:

Folk er jo som bekendt forskellige og mange opfatter det at læse faglitteratur som noget trist og tungt og noget man bør undgå så vidt muligt. Hvis du har det sådan, så lad være med at læse forud. Du skal nok nå det alligevel, ingen tvivl.

Men hvis du derimod godt kan LIDE at læse interessant faglitteratur så gå i gang. Jeg læste op på min kemi inden jeg startede, og jeg snusede også til anatomien. Lad være med at frygte at du besmitter en eller anden lyksagelig “frihed” ved at læse. SÅ slemt er studiet heller ikke.

mvh. Lasse

Som Lasse skriver: Gør det du har lyst til. Hvis du gerne vil tage hul på stoffet nu, så gør bare det - og hvis du gerne vil snuse lidt til humanbiologien (1. sem KU, kombination af anatomi og fysiologi), så læs lidt i Hole’s Essentials…

Hvis du mangler inspiration til andre sjove, medicinske ting du kan lave næste års tid, kan vi da nok anbefale nogle spændende ting.

  • Hvad med at tage et førstehjælpskursus hos røde kors?
  • Et bijob i hjemmeplejen er også ganske givende (og relevant ift. SPV-kursus, patientindsigt, osv.)

Dette er jeg uenig i. Jeg læste anatomi stort set uden læsegruppe, da jeg fandt ud af, at jeg ikke fik noget som helst ud af at læse/lave opgaver med gruppen - det var naturligvis hyggeligt, men det var ikke ret informativt. Jeg har dog også hørt om folk, der slet ikke ville kunne klare det uden en læsegruppe, så jeg tror, det er meget individuelt.

Den bedste måde at finde ud af, om man kan læse anatomien for sig selv, er efter min mening at prøve at lære det udenad og så teste, om det lykkedes, ved at løse nogle anatomi-opgaver. Hvis du skal starte på AU kan du jo snige dig ind på Medicinerrådets kontor i Medicinerhuset og købe et opgavesæt.
apopov[/quote]

Een ting er jo at lære anatomi uden en læsegruppe - en anden at lære anatomi uden undervisning, forelæsninger og en læsegruppe - uden i det hele taget at være startet på medicin endnu

:smiley: Jeg vidste at alle de der “du-skal-ikke-starte-med-at-læse-inden-du-begynder” reaktioner ville komme! Hvorfor?! Hvis manden gerne vil være bedre rustet og gerne vil snuse lidt til vores verden inden han begynder, så vil jeg da varmt anbefale det. Bare jeg selv havde gjort lidt mere ud af kemien inden jeg startede, så ville jeg da helt klart ikke have problemer med det på første semester…

Men, jeg er enig med Lasse. Du skal gøre hvad du har lyst til! Du bliver ikke dårligere rustet, nærmere bedre…mange der starter på medicin har været ude og arbejde før (eller kommer direkte fra gymnasiet), og derfor aner de ikke hvad der bliver kastet efter dem i form af bøger og viden. De får et chock! Så derfor er det en super ide at snuse lidt til området før, vænne dig lidt til bøgerne osv. Det vil gavne dig meget.

Hvis interessen for anatomien er der, så køb Finn Bojsen-Møller´s “Bevægeapparatet”. Der får du en systematisk gennemgang af anatomien.
Eller læs på din almene kemi / biokemi / cellelære (den nye studiordning på SDU). Dertil er der en god bog som Thomas Devlins “biochemistry” og Finn Genesers “Histologi” (til cellelære og vævslære).

Held og lykke med det, men husk også at holde fri mens du læser. Men det finder du jo nok ud af…

… den er da forfærdelig!!! :shock: :shock: gå endelig ikke i gang med dén. :!: :!: den er da også aaaaalt for stor og uoverskuelig til at læse i som hygge-forberedelse.

så hellere ellen holm’s kompendie i almenhistologi…

  • jeg villle ønske jeg havde læst op på den almene kemi…

casper

:smiley: Okay, okay…Devlin er måske alt for meget (han går da i selvsving). Prøv i stedet Stryer´s “Biochemistry” :book:

Det kan sagtens lade sig gøre, hvis man vil. Det er jeg sikker på.

apopov

Personlig synes jeg at det er en god idé at bruge lidt tid på fx kemi og fysik hvis man har svært ved det… disse fag har jo et moment af forståelse som gerne skal sidde nogenlunde når man starter.

Men på den anden side synes jeg ikke man behøver at terpe de tunge udenadslære fag inden man starter, da jeg tvivler på at det hjælper meget… andet end at man bliver frustreret.

… og man kan sagtes klare sig godt uden at starte før tid 8) (been there, done that)

Nu afhænger meget jo af, hvor du er kommet ind, men hvis der er tale om KU, så vil du bestemt være godt tjent med at læse Mygind 1+2+3 samt Hole’s Essentials som hyggelæsning inden studiestart. Du skal givetvis læse dem igen, når du starter, for at få specifikkerne på plads, men det vil da være laaangt mindre forvirrende.

Alternativt til Hole’s kan du også læse “Menneskets fysiologi” af Haug - det er måske bedst at få stoffet ind på dansk først, så man ikke sidenhen skal kæmpe med at erstatte Hole’s engelske betegnelser med de danske.

/Rasmus

Tak for alle svarene, selvom nogle var en smule irrelevante. Jeg har et forladt kemiingeniørstudie bag mig, som jeg droppede efter to semestre. Da jeg startede på studiet, havde jeg fx glemt alt om at integrere mange almene funktioner, så i matematik kom jeg noget så ubehageligt til kort, da først toget rullede. Kemien havde jeg også negligeret til min store fortrydelse. Samme fejl vil jeg ikke lave igen, så nu er jeg gået igang med at løse opgaver i mine gamle kemigrundbøger, Chemical Principles af Steven S. Zumdahl er en af dem, og en typisk grundbog på kemistudier. Den omfatter alt i Myginds 2000 serie og mere til, blot med uddybelser og tilføjelser til emnerne, inkl. appendix omkring 1200 sider. Det var derfor mere en specifik organisk og/eller biokemibog, jeg søgte og vil se, om jeg kan finde de nævnte titler på Amazon og læse anmeldelserne. Ofte er der forslag til ift anmelderens smag bedre alternativer og argumenter for disse.

Jeg skal læse på KU, så jeg vil kigge lidt på Hole’s Essentials, men også de danske alternativer. Hvad med en opgavesamling, er den til at skaffe for en ikke-studerende? Jeg synes opgaver er det mest belærende og samtidig den bedste (og nogen gange eneste) måde at tjekke, om stoffet er ordentligt tilegnet.

Måske glemte jeg lige at sige, at “fritid” var ment som fritid fra mine to jobs, hhv. som pædagogmedhjælper i en vuggestue og lørdagsomdeler hos Post DK. Der findes mere studierelavante jobs, men et af dem er trods alt med mennesker. Arb. mængden er 40-45 timer om ugen…

/Asse

PS: Jeg læser allerede skønlitteratur! :wink:

Man bruger ikke devlin mere på SDU, vi er istedet gået over til Essential Cell Biology, og Cellular Physiology. Geneser bliver heller ikke brugt, da vi ikke har histologi som enkeltfag, men får det vi skal bruge når det er nødvendigt. og ja devlin SUCKS :smiley:
På modul 1 og to skal du bruge ovenstående og så rødekors førstehjælp, men den er håbløst forældet i forhold til de nye retningslinier i forhold til genoplivning.