Basisbog vs. kompendium? Bøger 2.del SDU?

jeg skal på 2.del på SDU og er ved at se på hvilke bøger jeg skal investere i. Skal jeg købe både basisbog i medicin og kirurgi samt medicinsk kompendium nu? og hvad med lommebogen til klinikken? Overvejer at investere i PDA nu, men det er jo også en udskrivning og ved ikke hvor meget jeg skal bruge den nu? Hvad med bøgerne til mikrobiologi, immunologi, patologi?
Andre gode investeringer på dette stadie?

mvh. 8)

Hej.
Jeg læser på 12 semester på sdu og her er mine erfaringer. Men du vil opleve at alle har deres egne erfaringer, som de nok mener er universelle, men jeg prøver alligevel.
Mht. basisbog i medicin og kirurgi, så synes jeg du skal glemme den, personligt synes jeg det er lidt småflovt at nogle udelukkende læser medicin og kirurgi efter denne, hvis man tænker på at vi har 7 semestre at læse den i. Men hvis du alligevel læser den, bør du ikke regne det det store. Du får overhovdet ingen forståelse for, hvorfor tingene er som de er og hvorfor man behandler som man gør. Men måske en god bog til paniklæsning og til at læse lige inden en eksamen.

Mht. medicinsk kompendium. Virkelig god bog, som du bør købe og begynde at læse i så hurtigt som muligt. Den er laaang, men den er det hele værd. Det meste er forklaret ganske godt og overraskende pædogisk.

Kirurgi synes jeg er et svært fag, at finde gode bøger til. Kirurgisk kompendium har jeg læst gastro og urologi efter. Det var en blandet fornøjelse. Det er upædogisk og en masser gentagelser, men dog uden at den gode forklaring nogensinde kommer! Desuden er der beskrevet en masse tilstande som er meget sjældne. Måske den bog der hedder Bailey & Love’s Short Practice of Surgery er noget. Steen Walter (urologi mesteren) taler meget varmt for den og ham Walther virker meget fornuftig.

Patologi her er mit råd. Køb ikke de danske patologi bøger. Almen patologi er god til blok3, men speciel patologi er ikke anvendelig. Køb en engelsk bog, Robbins and Cotran kan varmt anbefaldes.

Mikrobiologi: læs medicinsk kompendium og så findes der en god tynd bog fra Fadl, som i kort form gennemgår det hele (ja det er næsten rigtigt). Du kan næppe nå, at læse en stor engelsk lærebog i mikrobiologi under blok1, men hvis du er en læsehest så køb en, men det er ikke noget must.
Lommebog, ikke den stpre hjælp i klinikken.

Kan klart anbefale Medicinsk Kompendie. Den er stor men god, og jeg synes den giver et glimrende overblik ved førstegangslæsning. Basisbogen har også sine styrker. Den er god til lige at repetere før eksamen, men man bliver svært skuffet hivs man regner med at få det samme ud af det som man får ved kompendiet.
Til kirurgien er det sværere. Her har jeg brugt den danske ortopædkirurgibog, men ved ikke helt hvad jeg skal læse efter til gastro, så her er jeg nok ikke den store hjælp… Ved ikke helt om basisbogen dækker.
Har også selv købt en PDA, men fortryder det nok i dag. Bruger den stort set kun som kalender og til enkelte opslag. Jeg mener ikke den kan erstatte lommebøgerne. Endnu. Jeg kan ikke holde ud at stå og læse på den lille skærm… Der er sikkert mange der vil sige mig imod…

Mvh. Mike.

Nu går jeg ikke på SDU, men alligevel:

Jeg er enig med de andre i at basisbogen ikke er noget hit. Som nævnt får man ikke nogen rigtig forståelse for sygdommen, og til tider har den nærmest karakter af være en stor samling noter. Den kan muligvis være nyttig op mod eksamen, men at forlade sig på den tror jeg ikke er en god ide. Desuden er den kedelig.

Den lille smule jeg har læst i kompendiet har været rigtigt godt, men jeg mener at den er for stor. Jeg har haft stor glæde af Davidsons principles and practice of medicine. Dette er en britisk lærebog som er meget velskrevet, velillustreret og nem at slå op i. Desuden er den grundig, men uden at det tager overhånd.

Af omfang lægger den sig mellem Basisbogen og Kompendiet. Det betyder at man har en realistisk mulighed for at læse den grundigt, evt. flere gange, og således lære den rigtig godt at kende. Det synes jeg er godt.

Den seneste ( 19! ) udgave er ikke helt ny, det er fra 2001, men det betyder ikke noget. Den er god.

@Camulle: Efter min mening er medicinsk kompendium totalt overkill. Hvis du investerer i det på nuværende tidspunkt, vil du desuden stå i den situation, at der udkommer en ny version inden du skal til embedseksamen.

I det hele taget er der meget bogsnobberi på det her studie. Ok, jeg har da også både Harrisons + 15. udgave af medicinsk kompendium, men skal jeg være ærlig nåede jeg ikke at åbne dem i løbet af 13. semester (jeg er lige blevet færdig). Mit råd i dag vil være at starte med de mindste (lommekompendiet, basisbogen el en engelsk a la kumar & clark), og hvis du senere hen finder ud af at du får brug for et opslagsværk, kan du selvfølgelig overveje at smide nogle penge efter et kompendie.

Vedrørende mikrobiologi, patologi, immunologi… Gå efter nogle engelske bøger (der er sikkert anmeldt en del her på siden), da du får det samme for 1/3 af pengene.

Kirurgi; Tjah vi har nogle dygtige undervisere på SDU, og jeg ville først og fremmest lytte til deres guldkorn. Mit eksemplar af Bailey & Love står flot på hylden (ubrugt) og kun til ortopædkirurgi har jeg rigtig haft glæde af en bog, nemlig Sneppens.

Jeg er 100 % enig med MG - med.komp. er bare for meget af det gode!

Min personlige opskrift har været Kumar&Clarke + med.komp.lommebogen (to gode overskuelige bøger, der passer til pensum og desuden begge er kommet i ny udgave indenfor det sidste år).
Derudover har jeg investeret i diverse specialbøger (mikrobiologi, patologi osv.) som supplement.

I kirurgi kommer man langt med at holde ører og øjne åbne til forelæsningerne og i klinikophold, men jeg vil klart anbefale at købe Sneppens ortopædkirurgi samt øre-næse-hals-bogen, gynækologi-bogen og obstetrik-bogen, alle tre fra Munksgaard.

Og så har jeg desuden på 13. semester haft stor glæde af “Den akutte patient”, som målretter ens viden mod diagnostik og problemløsning.

Så simpelt kan 6.-13. sem. klares :slight_smile: (næsten… :wink: )
Og det helt uden at købe en 3000 krs dørstopper…

Jeg skal til at starte med 7. semester. Er det dumt, her på 7. og 8. semester, at bruge tid på at læse efter 15. udgave af medicinske komp. - evt i kombination med basisbogen og andet?

Der findes ikke et rigtigt svar på dit spørgsmål. Den kombination du foreslår vil for nogen være et godt valg, og for andre et mindre godt. Min personlige holdning er at du kan klare dig med mindre bøger, men har du alligevel 15. udgave stående så kig da lidt i den. Jeg vil mene det vigtigste er at komme til alle timer, og forstå det der bliver sagt. Hvis du gør det er du allerede langt, og hvilken bog du så supplerer med betyder sikkert ikke så meget.